بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش مقایسهی دانشجویان زن و مرد مشغول به تحصیل در سطح کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید چمران اهواز از لحاظ سطح انگیزش درونی و میزان پیشرفت تحصیلی آن ها می باشد. جامعهی آماری این مطالعه را تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران که در سال تحصیلی 1392-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده است. ازاین جامعهی آماری نمونه ای به تعداد 179 نفر - 79 نفر مرد و 100 نفر زن - به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد . برای سنجش متغیر های مورد مطالعه از پرسش نامهی انگیزش درونی لپر و همکاران - - 2005 و معدل ترم گذشتهی آن ها استفاده شده است.

نتایج پژوهش نشان داد که بین زنان و مردان از لحاظ انگیزش درونی تفاوت معناداری وجود ندارد، اما پیشرفت تحصیلی زنان بیشتر از مردان بوده است . همچنین بین دانشجویان متاهل و دانشجویان مجرد از لحاظ سطح انگیزش درونی تفاوت معنی داری یافت شد و سطح انگیزش درونی دانشجویان متاهل از دانشجویان مجرد بیشتر بوده است. بین دانشجویان مجرد و دانشجویان متاهل از لحاظ پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی داری یافت نشد. در نهایت بین دانشجویان شاغل و دانشجویان فاقد شغل از لحاظ سطح انگیزش درونی و میزان پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی داری یافت شد . سطح انگیزش درونی دانشجویان شاغل بیشتر از دانشجویان فاقد شغل بوده اما میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان فاقد شغل بیشتر از دانشجویان شاغل است.

مقدمه

انگیزش1 عبارت است از آغاز گری، جهت گیری، شدت و تداوم رفتار - گین2، . - 1994 انگیزه ممکن است درونی باشد و یا بیرونی باشد. انگیزهی درونی3 بر خلاف انگیزهی بیرونی4 به هیچ نوع نتیجه یا پاداش بیرونی وابسته نیست و زمانی به وقوع می پیوندد که شخص به خاطر خود فعالیت و بدون توجه به مشوق خارجی یا نتیجهی حاصل از کار تلاش می کند - بندورا 5، . - 1993 پژوهش های انجام شده افرادی که از انگیزش درونی برخوردارند سعی برآن دارند که آموختههای خود را به دیگران منتقل کنند که از این طریق منجر به رشد خودشان میشوند - لارسون6 و ناتالی7،. - 2011 یادگیری و پیشرفت تحصیلی، از برخی شرایط و متغیرها تأثیر میپذیرند.

از جمله این متغییرها میتوان به هوش و استعداد، انواع انگیزش - بیرونی یا درونی - و ویژگیهای جمعیت شناختی - دموگرافی - مانند وضعیت خانوادگی، سطح اجتماعی - اقتصادی اشاره کرد - پاشا شریفی، . - 1385 در بحث از پیشرفت تحصیلی بررسی ه ا نشانگر آن است که در سالهای دبستان دختران از پیشرفت تحصیلی بیشتری نسبت به پسران برخوردارند. - گیدنز8،1373، ترجمه صبوری - . .با این همه نتایج پژوهش های جدید تر، همچنان مؤید تفاوتهای جنسیتی در پیشرفت تحصیلی است.

شرد - 2009 - 9 با بررسی رابطه بین تعهد سختکوشانه و جنسیت با عملکرد تحصیلی دانشگاهی طی یک مطالعه که دو سال به طول انجامید نشان داد که دانشجویان دختر به طور معنا داری عملکرد بهتری از پسران در هر یک از ملاکهای ارزشیابی تحصیلی دارن . میانگین پیشرفت تحصیلی هم بر حسب تعهد و جنسیت تفاوت معناداری داشته است - شرد، . - 2009 کاهش انگیزهی تحصیلی ممکن است در بین دو جنس متفاوت باشد. گرایش بیشتر دختران به تحصیلات دانشگاهی و کا هش پذیرفته شدگان پسر در دانشگاههای کشورمان نیز نشان دهندهی کاهش انگیزهی تحصیلی در پسران است .

امروزه تعداد زیادی از افراد متأ هل در صدد ادامه تحصیل در سطح تحصیلات دانشگاهی از جمله تحصیلات تکمیلی هستند. یک دهه قبل در کشور ما تعداد دانشجویان متأهل اندک بود، در حالی که اکنون تعداد آن ها نسبت به گذشته افزایش قابل ملاحظهای یافته است. این افراد به دلایل مختلفی از جمله تمایل به تغییر شغل ، دست یافتن به پست های بالا در شغل خود و درآمد بهتر در این دوره ها نام نویسی میکنند.

زنان متأهل به خاطر فشارهای متعددی که به وقت آنها وارد می شود، در مقایسه با مردان متأ هل نمرات کمتری میگیرند، و وقفههای بیشتری را در برنامههای تحصیلی تجربه میکنند و با سرعت کند تری پیشرفت میکنند. - چائو10وگود11، . - 2004 هدف از انجام این پژوهش مقایسهی زنان و مردان از لحاظ سطح انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی، با در نظرگرفتن مؤلفههای جمعیت شناختی، وضعیت تأهل و وضعیت اشتغال است.

روش پژوهش

روش انجام این پژوهش به شیوه علّی- مقایسه ای انجام شده است . جامعه آماری تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که از میان آنها تعداد 179 نفر دانشجوی 100 - نفر زن و 79 نفر مرد - به شیوهی نمونهگیری تصادفی چند مرحله-ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس سنج انگیزش درونی لپر 12 و همکاران ساخته شده به سال 2005 بود. این پرسش نامه شامل 17 ماده است، برای سنجش پیشرفت تحصیلی آزمودنیها از معدل ترم گذشتهی آنها استفاده شده است. در پژوهش حاضر پایایی آزمون انگیزش درونی    از روش ضریب آلفای کرونباخ0/81و تنصیف اسپیرمن- براون0/77به دست آمد . همچنین جهت  تعیین روایی آزمون انگیزش درونی از همبستگی زیر مقیاسها با نمره ی کل مقیاس استفاده گردید . ضریب همبستگی برابر 0/82 بود  که در سطح - p<0/01 - ، معنادار بودند.                                

بحث و نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان مرد و زن از لحاظ انگیزش درونی تفاوت معناداری وجود ندارد . بنابراین تفاوت های جنسیتی افراد در انگیزش درونی آن ها تأثیری ندارد . همچنین بین زنان و مردان از لحاظ پیشرفت تحصیلی آن ها تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش به دست آمده با نتایج پژوهش رستگار خالد - 1389 - همخوانی دارد. سیف 1383 - ، به نقل از رستگار خالد، - 1389 در بررسی خود به این نتیجه رسید که پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر بیشتر از پسران است .

افزایش انگیزش تحصیلی و موفقیت دختران در تحصیلات دانشگاهی را به عوامل خانوادگی می توان ربط داد , به ویژه اعتمادی که خانواده ها به محیط آموزشی دانشگاه ها به عنوان محیطی که می تواند انتظارات علمی و فرهنگی آن ها را در مورد ساختن دخترانشان به عنوان یک فرد فرهیخته در جامعهی متحول همگام با جهان امروزی برآورده سازد و خودباوری دختران در مورد اینکه آن ها هم مانند مردان می توانند پیشرفت کنند و فردی مؤثر و مستقل باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید