بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین فن آوری اطالعات و یادگیری سازمانی از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی شهرداری مشهد بود. جامعه آماری عبارت بود از کارشناسان تربیت بدنی شهرداری مشهد - N= 144 - که با استفاده از جدول مورگان نمونه 108 نفری به صورت تصادفی انتخاب گردید. در این راستا از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش - QKM - و یادگیری سازمانی - DLOQ - و پرسشنامه بررسی دموگرافی اعضاء نمونه استفاده شد.

تحقیق حاضر از لحاظ نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و همبستگی است که جمع آوری اطالعات به شیوه پیمایشی انجام شد. پایایی ابزار از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه مدیریت دانش برابر - α=0/91 - و پرسشنامه یادگیری سازمانی برابر - α= 0/98 - به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی واستنباطی - آزمون کلموگروف اسمیرنوف ، tی مستقل ، ضریب همبستگی پیرسون، - استفاده شد.

نتایج پژوهش نشان داد که بین فن آوری اطالعات و یادگیری سازمانی از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی رابطه معناداری وجود دارد . - p =0/003 - با توجه به یافته های این تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین فن آوری اطالعات و یادگیری سازمانی لزوم توجه بیشتر به آموزش رؤسا و کارکنان ادارات با مفاهیم فن آوری اطالعات و یادگیری سازمانی، راه اندازی پایگاه دانشی کارکنان برای ثبت مهارتهای آنها و برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای یادگیری پرسنل در جهت اداره امور بسیار مهم به نظر می رسد و توصیه می شود که در سازمان های ورزشی کشور برای به کار گیری موارد مذکور بیش از گذشته تاکید گردد.

مقدمه:

در دسته بندی که از سوی صاحب نظران کسب و کار ارائه شده است ، دهه 80 را دهه جنبش کیفیت - تأکید بر این که برای دستیابی به کیفیت بهتر ، همه کارکنان باید از قدرت فکری خود بهتر استفاده کنند - ، دهه90 را دهه مهندسی مجدد - استفاده از فناوری برای بهبود فرآیندهای کسب و کار و کاهش هزینه ها - و دهه کنونی را دهه مدیریت دانش لقب داه اند . - 1 - دانش به یک عامل حیاتی تعیین کننده برای رقابت پذیری در بخش دولتی تبدیل شده است.

بازنشسته شدن کارمندان دولت و همچنین انتقال آن ها بین بخش های مختلف ، چالش جدیدی برای بقای دانش در سازمان و متعاقب آن آموزش کارکنان جدید ایجاد می کند. مدیریت دانش دارای برخی قابلیت ها برای تقویت کارآمدی دولت و رقابت پذیری آن در محیط متغیر است. بخش دولتی و سازمان های غیر دولتی باید با این چالش ها روبرو شوند و از فرصت های بدست آمده از جهانی شدن ، اقتصاد دانش محور و گسترش فناوری اطالعات و ارتباطات به بهترین شکل استفاده کنند ، در غیر این صورت این به معنای از دست دادن فرصت های پیشنهاد شده از سوی مدیریت دانش خواهد بود . - 1 - به دلیل ماهیت عصری که در آن به سر می بریم تفاوت بسیاری میان سازمان های امروزی و گذشته وجود دارد، یکی از ویژگی های اساسی سازمان های جدید شکل گیری آن ها بر مبنای یادگیری است.

بنابراین مدیران و کارکنان، همواره در حال یادگیری بوده و مهارت های جدید کسب می کنند چرا که قدرت هر سازمان متناسب با میزان آموزش دائمی مدیران و کارکنان آن است . - 2 - داونپورت و پروساک - 1997 - 1 از جمله پژوهشگرانی هستند که پژوهش های زیادی پیرامون مدیریت دانش و سازمان های یادگیرنده انجام داده اند. بخشی از پژوهش های آنها در کتابشان با عنوان " مدیریت دانش " ارائه شده است. عناصر و ابعادی که این پژوهشگران در خصوص مدیریت دانش بر آن تکیه می کنند ، عبارتند از : دانش نهفته در بعد اجتماعی و دانش آشکار در بعد فنی. تعریف داونپورت و پروساک از دانش به گونه ای است که دانش را به مفهوم نهفته و اجتماعی آن نزدیکتر می کند و این گویای اهمیت بیشتر بعد اجتماعی برای مدیریت دانش است.

آنها دانش را به این صورت تعریف می کنند : " ترکیبی منعطف و قابل تبدیل از تجارب ، ارزش ها ، اطالعات معنی دار و بینش های متخصصان که چهارچوبی را برای ارزیابی و انسجام اطالعات و تجارب جدید ارائه می دهد. وجود کارکنان و مدیران دانشگر برای اجرای برنامه های مدیریت دانش ضروری است. نقش مدیران دانشگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. آنها باید دانش و یادگیری آن را تبلیغ و حمایت کنند ، روابط خود را با عرضه کنندگان اطالعات و دانش به خوبی تنظیم نمایند ، فرآیندهای ایجاد و استفاده از دانش را تقویت نمایند و از تدوین راهبرد و چشم انداز دانش در سازمان حمایت کنند . - 3 - ابراهیم زاده - - 1383

در پژوهشی با عنوان"بررسی تاثیر مدیریت دانش بر سازمان یادگیرنده" ضمن وجود ارتباط معنا دار بین این دو متغیر، دریافت در تمامی ابعاد مدیریت دانش - کنترل ، فرهنگ ، ساختار ، زیر ساخت فناوری ، رهبری - نیز با سازمان یادگیرنده ارتباط معنا داری وجود دارد . - 1 - میرزایی - 1390 - در پژوهشی با عنوان " تعیین رابطه بین مولفه های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان اداری مالی بیمارستان ها " نتیجه گرفت که چون نمره یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان ضعیف است، شاهد تغییرات بسیار سریع درحوزه های مختلف علم و فناوری هستیم، مدیران بیمارستان ها ی مورد مطالعه بایستی برنامه هایی درجهت ایجاد یادگیری ودانش و نشر و انتقال آن در سازمان داشته باشند . - 4 - لورمنز - 2002 - 2 در پژوهش خود عنوان کرد که مدیریت دانش پیش نیاز خلق یک سازمان یادگیرنده می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید