بخشی از مقاله

 

چکیده:

از آنجاییکه ، امروزه تأثیر و نفوذ دین در عرصه×های مختلف×زندگی×فردی×و×اجتماعی×بشر×بیش×از×پیش×ضرورت×پیدا× کرده×است ،×هدف از تحقیق حاضر بررسی جهت گیری مذهبی افراد و اهمیت آن برای مولفههای سلامت روان بپردازد. روش این تحقیق توصیفی و از نوع اسنادی و کتابخانهای است . نتایج حاکی از آن است که سلامت روان تحت نفوذ عوامل فراوانی از جمله جهت گیری مذهبی است . افزایش میزان دینداری در افراد این توانایی را ایجاد میکند که در شرایط گوناگون به گونهای مناسب رفتار نموده و از مسیر تعادل خارج نشوند و در نتیجه ، از سلامت عمومی و سلامت روان بالاتری برخوردار باشند .

واژههای کلیدی : جهت گیری مذهبی ، سلامت روان ، کتابخانهای .

مقدمه و بیان مسأله :

نیاز انسان به دین قدمتی به عمر تاریخ دارد . زیرا بشر از همان آغاز زندگی خود به حامی مقتدر و تکیه گاهی نیرومند احساس نیاز میکرد . توسعه مطالعات دینی- مذهبی در حوزه روان شناسی علمی را میتوان محصول مطالعات فروید و یونگ به عنوان تحلیلگر در این زمینه دانست که هر یک دید متفاوتی نسبت به دین داشتهاند - بهرامی احسان، . - 1383 به طور کلی ، دین یک نظام عمل مبتنی بر اعتقادات است که در قلمرو و ابعاد فکری و اجتماعی از جانب خداوند برای انسانها در مسیر رشد و کمال به جانب اولویت ارسال شده و شامل عقاید ، باورها ، نگرشها و رفتارهاست که با هم پیوند داشته و در تدارک احساس جامعیت برای فرد عمل میکند - قادری ، . - 1389 یکی از موضوعات دینی که به عنوان شاخص پیروی یا تمایل به آموزه های دینی از سوی محققان مختلف درنظرگرفته شده است ،جهت گیری مذهبی *است که خود به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است - آزموده و همکاران، . - 1386

به بیانی دیگر ، آنچه در تمامی فرهنگها غالب است ، باورها و عملکرد ماهیت مذهبی یا همان جهت گیری مذهبی است که نشان دهندهی مجموعهای برای بیان معنویت و علاوه بر آن انواع عملکرد روانی است . حضور دین در زندگی حمایتی را فراهم میکند که میتواند در حفظ و ارتقا شخصیت و سلامت روان تأثیر گذار باشد. دین الهی به حقیقت  انسان و نیازهای او توجه دارد ×.از×اینرو×برنامه همه جانبهای را برای زندگی وی ارائهمی×دهد. پای بندیبه ارزشها و  آموزههای دینی که×مبتنی بر ویژگیها و نیازهای فطری انسان است ، تامین کننده آرامش ، سلامت×روان،×بهزیستی و  شادکامی دین داران خواهد بود - جان بزرگی و علیمحمدی ، . - 1387 ریف و سینگر - 1996 - نشان دادند که تحقیقات در خصوص سلامت روان به طور چشمگیری در کنار اختلال روانی صورت گرفت و سلامت برابر است با عدم وجود بیماری و نه حضور سلامتی . نتایج تحقیقات پیشین حاکی از آن است که تا کنون تحقیقی مستقل در ایران با رویکرد روان شناختی ، به بررسی جهت گیری مذهبی و سلامت روان نپرداخته است . حال باید دید که منظور از جهت گیری مذهبی چیست و آن چه اهمیتی برای سلامت روان افراد دارد . لذا تحقیق حاضر سعی دارد که با رهیافت روان شناختی به بررسی جهت گیری مذهبی و اهمیت آن بپردازد.

روش تحقیق

روش تحقیق از لحاظ حوزه تحقیقات روان شناسی ، » تحقیقی توصیفی« و از نوع مروری و اسنادی یا به عبارتی کتابخانهای میباشد . در این پژوهش سعی شده با جمعآوری ، مطالعه و بررسی پژوهشها و کتب انتشار یافته گرفته با موضوعیت جهت گیری مذهبی به بحث و کاوش دربارهی آن پرداخته شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید