بخشی از مقاله

چکیده

براي مدیریت بهتر منابع انسانیفو برنامه ریزي هاي فرهنگی و اجتماعی فدر مناطقی که اقوام مختلف در انها سکونت دارند بهتر است با برخی از گرایش هاي فرهنگی و شخصیتی افراد آن منطقه آشنا شدچقانون گرایی گرایش به اجراي قانون در زندگی اجتماعی ویکی از شاخصه هاي جامعه مدنی است چفجوامعی که قانون گرایی بیشتري در بین افراد آنها مشاهده می شوددربه دست آوردن توسعه در تمامی ابعاد آن موفق تر عمل کرده اندچحال اگر قوانین تصویب شده در جامعه از سوي برخی افراد نادیده گرفته شود با پدیده اي به نام قانون گریزي مواجه هستیم چفبه این ترتیب هر چه از قانون گرایی دور شویم به سمت قانون گریزي پیش رفته ایم چفعوامل مختلفی براي قانون گرایی و قانون گریزي افراد یک جامعه ذکر شده است که یکی از مهمترینفآنها عامل فرهنگی استچدر شهرستان اندیمشک امروز با پدیده اي به نام کدخدا گرایی مواجه هستیم که ریشه در فرهنگ اجتماعی گذشته ساکنین این منطقه داردچدر این مقاله به بررسی رابطه کدخدایی گرایی و قانون گرایی پرداخته شده که در آن هلمفنفر از ساکنین این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته اند و داده ها توسط نرم افزار spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان می دهد که کدخدایی گرایی با قانون گرایی رابطه معکوس دارد وبا افزایش کدخدایی گرایی قانون گرایی کاهش یافته و جامعه به سمت قانون گریزي پیش می رودچفف

کلمات کلیدي: کدخدا گرایی ،فقانون گرایی ،فقانون گریزي ،فشهرستان اندیمشکفف

مقدمه

قانون و قانون گرایی از ملزومات جوامع دمرکراتیک می باشد که بر اساس آن هر فرد یا گروهی از افراد به قوانین کشور یا سازمان مطبوعشان احترام می گذارند و این قوانین وضع شده را سرلوحه کارهاي خویش قرار می دهند و اعتقاد دارند این قوانین براي هدفی که اینان به دنبال آن هستند می تواند بسیار تسهیل کننده باشدچف فمردمی که در کشورهاي پیشرفته صنعتی زندگی می کنند میل به قانون گرایی در آنها بیشتر از سایر نقاط دنیا است چرا که آنان پذیرفته اند عدالت تنها در اجراي قوانین براي همه اجرا می شود و براي رسیدن به این مهم قانون گرایی به یک ارزش در آن جوامع تبدیل شده است البته در هر کشوري تعدادي از افراد به قانون گریزي روي می اورند قانون گرایی هم یک پدیده ذهنی و هم یک پدیده عینی است چفحکومت ها با وضع قوانین و مقررات و گماشتن کسانی براي نظارت بر اجراي ان قوانین وضع شده و در صورت عدم توجه فبه قوانین مجازات افراد خاطی اقداماتی را انجام می دهند ولی یکی از مهمترین ابعاد این موضوع بعد ذهنی آن است که افراد خود می بایست به خود به قبولانند که قوانین و اجراي آنها نه در راستاي ایجاد محدودیت براي آنان بلکه در راستاي تحقق عوامل مختلفی از جمله عدالت اجتماعی استچفمتاسفانه امروز در شهرستان اندیمشک با قانون گریزي هاي گسترده افراد مواجه هستیم به طوري که برخی افراد این اعمال را براي خود افتخار تلقی کرده و در مجالس عمومی به ارایه انواع قانون گریزي و احساس غرور از این عمل می نمایندافرادي مشاهده می شوند که نبستن کمربند ایمنی ، حمل سلاح غیر مجاز و استفاده ان در مراسمات، درگیري هاي لفظی و فیزیکی و چچچفرا جز افتخارات خود دانسته و نادانسته جامعه را به سمتی پیش می برند که از اهداف خود دور می شوددر بررسی دلایل ذهنی قانون گریزي و عدم قانون گرایی در اندیمشک عوامل مختلفی دخیل هستند که در این مقاله به کدخدا گرایی اشاره می شودچامروز در جامعه ما این پدیده به یک معضل تبدیل شده استچ فافرادي صرفا براي اینکه شهرتی کسب کنند از این قانون گریزي ها حمایت کرده و به تحسین این افراد می پردازند این افراد که در این مقاله با نام کدخدا گرا نامیده می شوند قانون را در مقابل خود می بییند چرا که در صورت اجراي قانون عرصه براي منافع انان تنگ خواهد شدچکدخدا گراها افرادي هستند که خود را در جامعه رو به پیشرفت بیگانه می یابند و با دامن زدن به سنت هاي بد گذشتگان و عدم توانایی تطبیق خود با جامعه کنونی از قانون گریزان حمایت کرده و قانون گریزان نیز آنان را افرادي می دانند که سنت هاي ایلیاتی خود را فراموش نکرده و در درون جامعه مدرن غرق نشده اند چدر این مقاله به دنبال کشف رابطه بین کدخدا گرایی و قانون گرایی هستیم.

سوالات تحقیق
سوال اصلیففآیا بین کدخدا گرایی و قانون گرایی رابطه وجود دارد؟

سوالات فرعی

آیا بین اعتقاد به وجود اختلاف و حل آن و اعتماد به قوانینفو مجریان قانون رابطه وجود دارد؟

آیا بین میل قدرت طلبی و اعتماد به قوانین و مجریان قانون رابطه وجود دارد؟

آیا بین اعتقاد به ممتاز بودن از دیگران و اعتماد به قوانینفو مجریان قانون رابطه وجود دارد؟

آیا چبین اعتقاد به داشتن نسب برتر و اعتماد به قوانینفو مجریان قانون رابطه وجود دارد؟

روش تحقیق

روش مورداستفاده در این تحقیق پیمایشی و ابزار جمعفآوري اطلاعات به روش پرسشنامهاي میباشدچفجامعه آماري موردنظري که تحقیق خود را ازنظر آنفها موردبررسی قرارداده ایم، افراد بالاي ذلفسال در شهرستان اندیمشک استچفبا توجه به آخرین سرشماري انجامفشده در این شهرستان در سال حشملفجمعیت این شهرستانذهلغذلنفر است پسایت مرکز آمار ایرانژکه با استفاده از فرمول کوکران تعداد مهم فنفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردیدچفبراي تعیین پایایی پرسشنامه، تعداد حذ فنفر بهفعنوان پیشفآزمون بهفصورت اتفاقی قبل از اجراي تحقیق بررسی شدندچفبا توجه به اهداف تحقیق و ماهیت آن مناسبفترین روش براي گردآوري اطلاعات براي این مقاله، استفاده از پرسشنامه بود.

وضعیت جمعیت شناختی تحقیق

در این تحقیق ذهفدرصد شرکت کنندگان مرد و بقیه زن بودندچفحذدرصد متاهل تمفدرصد مجرد و بقیق وضعیت تاهل خود را مشخص نکرده بودندهذ فدرصد شاغل و هل فدصد بیکار بقیه وضعیت شغل خود را مشخص نکرده بودندچهلدرصد داري مدرك کارشناسی ارشدزذدرصدداراي مدرك کارشناسی زلفدرصد دیپلم و بقیه مدرك خود را اعلام نکرده بودندچهمچنین ذزفدصد افراد در شهرستان اندیمشک هلفدرصد در شهرك هاي اطراف و لهفدرصد در روستا و بقیه وضعیت سکونت خود را مشخص نکرده بودند.

روایی و پایایی

رواییففدر خصوص روایی پرسشنامه قابل به ذکر است که با ارایه این پرسشنامه به اساتید علوم اجتماعی و انجام تغییرات مد نظر آنان روایی پرسشنامه مورد تایید می باشدچفف پایاییففبا استفاده از آزمون آلفاي کرونباخ پایایی پرسشنامه به صورت زیر تعیین گردید

فرضیات تحقیق

با توجه به سوالاتی که در ابتدافآورده شد فرضیات تحقیق به صورت زیر می باشد.

مشکلات تحقیق

با توجه به گذشت سالها از نبود هیچ نهاد قانونی به نام کدخدا امروزه به دلایلی از جمله کم سوادي ، تعصب هاي بیجا، قومیتی بودن منطقه، و چچچچهم اکنون قداست خاصی براي افرادي که به نام کدخدا نامگذاري می شوند وجود داد به این ترتیب ف این پژوهش با مشکلاتی مواجه شد به طوري که با مطرح کردن موضوع بسیاري از افراد به این تحقیق و اهداف ان ابراز بی میلی نموده و از پر کردن پرسشنامه و حتی صحبت کردن در این خصوص امتنا می ورزیدندچباتوجه به مشکلات مذکور از تعداد مهمفپرسشنامه توزیع شده تعداد ذشهفپرسشنامه جمع آوري گردید که پژوهش حاضر بر اساس تجزیه تحلیل داده هاي این پرسشنامه ها انجام پذیرفته است.

عملیاتی کردن متغیر ها

-1کد خدایی گرایی

جهت عملیاتی کردن متغیر مورد نظر با مطالعه منابع مکتوب و شفاهی در خصوص کدخدا و رفتار هاي او در گذشته به عواملی نظیر اعتقاد به وجود اختلاف و حل و فصل آن قدرت طلبی اعتقاد به ممتاز بودن از دیگران اعتقاد به داشتن اصل و نسب رسیدیمچبرابر برسی هاي به عمل امده کدخدایان اعتقاد داشتند همواره نقش تعیین تکلیف اختلافات برعهده انان گذاشته شده است این نکته مهمی در مطالعه کدخدایی گرایی است این افراد با این فرض که اختلافی بین مردم وجود دارد و این اختلاف حل شدنی است و افراد جامعه انان را به عنوان حکم می پذیرند اقدام به دخالت در امور مردم می نمودندبه توجه به میل قدرت طلبی و اعتقاد به ممتاز بودن از دیگران و تعصب نسبت به اصل و نسب خود به یک پیشداوري نسبت به حل اختلافات اقدام می نمودند که این تضاد فکري در بیشتر مواقع باعث طولانی شدن و دامن زدن به موارد جانبی و افزایش دامنه اختلاف به سایر افراد می شد و گاهی مشاهده می شده که این افراد تنها براي اینکه چند صباحی بیشتر در تردد براي حل اختلاف باشند اقدام به طولانی کردن رسیدگی به ان اختلاف می نمودندچحال با توجه یه اینکه اغلب کدخدا ها از این موارد مثتثنی نبودند کدخدایی گرایی یک گرایش به کد خدا شدن است که افراد جامعه در این نوع تفکر یک دید خود برتر بینانه نسبت به دیگران دارنددر بیشتر موارد به دنبال به کرسی نشاندن حرف هاي خود براي حل اختلافات هستندچففف

-2 قانون گرایی

باتوجه به اینکه در خصوص قانون گرایی شاخص هاي متفاوتی را می توان مورد بررسی قرار دادچفدر این تحقیق دو شاخص اعتماد به قوانین و اعتماد به مجریان قانون با حلگویه مورد بررسی قرار گرفتچکه با توجه به استفاده از طیف لیکرت با افزایش عدد قانون گرایی افزایش یافته و به همین ترتیب با کاهش قانون گرایی به افزایش قانون گریزي خواهیم رسید.

مبانی نظري

قانون گرایی

حافظه تاریخی از جوامع بشر ي حضور قانون را از زمان خلقت انسان تا به حال به یاد می اورد و رد پاي قانون را به طور مستمر و دایمی در زندگی او مشاهده کرده است به عبارت دیگر می توان گفت هیچ مقطعی از تاریخ جوامع بشري را سراغ

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید