بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کاربست نرم افزارهای آموزشی درس ریاضی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان پایه ششم شهرستان ساری ناحیه یک در سال تحصیلی1391 - 1392 انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع طرح گروه کنترل نابرابر است. جامعه آماری آن شامل 3144 نفر دانشآموزان پایه ششم از ناحیه یک ساری و نمونه آماری آن براساس مطالعه موردی دو دبستان دخترانه و دو دبستان پسرانه - به تعداد150 دانش آموز - که دارای ابزارهای پژوهش بودند انتخاب شدند.

ابزار گردآوری اطلاعات روش های کتابخانهای و آزمون سنجش خلاقیت تورنس و آزمون محقق ساخته در درس ریاضی میباشد که روایی و اعتبار آزمون ریاضی توسط کارشناسان سنجش و ارزشیابی اداره کل آموزش و پرورش تایید شده است. نتایج حاصله از اجرای آزمون نشان میدهد که استفاده از نرم افزارهای آموزشی موجب افزایش خلاقیت میشود اما در تاثیر نرم افزار ها بر پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری ملاحظه نشده است.

مقدمه

نظام های آموزشی امروزه در موقعیتی به فعالیت های خود ادامه می دهند که تغییرات سریع علم و فناوری بر تمام جنبه های زندگی انسان سایه افکنده و بر آن تاثیر گذاشته است. دیگر نمی توان طرز تلقی گذشته به دانش آموزان و تربیت آنها نگریست. اگر قرار است دانش آموزان خوب تربیت شوند مفید، مبتکر و خلاق باشند، باید تحولی در نظام تعلیم و تربیت به ویژه روشهای آموزش بوجود آورد. برنامه های مدارس باید تاکید خود را بر روشهایی متمرکز کند که دانش آموزان به جای ذخیره سازی اطلاعات، خلاقیت خود را از طریق نظم فکری پرورش دهند، زیرا در فرایند اندیشه ی منظم است که تحول در ساختار اندیشه ایجاد می شود و خلاقیت رشد می کند

کاربرد رسانه های دیجیتال ایجاد انگیزه ی درونی است، در حالی که آموزش و پرورش سنتی متکی بر انگیزه-های بیرونی است و کمتر به انگیزه های درونی توجه می کند و گاهی به جای پرورش خلاقیت با فعالیت های تکراری و بدون انگیزه، خلاقیت طبیعی دانش آموزان را متوقف می سازد.

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین ویژگی انسان است. غنا، پویایی و بقای هر فرهنگ و تمدنی به خلاقیت مردم آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است. اکنون در آغاز هزاره سوم به جرات می-توان گفت که خلاقیت همان چیزی است که زندگی جدید بشر را از زندگی ابتدایی انسان نخستین جدا میکند. در دهه ی 1950 غرب شاهد شکل گیری یک موج علمی با هدف شناخت و پرورش خلاقیت بود و از همان نخستین مطالعات، پژوهش های بنیادی و هدف دار آغاز گردید.

البته بر خلاف پژوهش ها و مطالعات فراوان روان شناسان و متخصصان در طول این مدت، هنوز هم ماهیت واقعی خلاقیت انسان به طور کامل شناخته نشده است و آن چه تاکنون به دست آمده همراه با برخی اختلاف نظرها می باشد. اما در عین حال، همین دستاوردها و نتایج بدست آمده همراه از پژوهشهای خلاقیت در دنیا، اکنون پشتوانه ای برای طرح ریزی روش ها و برنامه هایی در جهت پرورش این توانایی در دانش آموزان گردیده است. در حال حاضر، در کشورهای توسعه یافته شکوفایی و پرورش خلاقیت کودکان و دانش آموزان از عالی ترین و مهمترین اهداف آموزش و پرورش آنان به شمار می رود.

در این کشورها، اهمیت پرورش خلاقیت به حدی است که در همه ی دوره های تحصیلی دانش آموزان، از دوره-ی پیش دبستانی تا سطح دانشگاه، واحدها و ماده های درسی ویژه ای به این موضوع اختصاص داده شده است، این برنامه ریزی و سرمایه گذاری به دلیل نقش اساسی خلاقیت در توسعه و پیشرفت و غلبه بر تغییر و تحولات اجتناب ناپذیر می باشد

از طرف دیگر، بسیاری از مفاهیم در حال تغییر و تحول است؛ مانند تغییر مفهوم »سواد«1 به »ارتباطات«2، »لوح کلاس درس« به »لوح آسمانی«3، »چند رسانه ای ها«4 به »صفحات لیزری«5، »یادگیری« به »پورت فولیو«66 و... ، چنین تغییراتی در حال شدن است و چه بسا به زودی مفهوم کلاس درس و مدرسه نیز متحول شود. این گونه تغییرات مفهومی را ناچاریم بپذیریم، هم چنان که رادیو، تلویزیون، تلفن، آزمایشگاه زبان و به تدریج رایانه را پذیرفتیم؛ با این تفاوت که فناوری آموزشی به مفهوم ابزارهای آموزشی نیست، زیرا هر ابزاری روزی از گردونه خارج می شود، در حالی که فناوری آموزشی به مفهوم » تغییر رفتار«، به تبع اتصال آن به علوم تربیتی، هم چنان باقی خواهد بود

به نظر می رسد زیربنای اعمال خلاقانه و پیش نیازهای آن، علاوه بر اینکه جنبه ی ژنتیکی دارد، جنبه ی یادگیری نیز دارد که این یادگیری در اجتماع حاصل می شود کسی که نتواند به طور موثر در اجتماع تعامل داشته باشد فرصت یادگیری بسیاری از مطالب را از دست خواهد داد. هر چند که بعضی تحقیقات افراد خلاق را افراد درونگرا توصیف کرده اند، اما اکثر تحقیقات بیانگر حضور فعال افراد خلاق در اجتماع بوده و از رابطه خوب آن ها با معلمان و افراد داناتر از خودشان حکایت دارد

بیان مساله

بدون تردید »خلاقیت و نوآوری« یکی از مهمترین و اساسی ترین ویژگیهای انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه های زندگی وی را تحت تأثیر کامل خود قرار می دهد. از اولین خلاقیت ها و نوآوری ها در عصر فناوری سنگ مانند طراحی ابزارهای سنگی، تا اختراع چرخ، ارابه، خط و زبان، تا انبوه ابداعات و نوآوری های علمی، فناورانه، صنعتی، اجتماعی و هنری پیشرفته در عصر فراصنعتی امروز .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید