بخشی از مقاله

چکیده 

این پژوهش به منظور بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با دانشگاه مجازی به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. روش جمعآوری دادهها کتابخانهای میباشد و جامعه تحقیق را دانشجویان آموزشکده فنیوحرفهای دخترانه سما اصفهان تشکیل میدهد که از میان آن ها 74 نفر به روش تصادفی انتخاب و اطلاعات از طریق دو پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش دانشگاه مجازی مقیمی - - 1388 استفاده گردید.

برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که بر این اساس ضریب آلفای پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات 0/88 و پرسشنامه نگرش دانشگاه مجازی0/87 به دست آمد که نشان دهنده پایایی پرسشنامههای پژوهش حاضر است. دادههای گردآوری شده با استفاده از رگرسیون و آزمون همبستگی با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، میزان استفاده از سرویسهای اینترنتی و میزان استفاده از کامپیوتر دو عاملی هستند که بر نگرش دانشجویان بر آموزش دانشگاه به شیوه مجازی نقش بسزایی دارد.

واژه های کلیدی نگرش، دانشگاه مجازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات 

مقدمه

امروزه استفاده از رایانه، زندگی بشر را در تمامی وجوه دگرگون ساخته است. مطالعات انجام شده در ارتباط با برنامه های توسعه ی اغلب کشورها، نشان دهنده ی محوری بودن نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در اینگونه برنامه هاست .فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند و قوی برای ارتقای کیفیت و کارآیی آموزش مورد استفاده قرار داد، به گونه ای که شیوه های سنتی آموزش را دستخوش تغییر قرار دهد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در کلاس های درس نباشد.

بنابراین لازم است تا با معرفی آموزش های مجازی و الکترونیک، به بررسی وضعیت آموزش مجازی در ایران و بیان این مسئله که دیگر در هزاره ی سوم، آموزش مجازی تنها یک امر جایگزین به شمار نمی رود، بلکه یک ضرورت است، توجه و عنایت هر چه بیشتر طراحان و برنامه ریزان آموزشی را به آن معطوف نمود و گامی هر چند کوچک در جهت پایه ریزی زیرساخت های لازم، به منظور مهیا سازی بستر فرهنگی برای حرکت به سمت مجازی شدن برداشت.[1] 

فناوریهای آموزشی مشتمل بر کلیه عواملی است که بطور مؤثری فرایند یادگیری را تحت تأثیر خود قرار داده و یادگیری را برای فراگیران تسهیل میبخشد.[2] تحولهای حوزه فناوری همواره نظامهای آموزشی را تحت تاثیر قرار داده اند. در واقع از شاخصهای نظامهای پیشرو در تعلیم و تربیت میتوان به ایجاد ظرفیتهای تازه اشاره کرد که در سایه تحولهای فناوری ایجاد شده است.[3] 

تغییرات گسترده و پیشرفتهای به دست آمده در عرصه فناوری اطلاعات در چند دهه گذشته، فرضیاتی درباره ماهیت کار در عصر اطلاعات، ساختار سازمانی، رفتار سازمانی و غیره به وجود آورد. بکارگیری فناوری اطلاعات نظیر اینترنت و غیره، ضرورت تجدیدنظر در مسائل مختلف از جمله ساختار سازمانی را اجتناب ناپذیر کرده است. اینترنت و فضای مجازی منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستند.

با تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی در عرصه های مختلف زندگی انسان ها رخ داده است، تعلیم و تربیت نیز از این قاعده تغییرات مستثنی نیست. در عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شدهاند و نمیتوان یکی از این دو را بدون دیگری به راحتی به دست آورد. فضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار میدهد و با ویژگیهایی چون بی زمانی و بی مکانی، "تعاملی بودن"1قابلیتهای زیادی در زمینه آموزش و تعلیم وتربیت در اختیار کاربران خود قرار میدهد.

اصلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، "دانشگاه مجازی"، و غیره اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از " آموزش الکترونیکی"2 دارد که در مقابل "آموزش سنتی"3 و معمول امروزه در حال جای گیری در سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف است.[4]لذا در این مقاله به بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با نگرش نسبت به آموزش دانشگاه مجازی پرداخته شده است، لذا مبانی نظری هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان نیز پژوهشهای مرتبط با موضوع ارایه شده است .

بدنه اصلی مقالات 

فناوری اطلاعات و ارتباطات اصطلاحی است که تفسیرهای بسیاری از آن ارائه شده است. پیچیدگی و اثر متقابل این تفسیرها اغلب به صورت ناچیز قابل درک هستند. از این رو برای ایجاد بهترین ارتباط سه نوع هدف یا دلیل منطقی برای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت شناخته شده است، عبارت است از:

استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به منظور تقویت تواناییهای فراگیران در برنامههای درسی موجود. 

استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات برای تقویت فراگیران به عنوان یک جزء ضروری اصلاحات برنامه درسی. 

استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک جزء ضروری اصطلاحات که ساختار سازمانی دانشگاه را تغییر میدهد.[5] 

فناوری اطلاعاتی عبارت است از هرگونه فناوری که برای جمع آوری، ذخیره و پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. فناوری اطلاعات و ارتباطات واسطهای است که فرد توسط آن به ایجاد و انتقال دانش میپردازد. سیستمهای اطلاعاتی، مجموعه ای سازماندهی شده از روشها برای پردازش، ذخیره و توزیع اطلاعات میباشند. پیشرفت فناوری که منجر به پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات میشود، برای بهبود بهرهوری قابلیت زیادی دارد.

همچنین احتمال دارد که این پیشرفت به تغییراتی در نحوه انجام کار و حتی در روابط اجتماعی که در یک نهاد یا جامعه سازماندهی شده اند، منجر شود. یکی از عوامل مهم در فناوری اطلاعات عبارت است از توانایی در ایجاد سینرژی و همافزایی بر اساس دانش و اطلاعاتی که مستقیماً به تولید و بهرهگیری وابسته است.[4] تلفیق دانش مبتنی بر تحقیق و پژوهش، تجربه و شایستگی برای ایجاد خلاقیت و بروز ایده های نو جهت افزایش توان کنترل به منظور نیل به اهداف تعیین شده، زمانی ممکن شد که فناوری اطلاعات پدید آمد.[6] 

آموزش مجازی مجموعه وسیعی از فرآیندها و اعمال همچون آموزش مبتنی بر وب، آموزش مبتنی بر رایانه، کلاس های مجازی و همکاری های دیجیتالی را در بر می گیرد و شامل ارایه ی محتوا از طریق اینترنت، اینترانت، اکسترانت، انتشار ماهواره ای، نوارهای ویدیویی و صوتی، پخش ماهواره ای، تلویزیون محاوره ای، دیسک های فشرده می باشد.[7] آموزش مجازی پارادایم جدیدی را، پدید آورده و امکان یادگیری در هر زمینه، برای هر فرد، در هر زمان و هر مکان فراهم نموده است.[8] 

دسته بندی انوع آموزش مجازی یا آموزش الکترونیکی را می توان به سه دسته تقسیم کرد: 

.1 یادگیری شخصی: در این دسته، فرد رشته ی مورد علاقه ی خود را انتخاب می کند و در محیط اطراف خودمخصوصاً اینترنت، به دنبال اطلاعات مرتبط با آن می گردد و در آن زمینه تحقیق می کند، سپس سؤالات خود را از اساتید آن رشته به صورتoffline می پرسد . 

2. یادگیری جمعی: در این دسته شرایطی برای افراد مهیا می شود تا با یکدیگر و اساتید خود ارتباط برقرار کنند .از جمله این ابزار Forum، chat و غیره است. در این روشمعمولاً زمان شروع و خاتمه و دوره ی آموزشی و امتحانات برای همه ی آن گروه یکسان است.​​​​​​​ 

3 . کلاس های مجازی: در این دسته، شرایطکاملاً مانند کلاس درس است و حتی در بعضی از موارد در کلاس های فیزیکی برگزار می شود .در این جا از ویدئو کنفرانس و به جای تخته سیاه از یک ویدئو پروژکتور استفاده می شود .گاهی از اوقات برای هر فرد یک کامپیوتر در نظر گرفته می شود و ارتباط ویدئویی از طریق صفحه نمایشگر و دوربین یا وب کم خواهد بود و هر کسی می تواند از طریق کامپیوتر با استاد ارتباط برقرار کند .این روش مخصوصاً برای برگزاری کلاس هایی که استاد مربوط به آن درس به تعداد کافی موجود نیست و امکان جابجایی اساتید هم وجود ندارد، مفید می باشد؛ به ویژه برای دانشگاه ها.  

معمولاً نیازی به مکان فیزیکی به شکل دانشگاه سنتی ندارد و دانشجویان قادرند از هر مکان و در هر زمانی که مایل باشند، از بسیاری از خدمات ارائه شده نظیر درس های الکترونیک یا ارزیابی الکترونیک استفاده کنند .در واقع دانشگاه مجازی یک سیستم مستقل جهت ارائه ی خدمات الکترونیک و با بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی است

این سیستم با بهره گیری از قابلیت ها و امکانات ارائه شده توسط شبکه ی اینترنت و ابزارها و فناوری های چند رسانه ای و با هدف بالا بردن سطح فرهنگ جامعه، جلوگیری از خروج منابع مادی و نیز سرمایه های علمی کشور، ارتقای سطح علمی جامعه و امکان توزیع گسترده ی دانش، بهره گیری از تخصص و توانایی های موجود در دانشگاه ها ایجاد می شود.

برجسته ترین مزیت آموزش مجازی، جدایی استاد از دانشجو است، فرا مکان و فرا زمان بودن آموزش از طریق این سیستم از ویژگیهای بارز این شیوه آموزشی در قرن 21 است، اما دانشگاه های مجازی نیز از دل آموزش از راه دور یا همان آموزش مجازی سر برآوردند، زمان تولد دانشگاههای مجازی را میتوان مقارن با گسترش شبکه اینترنت در جهان دانست.

اولین کشوری که در این عرصه پیشقدم شد، کشور آمریکا بود، اما منشأ اولیه آن برای انگلیسیها است که آن را به عنوان "دانشگاه آزاد" مطرح کردند، اولین دوره آموزشی از راه دور، دانشگاهی که در سال - 1892 - تأسیس شد، متکی بر پست بود. در اواسط قرن بیستم برنامههای آموزشی متنوعی نیز وجود داشت که به سمع و نظر مخاطبانی که نمیتوانستند در کلاسهای متمرکز حضور یابند، میرسید.

برای شرکت در این نوع دانشگاهها به دو پیش نیاز اساسی از جمله یک دستگاه کامپیوتر . مهمتر از همه، انگیزه لازم برای حضور و موفقیت در این نوع سیستم آموزشی احتیاج میباشد. مطالب ارائه شده در این دانشگاه مانند فضای آن مجازی نیست، مواد درسی تدریس مانند، دانشگاههای سنتی است، اما عمل تدریس از طریق اینترنت و شبکه، فراتر از زمان و مکان انجام میشود.[9]

در همین راستا و با توجه به اهمیت آموزش الکترونیک در نظام نوین آموزشی، بسیاری از دانشگاه های ایران سعی در پی ریزی و برنامه ریزی اصولی، جهت تحقق این مهم نموده اند. از آنجایی که اجرای پروژه هایی نظیر آموزش الکترونیک نیازمند دستیابی به امکانات مربوط و دیدگاهی جامع، در زمینه های گوناگون این نوع سیستم آموزشی است، جمع آوری اطلاعات و آگاهی در این مورد بسیار حائز اهمیت است.[10]

پس باید با تخصیص امکانات و اولویت ها و همینطور پیش بینی سازوکارهای جدید به سمتی رفت که بتوان مفهوم سنتی کلاسهای درس را تغییر داد. دسترسی و تسلط بر تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و بهرهگیری از آن در امر استراتژیک و مهم آموزش و تربیت نیروی انسانی، خود یکی از مؤلفههای مهم قدرت در عصر حاضر محسوب میشود که نباید از ان چشم پوشید.

از سوی دیگر گسترش بی وقفه و کم هزینه سیستم آموزش الکترونیکی در سراسر دنیا ضرورت استفاده از این روش آموزشی را اثبات میکند. به هرحال فناوری اطلاعات و ساختار شبکه ای، وارد زندگی انسان ها شد و در لایههای مختلف زندگی آن ها حضور دارد، امروزه نیز ساختار آموزش و فرهنگ طوری تغییر پیدا کرده است که تمامی مردم از سراسر دنیا با هر سن وسال، تفکر، قشربندی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میتوانند تحت آموزش قرار بگیرند و این مسأله نیازمند مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی است و همین طور باید در این زمینه فرهنگ سازی مناسب و درخور توجهی انجام شود - همان منبع . - 41:

پژوهشهایی نیز پیرامون موضوع انجام شده است که از میان آنها میتوان به پژوهشهای زیر اشاره نمود: 

آزاد منش - - 1385 در پژوهش خود تحت عنوان امکان سنجی کاربرد فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در برنامهریزی درسی آموزش عالی از سه گروه بسیار مهم و درگیر با این موضوع یعنی استادان، متخصصان برنامه ریزی درسی و متخصصان فناوری اطلاعات تحقیق شده است و یافتههای تحقیق نشان داده است که علیرغم نیاز شدید به امکانات این گونه فناوریها در فرآیند برنامهریزی درسی - طراحی، اجرا، ارزشیابی - هنوز امکانات کافی در اختیار ندارند؛ فرج الهی - - 1388 در پژوهشی تحت عنوان آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی اشاره به این مطلب دارد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، نماد دوره جدیدی از آموزش است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات، الگوی فکری آموزش را دگرگون و مدلهای موجود آموزشی را غنیتر کرده و شیوههای جدیدی نیز ایجاد میکند؛ فتحی واجارگاه و دیگران - - 1390 در پژوهش خود به ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران پرداخته اند. آن ها اثربخشی دوره های آموزش مجازی را از دیدگاه اساتید و دانشجویان بررسی نمودند که از نظر اساتید در سطح مطلو و از نظر دانشجویان در سطح متوسط ارزیابی گردید.

 گودرزوند چگینی و اسمعیلی - - 1390 در پژوهشی تحت عنوان تأثیر بکارگیری فناوری دادهها بر اثربخشی آموزش به این نتیجه دست یافت که میان سطوح ابعاد فناوری دادهها - شامل به موقع بودن، مربوط بودن، سرعت انتقال، دقت و یادگیری و کاهش هزینهها - با اثربخشی آموزش تفاوت معناداری وجود دارد؛ تامسون - - 1996در تحقیق خود نشان داد که آموزش مجازی برخط، در فراگیری مهارتهای مرتبط با فناوری اطلاعات و افزایش آشنایی ایشان با این فناوری آثار غیر قابل تردیدی دارد؛ چویی - 2003 - 4 نشان داد که، بر اساس نگرش دانشجویان عواملی نظیر استقبال و راهنمایی استادان، وجود آموزشهای چندرسانه ای، مهمترین متغیرهای تأثیرگذار بر نگرش آنان درباره آموزشهای الکترونیکی است.

 جفرسون و آرنولد 5 - 2009 - در مطالعات خود نشان دادند که رویکرد مناسب آموزشی میبایست دارای ویژگیهای تعامل دو طرفه استاد با دانشجویان و تشکیل کارگروههای آموزشی، بهرهگیری از تکنولوژیهای مناسب آموزشی مانند استفاده از محیط وب و فناوری اطلاعات درمحیطهای آموزشی باشد؛ لا - 2010 - 6 در تحقیق خود با عنوان سیاستهای آموزشی و استفاده از ICT، نشان داد که رشد فعالیتهای آموزشی و یادگیری مادام العمر به شدت در مدارس کشورهای آسیایی و اروپایی انجام پذیرفت، نشان داد که کشورهای آسیایی افزایش رو به رشدی در کاربست ICT در آموزش داشته اند در حالی که کشورهای اروپایی با کاهشی بسیار شدید کاربست فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی روبرو بودهاند.

 بنابراین با توجه به اهمیت آموزش مجازی در دانشگاهها و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن، در این پژوهش به بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با نگرش دانشجویان نسبت به آموزش دانشگاه مجازی پرداخته شده است و با توجه به چارچوب نظری و تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع، فرضیات زیر مورد آزمون قرار گرفته است: 

-  بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش دانشجویان نسبت به آموزش دانشگاه مجازی رابطه وجود دارد. 

 -  بین میزان استفاده از کامپیوتر و نگرش دانشجویان نسبت به آموزش دانشگاه مجازی رابطه وجود دارد. 

-  بین استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری و نگرش دانشجویان نسبت به آموزش دانشگاه مجازی رابطه وجود دارد. 

-  بین میزان استفاده از اینترنت و نگرش دانشجویان نسبت به آموزش دانشگاه مجازی رابطه وجود دارد. 

 -  بین میزان استفاده از سرویسهای اینترنتی و نگرش دانشجویان نسبت به آموزش دانشگاه مجازی رابطه وجود دارد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید