بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین مولفه هاي جو سازمانی و بهره وري سازمانی، در ادارات ورزش و جوانان استان فارس بوده است .جامعه آماري این پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس 320 - نفر - که حجم نمونه را با استفاده از جدول مورگان نفر 175 تشکیل دادند . ابزار جمع آوري اطلاعات شامل پرسشنامه هاي جو سازمانی سوسمن و سام دیپ با پنج مؤلفه وپرسشنامه بهره وري با 22سوال می باشد.

براي بررسی تجزیه و تحلیل آماري از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون بین تمامی مولفه هاي جو سازمانی و بهره وري سازمانی رابطه مثبت و معنا داري وجود دارد - . - >P0/05 در نهایت تحلیل رگرسیون خطی نشان داد از بین مولفه هاي جو رضایت وتوافق بر رویه ها , - 1/3 - وضوح وتوافق هدف - - 2/13 و اثر بخشی ارتباطات - - 0/56قادر به پیش بینی بیشتر بهره وري هستند.

مقدمه

در عصر حاضر موفقیت سازمانها به طور جدي وابسته به استفاده مفید و موثر از منابع انسانی است. هدف اصلی سازمان هر چه باشد میزان موفقیت آن بستگی به نیل به هدف تعیین شده دارد - اصغري ، . - 1388 در دنیاي امروز ، سازمانها به عنوان نظامهاي اجتماعی باز همواره تبلور دیدگاهها و رویکردهاي فکري زمان خود بوده اند. از این رو، آنها متناسب با تغییرات محیطی به دگرگونی، اصلاح ساختار و روي آوردن به فلسفه هاي جدید همت میگمارند تا بتوانند پاسخگوي نیازهاي محیط باشند و به بقاي خود ادامه دهند.

- میرسپاسی،افقهی،. - 1391 سازمان ها در فضاي رقابتی اقتصاد جهانی و دنیاي پرتحول امروزي، براي بقاي خود باید تصمیم گیري هاي سریع و صحیح داشته باشندکه بهره وري یکی از عوامل تمایز کننده سازمان ها در رقابت است.مفهوم بهره وري در پی تعالی دانش بشري در کلیه زمینه ها همواره از نظر شکل و محتوي در حال تکامل و توسعه است.و از آنجایی که نیروي انسانی سرمایه اصلی هر سازمانی است و تحقق کلیه حرکت ها به توانمندي و کارآیی نیروي انسانی بر می گردد، لذا توجه ویژه به توسعه نیروي انسانی و شناسایی عوامل موثر بر بهره وري آن،نخستین گام در تحقق این حرکت و بهبود آن می باشد. - اصغري ، - 1388

در جهان امروز بهرهوري تقریبا مترادف با پیشرفت می باشدو اهمیت بهرهوري با توجه به گسترش رقابت،پیچیدگی فناوري،سرعت تبادل اطلاعات،تنوع سلیقهها برکسی پوشیده نیست ؛بنابراین براي اینکه سازمانی بتواند در مقابل تغییرات و دگرگونیها واکنش مناسبی از خود نشان دهد و با محیط بیرون هماهنگ شود بایستی با ایجاد جوي مناسب،افراد را به مشارکت و همکاري در امور سازمان تشویق نماید در غیر این صورت به مرور زمان، ضمن کاهش سطح بهرهوري از صحنه رقابت خارج شده و به یک سازمان راکد و منفعل تبدیل خواهد شد.

بهره وري، دستیابی به تخصیص بهینه منابع و امکانات در راستاي تحقق حداکثر میزان تولید است. امروزه گسترش فعالیت هاي بازرگانی، جهانی شدن و تغییرات سریع تکنولوژي در محیط سازمانها عاملی است که منجر گردیده تا سازمانها براي حفظ بقاء و مزایاي رقابتی خود از انعطاف پذیري لازم برخوردار باشند. لازمه انعطاف پذیري تغییرات سریع است و این تغییرات بدون داشتن اطلاعات از جو سازمان امکانپذیر نیست - آقاجانی و همکاران,. - 1391 "جو سازمانی" از سازه هاي بی شماري تشکیل یافته که بدلیل گستردگی طیف آن ,تعاریف متفاوت و بی شماري را بخود اختصاص داده است. - ناظم و محسن شیخی,. - 1388امروزه جوسازمانی یکی از مفاهیم بسیار مهم در زمینه مدیریت است که به عناوین و طرق مختلف در منابع مربوط به رفتار سازمانی به آن اشاره می- شود.

- طالب پور،. - 1380 جو سازمانی ادراکاتی است که افراد از جنبههاي گوناگون محیط سازمان دارند - مزدارانی، . - 1378 مفهوم جو سازمانی بر این واقعیت دلالت دارد که رفتار انسانی در سازمان فقط بر اثر تعامل با رویدادهاي مستقیم و بلاواسطه شکل نمی- گیرد، بلکه تحت تأثیر تعامل نیروهاي محسوس و ناپیداي سازمانی نیز قرار میگیرد.امروزه بدلبل تحولات اجتماعی ,فرهنگی و اقتصادي,تعبیرات عمده اي در ساختار و وظایف نیروي انسانی در سازمان ها صورت گرفته و مدیریت نیز به مفهوم رهبري و اصلاح و تعبیر ملاحظه می شود, که می تواندنقش موثري در سازمان از ابعاد گوناگون که همان جوسازمانی و موضع کنترل است ایفا نماید لذا نیروي انسانی باید با استفاده از صلاحیت هاي اخلاقی و تجارب تخصصی مدیران در راستاي بهره وري هرچه بیشتر نائل آمده و در توسعه سازمان بکوشد.

- ناظم وشیخی, - 1388 مطالعات گوناگون در این زمینه, جو سازمانی را به دسته هاي متفاوتی تقسیم کرده اند.به اعتقاد هالپین و کرافت - 1962 - انواع گوناگون جو سازمانی را میتوان به ترتیب زیر در یک پیوستار قرار داد. آراباسی - - 2010ابعاد جوسازمانی را با تمرکز برهفت بعد: ساختار سازمانی،ارتباطات سازمانی،پاداش،تعهد سازمانی، ریسک پذیري،تعارض سازمانی،کار گروهی بررسی کرده است. - کاظمی وهمکاران - 1391

سازمان هاي ورزشی امروزه- به عنوان یکی از اصلیترین متولیان ورزش در کشور با توجه به این نکته که نتایج عملکرد آنها بر کل جامعه تاثیر گذار است -عملکرد خوب این سازمان زمینه ساز ایجاد یک جامعه سالم و توسعه یافته است و برعکس عملکرد ضعیف و غیر تخصصی آن بستر ساز بسیاري از ناهنجاري ها و نارسایی هاي اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. و با توجه به پیچیدگی وظایف این سازمان ها،ضرورت مطالعه جو حاکم بر این سازمان ها کاملا احساس می شود،چرا که یک سازمان بدون یک محیط آرام و بدون دغدغه که نیرو ها در آن احساس آرامش کنند به سطح قابل قبولی از بهره وري نخواهد رسید.

از این رو تأثیر مستقیم جو سازمانی بر بهرهوري سازمانی غیر قابل انکار است.نادریان - - 1386 در تحقیقی » بررسی عوامل موثر بر افزایش بهرهوري سازمانهاي ورزشی شهر اصفهان« نشان داد که عوامل درون سازمانی بیشتر از عوامل برون سازمانی در ارتقاي سطح بهرهوري سازمانهاي ورزشی نقش دارند. و همچنین نشان داد هدف گذاري براي برنامههاي ورزشی، آموزش نیروهاي انسانی و اصلاح ساختارهاي سازمانی بیشترین تاثیر را در بهرهوري سازمانهاي ورزشی دارد.

سید عامري - - 1387 در پژوهشی با عنوان»رابطه فرهنگ سازمانی با بهرهوري مدیران ادارات تربیت بدنی و استانهاي آذربایجان شرقی و غربی« نتیجه گرفت بین فرهنگ سازمانی و شاخصهاي آن با بهرهوري مدیران جامعه مورد بررسی رابطه مثبت و    معنیدار وجود دارد در این راستا لیتوین و استرینجر - - 2001در مطالعات خود تحت عنوان "بررسی ارتباط بین جو سازمانی و بهره وري سازمانی مدیران "دریافتند که جو سازمانی خودکامه که در آنها تصمیم گیري متمرکز است و رفتار کارکنان ,تحت نظارت قوانین و رویه هاي زیادي قرار دارد, بهره وري رضایت شغلی و خلاقیت,کاهش و نگرش منفی درباره گروه افزایش می یابد.در تحقیقی که توسط مارلند - - 2003 تحت عنوان بررسی عوامل موثر در بهره وري کارکنان صورت گرفته است.

تعیین نمود که عوامل سازمانی و مدیریتی از عوامل موثر بر بهره وري مدیران بوده است. در تحقیق دیگري که توسط میچل - - 2003تحت عنوان بررسی ارتباط بین جو سازمانی و بهره وري نیروي انسانی در سازمان ها ي مختلف صورت گرفته است ,مشخص شد که رابطه مثبت معنی داري بین نظارت مدیران در سه حیطه فتی ,اداراکی و انسانی وجود دارد.استیرز - - 1977 معتقد است اگر سازمان در جهت عملکرد و بازده مطلوب حرکت کند یک فضاي کامیاب گرا مناسب تر است و اگر سازمان در پی خشنودي شغلی کارکنان است, یک فضاي دوستانه مناسبت بیشتري دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید