بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر، رابطه بین ویژگی های شخصیتی و اعتماد در روابط بین فردی با صمیمیت اجتماعی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 92-93 می باشد. تحقیق حاضر از جمله تحقیقات توصیفی است که در آن از روش همبستگی استفاده شده است. فرضیه اصلی عبارت از این بود که بین ویژگی های شخصیتی و اعتماد در روابط بین فردی با صمیمیت اجتماعی دانشجویان رابطه وجود دارد و نیز دارای20 فرضیه فرعی که بر اساس خرده مقیاس های ویژگی های شخصیتی و اعتماد بین فردی تدوین شده است.

جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علمی- کاربردی بهزیستی شهرستان قائمشهر به تعداد750 نفر می باشد که تعداد 256نفر از این دانشجویان با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی - NEOفرم کوتاه 60 ماده ای - ، نسخه تجدیدنظرشده مقیاس اعتمادرمپل وهولمز - - 1986 و صمیمیت اجتماعی میلر - - MSIS می باشد. برای تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16، آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون جند متغیره استفاده شده است.

نتایج پژوهش حاضر نشان داده است که بین ویژگی های شخصیت و اعتماددر روابط بین فردی با صمیمیت اجتماعی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی 92 -93 رابطه معناداری وجود ندارد. مطابق فرضیات فرعی چنین استنباط می شود که زیرمولفه های شخصیت با زیرمولفه های اعتماد بین فردی همبستگی معنا داری دارند. همچنین مؤلفه های ویژگی شخصیت با صمیمیت اجتماعی دانشجویان، رابطه معنادارومثبتی را بین مؤلفه روانرنجوری،مؤلفه برونگرایی ،مؤلفه دلپذیربودن، مؤلفه مسئولیت پذیری - باوجدان بودن - ، باصمیمیت اجتماعی دانشجویان نشان دادند.. ازاین میان مؤلفه مسئولیت پذیری - باوجدان بودن - در دانشجویان نشان داده که بامتغیر اعتماد بین فردی پیش بینی کننده بهتری برای صمیمیت اجتماعی می باشد.

مقدمه

در عصری زندگی میکنیم که عصر ارتباطات نامگذاری شده است. اگر افراد از مهارتهای ارتباطی مناسب برخوردار نباشند، در بسیاری از جنبههای زندگی آسیب پذیر خواهند بود.چگونگی ارتباط ما با افرادی که با آنها زندگی میکنیم و دوستشان داریم و همواره در تعامل مستمر و مداوم با آنها به سر میبریم، بخش مهمی از توانایی روابط بین فردی ما را تشکیل میدهد - اتکینسون2،. - 1988 ویژگی های شخصیتی عبارتند از الگوهای پایدار ادراک، شیوه های ارتباطی و طرز تفکر فرد نسبت به خود و محیط اطرافش که در گستره وسیعی از زمینههای فردی و اجتماعی نمایان میگردند.

روانشناسان شخصیت در طی سالها کوشیدهاند ساختار شخصیت را به طور کامل مورد مطالعه قرار داده و گستره تفاوتهای فردی، اهم از صفات بهنجار و نابهنجار شخصیتی را تعریف و طبقهبندی کنند.که مدل پنج عاملی کاستا3 و مک کری4 به معرفی پنج بعد عمده شخصیت می پردازد:روان رنجور خویی1، برون گرایی2، گشودگی به تجربه3، سازگاری4و وظیفه شناسی5 را شامل می شود - پاپالیا6،. - 1391 اعتماد نیز»میزان اطمینانی است که هنگام فکرکردن به رابطهتان احساس میکنید. اعتماداحساس آرامش دوجانبه به همراه قبول وپذیرش کلام، تعهدات ورفتاردیگری است. ارتباط بین فردی فرآیندی است که به وسیله آن اطلاعات و احساسات خودرا از طریق یپامهای کلامی و غیرکلامی با دیگران درمیان میگذاریم.

این توانایی موجب تقویت رابطه صمیمی ما با دیگران به ویژه اعضای خانواده میشود و سلامت روانی و اجتماعی ما را بیش از پیش فراهم می کند و نیز به قطع روابط ناسالم ما منجر خواهد شد« صمیمیت به هرگونه رابطه یا دوستی که دربردارنده گرمی،بازبودن وسهیم شدن غیررسمی باشداشاره دارد. اغلب افراد با وجود موفقیت های بسیار در زندگی ،احساس رضایت وخوشبختی ندارند ،ودر برقراری عمیق وصمیمانه بامشکل روبه رو هستند.آنها تصورمی کنندکه توانایی ایجاد روابط صمیمانه یک امرغریزی است وضرورتی برای یادگیری وتمرین این روابط وجود ندارد. این افراد پس ازسرخوردگی های مکرردرنهایت خود رابدشانس قلمدادکرده وبه خودمی قبولانندکه اگردفعه ی بعدکمی شانس باآنهایاری نماید،میتوانندرابطه ی ایده آل خود رابیابند ولی آنهاکاملاًدراشتباه هستند. 

فرضیه های پژوهش

در تحقیق حاضر، با توجه به پیشینه های مورد مطالعه و بر مبنای اهداف پژوهش، فرضیه های این پژوهش به شرح ذیل می باشد:

فرضیه اصلی

بین ویژگی های شخصیت و اعتماد در روابط بین فردی با صمیمیت اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد

فرضیه های فرعی

-1بین روان رنجوری وصمیمیت اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-2 بین برونگرایی و صمیمیت اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-3 بین انعطاف پذیری وصمیمیت اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-4 بین دلپذیربودن وصمیمیت اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-5 بین مسئولیت پذیری وباوجدان بودن وصمیمیت اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-6 بین روان رنجوری وقابلیت اعتماد درروابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-7 بین روان رنجوری وپیش بینی پذیری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-8 بین روان رنجوری ووفاداری درروابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-9 بین برونگرایی و قابلیت اعتماد درروابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-10 بین برونگرایی و پیش بینی پذیربودن در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد .

-11 بین برونگرایی و وفاداری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-12 بین انعطاف پذیری وقابلیت اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-13 بین انعطاف پذیری وپیش بینی پذیری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-14 بین انعطاف پذیری ووفاداری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-15 بین دلپذیر بودن وقابلیت اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-16 بین دلپذیر بودن و پیش بینی پذیری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-17 بین دلپذیر بودن و وفاداری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-18 بین مسئولیت پذیری وباوجدان بودن وقابلیت اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-19 بین مسئولیت پذیری وباوجدان بودن وپیش بینی پذیری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

-20 بین مسئولیت پذیری وباوجدان بودن و وفاداری در روابط بین فردی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. ویژگی های شخصیت:1 شخصیت یا کاراکتر الگوینسبتاً پایداروثابت اندیشه، هیجان ها ورفتاریک فرداست. به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگیهای نسبتاً باثبات وپایدار است که صفت نامیده میشوند - مانند »زودرنج«،»مضطرب«و»پرحرف. - «شخصیتیعنی»مجموعهای ازرفتاروشیوههای تفکرشخص درزندگی روزمره که با ویژگیهای بی همتابودن،ثبات - پایداری - وقابلیت پیش بینی«مشخص میشود - شولتزو شولتز2،. - 1391

روان رنجوری:از جمله ابعاد گسترده شخصیت، مقایسه سازگاری، ثبات عاطفی فرد، ناسازگاری و عصبیت یا روان آزردگی است. داشتن احساسات منفی مانند ترس، غم، برانگیختگی، خشم، احساس گناه، احساس کلافگی دایمی وفراگیر،مبنای این شاخص را تشکیل می دهند - فتحی آشتیانی وداستانی،. - 1388

برونگرایی:از دیدگاهیونگ - 1913 - 3پدیدههای برونگرایی4 و درونگرایی5 دو جنبه مهم از شخصیت انسانی را تشکیل میدهند. هنگامی که توجه به اشیا و امور خارج چنان شدید باشد که افعال ارادی و سایر اعمال اساسی آدمی نتیجه ارزیابی ذهنی نباشد، بلکه معلول مناسبات امور و عوامل خارجی باشد، برونگرایی خوانده میشود. به عبارتی، برونگرایی رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده وبا فعالیت عملی بالاتری همراه است. افراد برون گرا از آمادگی کمتری برای تسلط بر نفسخویش برخوردارند - آیسنک6، . - 1947

انعطاف پذیری:انعطاف پذیری یا گشودگی به جنبهها یا محدوده های تجربی که فرد در برابر آنها باز است، اختصاص دارند. افراد تجربه پذیر انسان هایی هستند که در باروری تجارب درونی و دنیای پیرامون کنجکاو بوده و زندگی آنها سرشار از تجربه است. این افراد طالب لذت بردن از نظریه های جدید و ارزش های غیر متعارف هستند و در مقایسه با افراد بسته احساسات مثبت و منفی فراوانی دارند. افراد تجربه پذیر، افرادی غیرمتعارف، نایل به زیر سؤال بردن منبع قدرت، علاقه مند به آزادی در امور اخلاقی و اجتماعی و دیدگاه های سیاسی هستند - فتحی آشتیانی وداستانی،. - 1388

دلپذیربودندلپذیر: بودن یا موافق بودن نیز همانند برون گرایی بر گرایش های فردی تأکید دارد. فرد موافق اساساً نوع دوست است، با دیگران احساس همدردی می کند و مشتاق کمک به آنان است و اعتقاد دارد که دیگران نیز با او همین رابطه را دارند. در مقایسه شخص ناموافق یا مخالف خود محور بوده و به قصد و نیت دیگران مظنون است و بیشتر اهل رقابت است تا همکاری - همان منبع - . مسئولیت پذیری وباوجدان بودن:یکی از موضوع های مهم یک نظریه شخصیت و به ویژه در نظریه روان پویایی، موضوع کنترل تکانه هاست. در روند تکوین و تحول فردی، بیشتر افراد می آموزند که چگونه کشش ها و نیازهای خود را اداره کنند. فرد با وجدان دارای هدف و خواست های قوی و از پیش تعیین شده است - همان منبع - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید