بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر رابطه خلاقیت با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ششم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ششم شهر فومن بودند که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 175 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه خلاقیت در اختیار آنها قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، دادهها بوسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خلاقیت با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ششم رابطه معنی داری وجود دارد. لذا بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گیری نمود که در بحث آموزش و تعلیم و تربیت و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان بایستی به نقش خلاقیت و انگیزه پیشرفت نوجه ویژه داشت .
کلمات کلیدی: خلاقیت، عملکرد تحصیلی، دانش آموز

.1 مقدمه

یکی از طبیعی ترین گروه هایی که می تواند نیازهای انسان را ارضا کند خانواده است. وظیفه خانواده مراقبت از فرزندان و تربیت آن ها ، بر قراری ارتباط سالم اعضا با هم و کمک به ، استقلال کودکان است . امروزه به والدین توصیه می شود برای شکل دادن به رفتار کودکان و ایجاد یادگیری در او کمی سختگیر و فعالتر باشند. والدین باید حدودی تعیین کننده ، مقررات را برای کودک توضیح دهند و برای کنترل فرزند از تنبیه استفاده نکنند - هیبتی ، . - 1391 ادوارد دوبونو - 1992 - 1 درکتاب خلاقیت کارآمد می گوید " هیچ چیز سودمندتر و باشکوهتر از این نیست که ایده ی جدید و ثمربخشی اهداف شما را برآورده سازد " - قاسمی ، . - 1386 خلق فکر ، ایده و مفاهیم نو همواره اساس اختراعات ، اکتشافات و پیدایش راههای مناسب برای حل مسائل و مشکلات در زندگی انسان به شمار میآیند .

جوامع پیشرفته و متمدن گذشته وحال پیوسته به ارزش و اهمیت این جنبه از توانائیها ی ذهنی و فکری انسان توجه نموده و در صدد تقویت آن برآمده و از این طریق به توسعه ، رفاه ، ترقی و خوشبختی نائل آمده اند. چراکه بقول ارسطو " ابتکار یگانه عامل موثر در پیشرفت انسان به شمار می آید " - موید نیا ، . - 1390 به این ترتیب ضعیف بودن فرآیند بروز خلاقیت ها در جوامع عقب مانده نیز موجب بدبختی ، فقر و فلاکت خواهد بود . در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابتهای بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژیها و منابع قدرت هستیم ، افراد تیزهوش ، خلاق و صاحبان اندیشه های نو و مبتکرانه ، همانند گرانبهاترین سرمایه ها، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند بطوریکه بقول توین بی2 شانس بدست آوردن خلاقیت بالقوه ، می تواند موضوع زندگی و مرگ هرجامعه ای باشد - کفایت ، . - 1393

بی مبالغه می توان گفت که وجه مشخص و بارز جهان امروز ، همانا تغییر و تحول است که هیچ زمینه ای بدون تاثیر آن باقی نیست چرا که بقول هراکلیتوس در حیات چیزی پایدار نیست مگر دگرگونی. براین اساس امرسون ثبات احمقانه را زائیده مغزهای کوچک می شمارد - مویدنیا،. - 1394 صرف تغییر ارزش تلقی شده و عاملان تغییر نوآوران ارزشمند محسوب می شوند که دگرگونی ها را با امید به بهبودی هرچه بیشتر و بیشتر سبب می شوند از این رو هرگونه اختراع ، اکتشاف ، ابداع و ابتکار خود اشکال تحول بوده و موجب تغییرند - غنی زاده، به نقل از سیدعباس زاده ، . - 1390 نوآوری و خلاقیت بعنوان ویژگی شگرف انسانی نه تنها در دوران کودکی و جوانی ، بلکه درتمامی طول عمر قابل ظهور است . در واقع توانایی شخص برای خلاق و نوآور بودن ممکن است در مراحلی بصورت کمون باقی بماند اما می توان آنرا دوباره احیاء کرد - ساعتچی،. - 1391

پس همه ما ذاتا واجد توانائی تفکر و عملکرد خلاقانه هستیم لکن به واسطه شرایط محیطی به جای آنکه راههای بروز آنرا یاد بگیریم چگونگی سرکوب آنرا فرا می گیریم یعنی می آموزیم که چگونه خلاق نباشیم - همتی ، . - 1390 چنین برخوردی با خلاقیت نیاز مسلم جوامع ، خانواده ها ، محیطهای آموزشی و کاری سنتی است . در محیطهای سنتی رویاروئی با مسائل ، مشکلات و پدیده ها ، واکنشهای قالبی و راههای تجربه و تائید شده را می طلبد - آقایی فیشانی ، . - 1391 برعکس برخی جوامع توسعه یافته فضای بسیار مساعدی برای بروز و رشد خلاقیت دارند مثلا امروزه در ایالات متحده آمریکا، خلاقیت در زمینه های علمی و تکنولوژی ، بالاترین پاداشها را دریافت می دارد - کلمن1 ، - 1960 بنابراین بی جهت نیست که حدود یک سوم اختراعات مهم جهان بنام آمریکا ثبت شده است. نکته مسلم آن است که از آغاز مطالعه هوش، غالبا بر جنبه های شناختی آن نظیر حافظه و حل مسئله، تاکید شده است، در حالی که ابعاد غیر شناختی؛ یعنی توانایی های عاطفی و کرداری نیز نه تنها پذیرفتنی هستند بلکه ضروری هم می باشند - چرنیس2، 2000،به نقل از دیون پرت،. - 2009

یکی دیگر از متغیرهای مهم این پژوهش عملکرد تحصیلی، میباشد. پیشرفت تحصیلی3دانشآموزان، یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی آموزش و پرورش است و تمام کوششها و کششهای این نظام، در واقع برای جامه عمل پوشاندن به این امر است. به عبارتی، جامعه و به طور ویژه آموزش و پرورش، نسبت به سرنوشت فرد، رشدو تکامل موفقیتآمیز وی و جایگاه او در جامعه، علاقه مند و نگران است و انتظار دارد فرددر جوانب گوناگون اعم از ابعاد شناختی و کسب مهارت و توانایی و نیز در ابعاد شخصیتی،عاطفی و رفتاری، آنچنان که باید، پیشرفت و تعالی یابد - فراهانی4، . - 2014 پژوهش حاضر به دنبال بررسی این سوال است که آیا بین خلاقیت با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ششم رابطه وجود دارد؟

.2 ارسال مقالات کامل

روش این تحقیق همبستگی بنیادی و برحسب هدف؛ کاربردی؛ بر حسب داده ها ؛ کمی و بر حسب نحوه اجرا نیز میدانی خواهد بود. جامعه آماری : در این پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم شهر فومن می باشد. در این تحقیق به جهت گستردگی جامعه آماری و به منظور جلوگیری از احتمال انباشته شدن نمونه آماری در قطب خاصی از روش نمونه گیریدر دسترس استفاده خواهد شد و به همین جهت 180 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب می شوند. پرسشنامه استانداردخلاقیت عابدی پرسشنامه سنجش خلاقیت که به آزمون سنجش خلاقیت عابدی - CT - مشهور است براساس نظریه تورنس درباره خلاقیت و در سال 1363 به وسیله عابدی در تهران ساخته شده است.

این پرسشنامه چندبار مورد تجدیدنظر قرار گرفته است و در نهایت فرم 60 سوالی آن در دانشگاه کالیفرنیا و به وسیله عابدی تدوین گردید.با وجود اینکه در سالهای اولیه ارائه مفهوم خلاقیت، اختلاف نظرهای بسیاری در رابطه با تعریف آن وجود داشت اما هم اکنون پژوهشگران بر روی یک تعریفنسبتاً ساده اما جامع به توافق رسیدهاند. بر این اساس خلاقیت به معنی خلق ایدهها یا راهحلهای جدید و مفید است. خلاقیت را میتوان به سه جزء یا مؤلفه تقسیم کرد که عبارتند از: دانش تخصصی، مهارتهای تفکر ابتکاری و انگیزش . از جمله ابزارهایی که برای سنجش خلاقیت ساخته شده است آزمون سنجش خلاقیت است.

پرسشنامه سنجش خلاقیت که به آزمون سنجش خلاقیت عابدی - CT - مشهور است بر اساس نظریه تورنس درباره خلاقیت و در سال 1363 به وسیله عابدی در تهران ساخته شده است. این پرسشنامه چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در نهایت فرم 60 سوالی آن در دانشگاه کالیفرنیا به وسیله عابدی تدوین گردید. این آزمون 60 سؤال سه گزینه ای دارد که از چهار خرده آزمون سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری تشکیل شده است. گزینه ها نشان دهنده میزان خلاقیت پایین، متوسط و بالا می باشند که نمره یک برای خلاقیت پایین، نمره دو برای خلاقیت متوسط و نمره سه برای خلاقیت بالا در نظر گرفته شده است.

پایایی آزمون خلاقیت عابدی، از طریق آزمون مجدد دانش آموزان مدارس راهنمایی تهران در سال 1363 در چهار بخش آزمون به این ترتیب به دست آمد: ضریب پایایی بخش سیالی 85/0، ابتکار 82/0، انعطاف پذیری 84/0 و بسط - 80/0عابدی،. - 1372 ضریب همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ برای خرده آزمونهای سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط روی 2270 دانش آموز اسپانیایی به ترتیب 75/0، 66/0، 61/0 و 61/0 به دست آمد - آزمندی، ویلا و عابدی، . - 1996 عملکرد تحصیلی: در اینتحقیق معدل کل دانش آموزان نیز بیانگر شاخص عملکرد تحصیلی 20-18 - عالی؛ 17-15 خوب؛ 14-12 متوسط؛ 11-10 ضعیف - آنها می باشد.

.3 یافته های پژوهش

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش ارائه شده است. میانگین عملکرد تحصیلیدانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش 17/58 با انحراف استاندارد 1/98 دارد.    همانطورکه درجدول فوق مشاهده می شود مقادیر همبستگی بین هوش هیجانی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان از نظر آماری معنی دار است - - p>0/01 ؛ همچنین از آنجائیکه مقادیر همبستگی بین متغیرهای پیش بین کمتر از 0/90 بدست آمده است لذا هریک از متغیرهای پیش بین می توانند بطور مستقل در پیش بینی متغیر ملاک مشارکت داشته باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید