بخشی از مقاله

چکیده

با گسترش پدیده جهانی شدن مطالعه بر روي قومیت ها با استفاده از مبانی نظري در رشته هایی همچون روانشناسی اجتماعی ، حقوق ، علوم سیاسی ، جامعه شناسی و ...مهم می نماید . هویت قومی یک احساس جدا بودن از دیگران است که در هر فردي به نوعی دیده می شود. افرادي که گرایش به هویت قومی دارند در رقتارهاي خود نشانه هایی را بروز می دهند که این رفتارها در برخی اوقات به ایجاد تنش هایی بین افراد با دیگر قومیت ها منجر می شود. قانون گرایی گرایش به اجراي قانون در زندگی انسانی هاست و هرچه از قانون گرایی فاصله بگیریم به قانون گریزي که امروزه یکی از معضلات جوامع مختلف است می رسیم .

با توجه به اینکه در جوامعی که از لحاظ جامعه شناسی جامعه قومی نامیده می شوند قانون گریزي هاي متفاوتی را مشاهده می کنیم این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا بین هویت قومی و قانون گرایی رابطه وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال دراین مقاله، یک بررسی پیمایشی در شهرستان اندیمشک انجام شد که نتایج نشان می دهد بین عناصر فرهنگی ، اقتصادي ، اجتماعی ، سیاسی ، هویت قومی و اعتماد به قوانین و مجریان قوانین که از مولفه هاي قانون گرایی هستند رابطه معکوس وجود دارد. به این معنا که با افزایش گرایش به هویت قومی به گرایش عدم گرایش به قانون گرایی و میل به قانون گریزي روبه رو هستیم.

مقدمه:

در تعریف هویت آمده است آن چیزي که کسی را از دیگري جدا می کندچفبا توجه به این تعریف هویت قومی یک احساس جدایی از دیگران براساس مولفه هایی است که دانشمندان علوم انسانی طی تحقیقات برا ي به دست اوردن آنها تلاش هاي بسیاري نموده اند افرادي که گرایش به هویت قومی دارند و هویت قومی را به دیگر موضوعات برتري می دهند در عناصر مختلفی مانند فرهنگی ، اقتصادي ، اجتماعی ، سیاسی قوم و آن مجموعه افرادي را که در درون آن احساس تعلق می کنند برتر و بالاتر از دیگران می شمارند چف براي به دست آوردن گرایش این افراد به هویت قومی و میزان آن می بایست از تحقیقات پیمایشی که از این مولفه ها تشکیل شده است و آنها را می سنجد استفاده نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید