بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین هوش معنوی و اعتماد سازمانی در بین بین معلمان مقطع متوسطه شهر مرودشت بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه محقق، شامل بین معلمان مقطع متوسطه شهر مرودشت درسال تحصیلی 1392-93 می باشند که طبق آمار ، جامعه کارکنان 500 نفر می باشد، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 217 نفر انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل دو پرسشنامه اعتماد سازمانی و هوش معنوی بوده است جهت تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی - میانگین و انحراف استاندارد - و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است که نتایج نشان داد: بین هوش معنوی با اعتماد سازمانی رابطه وجود دارد بین ابعاد هوش معنوی با اعتماد سازمانی رابطه وجود دارداعتماد سازمانی قادر به پیش بینی هوش معنوی است.

واژههای کلیدی: هوش معنوی ، اعتماد سازمانی،کارکنان

مقدمه

نیروی انسانی هر جامعه سرمایه جاودان و فعال تولید، آفرینش، فنآوری، رفاه مادی و نیل به اهداف معنوی و تعالی انسان است و دیگر عوامل سرمایه و تکنولوژی مولفه های تبعی هستند. این نیروی انسانی است که سرمایه ها را متراکم و تکنولوژی را خلق می کند و جامعه را در مسیر توسعه و برخورداری قرار میدهد. بیتردید جامعهای که در تربیت و بهرهگیری متناسب از نیروی انسانی ناکارآمد باشد، قادر به توسعه هیچچیزی جز فقر و پسروی نخواهد بود.جذب و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص از دشواری های عمده سازمان ها هست. ولی دشوارتر از آن ایجاد شرایطی جهت تداوم فعالیت آنان و حفظ انگیزه کاری است.

در واقع نیروی انسانی مهم ترین نقش را در افزایش و کاهش بهرهوری سازمان به عهده دارند، یعنی اگر سازمان از بیش ترین سرمایه و بهترین تکنولوژی و امکانات برخوردار باشد اما فاقد نیروی انسانی مولد و با انگیزه باشد، به هدف خود نخواهد رسید برخی از افراد به انجام مسئولیت هایی فراتر از وظایف تعیین شده در شغلشان، به بهبود و کارایی سازمان خود کمک میکنند به این معنی که همکاریهای اضافی را انجام میدهند که نه لازم است و نه پیش بینی می شود. از طرفی ایجاد و توسعه اعتماد در سازمان در مرحله اول نیازمند ایجاد یک فرهنگ بر مبنای ارزشهای مشترک در بین کارکنان است که به آن معتقد باشند. اعتماد دوطرفه در محیطی میتواند توسعه پیدا کند که در آن محیط ارزشهای مشترک، صداقت و انسجام به عنوان پایه و اساس اعتماد در بین افراد قلمداد میشوند.

مأموریتهای رسمی، اختیارات، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سمبلها یا نشانههایی از فرهنگ سازمانها هستند. موقعی که این نشانهها وارد عمل میشوند، جوهره و ذات فرهنگ پدیدار خواهد شد؛ به عبارت دیگر، رفتار بین افرادی که با همدیگر در تعاملند و نیز، تشریفات مختلف و استقرار فیزیکی سازمان باید بر مبنای ارزشهایی ایجاد شود که هر فردی به آن اعتقاد دارد. اگر فرهنگ سازمان با ارزشهای سازمان در تعارض باشد، اعتماد در آن به سمت نابودی در حرکت خواهد بود. - شیرازی، - 1391 یکی از عوامل تاثیر گذار در اعتماد سازمانی هوش معنوی می باشد.هوش معنوی به فرد دیدی کلی در مورد زندگی و همه تجارب و رویداد ها می دهد و او را قادر می سازد به چار چوب بندی و تفسیر مجدد تجارب خود پرداخته ، شناخت و معرفت خویش عمق می بخشد. همچنین زمینه تمام آن چیزهایی است که ما به آنها معتقدیم و نقش باور ها، هنجار ها، عقاید و ارزش ها را در فعالیت هایی را که به عهده می گیریم در بر می گیرد. از

طرف دیگر هوش معنوی شامل روش های متنوعی است که می تواند زندگی معنوی را بازندگی بیرونی یک پارچه نماید و باعث شادی و بهبود کیفیت زندگی گردد. - وارگان1 ،. - 2002هوش معنوی افراد را خلاق می کند. چون به افراد کمک می کند قواعد را جایگزین کنند و با مرز ها بازی کنند. به ما توانایی تمیز و انتخاب می دهد. ما را سرشار از شفقت و ادراک می کند و به ما کمک می کند محدودیت ها را ببینیم. با این تفاسیر می توان بیان کرد که هر چه افراد از هوش معنوی بالایی بر خوردار باشند بهتر می توانند بهره ور و توانا باشند افرادی که دارای هوش معنوی بالایی هستند راحتر می توانند با استرس ها برخورد کنند، این افراد بیش از سایرین در بحران های روحیو مشکلات معنایی برای یاد گرفتن می یابند و از طریق این مشکلات رشد می کنند.

افراد با هوش معنوی بالا دارای رفتار های پسندیده ای همچون بخشش، سخاوت، انسانیت، شفقت و عشق هستند تمام این عوامل موجب افزایش بهره ورری در سازمان می شود هوش معنوی کمک می کند که ثبات و اعتماد به نفس افراد افزایش یابد و راحتر با مسال کاری کنار بیایند. این امراثر بخشی و بهره وری را بهبود می بخشد همچنین باعث بهبود ارتباطات و درک دیگران در محیط کار می شود و در نهایت منجر به تغییر و از میان برداشتن موانع می شود. - دیندارلو، - 1390 پرنده - 1390 - در تحقیقی تحت عنوان » رابطه هوش معنوی و تعهد سازمانی در مدیران پرستاری بیمارستان های نظامیصورت گرفته نتایج مطالعه نشان داد که 82.7 درصد از مدیران پرستاری از هوش معنوی بالا و 96.2 درصد از تعهد سازمانی متوسطی برخوردار بودند.

آزمون همبستگی بین ابعاد هوش معنوی - تجارب معنوی و بخشش - و تعهد سازمانی ارتباط معنی داری را نشان داد. - - 0.05P<ساندرا - 2001 - 1در تحقیقی به بررسی رابطه بین ارزشهای کاری مشترک و اعتماد بین شخصی در میان افراد منتخب محیط های کاری پداخته و به این نتیجه رسیده است که وجود اعتماد در محیط کار باعث تعهد افراد به کار می شود. یببری - 2004 - 2 در پژوهشی که تحت عنوان رابطه سازمانی موثر ا اعتماد به سرپرست انجام داد نتیجه گیری کرد که تعهد سازمانی در سطوح مختلف کارمندان در بخش های دولتی و خصوصی کاهش یافته است تعهد در استخدام و نگهداری کارمندان نقش مهمی را بازی می کند اعتماد به سرپرست می تواند فرایند متعهد شدن زیردستان را تسهیل کند.

کاظمی جغناب - 1381 - ، تحقیق با عنوان نقش اعتماد در سازمان های علمی و برخی عوامل موثر بر آن انجام داده و به این نتیجه رسیده است که با توجه به اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی و سازمان های اجتماعی، اعتماد می تواند نقش به سزایی در سامان های علمی کشور داشته باشد که از مهمترین تاثیات آن افزایش کارهای گروهی، سوگیری نسبت به هنجارهای علمی و مخالفت با ضد هنجارهای علمی موجود در فعالیت های علمی را می توان نام برد. هرچه عوامل ساختاری زمینه مناسبی برای اعتماد افراد نسبت به سیستم و نیز نسبت به دیگر افراد سوای نژاد، ملیت، جنست، زبان و... آنها فراهم کند.

می توان به همکاری علمی و سوگیری هنجارهای بیشتری دست یافت.توسعه اعتماد به سازمان کمک می کند تا کارکنان احساس کنند که توانمندترند هنگامی که افراد به دیگری اعتماد ندارند، گوش نمی کنند، به وضوح ارتباط برقرار نمیسازند و همکاری نشان نمیدهند. از طرف دیگر وقتی اعتماد وجود دارد، افراد آزادند که تجربه کنند، بیاموزند و بدون ترس از تنبیه همکاری کنند.بنابر این محقق در پی ان است که آیا بین هوش معنوی با اعتماد سازمانی ارتباطی وجود دارد؟

فرضیه پژوهش:

بین هوش معنوی با اعتماد سازمانی رابطه وجود دارد . بین ابعاد هوش معنوی با اعتماد سازمانی رابطه وجود دارد. اعتماد سازمانی قا در به پیش بینی هوش معنوی است.

روش شناسی پژوهش

از نوع هدف کاربردی واز لحاظ روش توصیفی - همبستگی می باشد

جامعه آماری

جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه شهر مرودشت می باشد که تعداد آنان برابر با 500 می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید