بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطهي رضایتمندي جنسی و بهداشت روان دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت انجام شده است. روش پژوهشی از نوع توصیفی همبستگی است. جامعهي آماري این پژوهش، شامل 221 دانشجوي زن متاهل که در سال تحصیلی 1388-89در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت مشغول به تحصیل هستند می باشد. نمونهي مورد پژوهش 120 دانشجوي زن که از روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامهي رضایتمندي جنسی لارسون و پرسشنامه ي سلامت روان - GHQ - بوده است. پس از تکمیل پرسشنامه ها، داده ها جمع آوري و از طریق ضریب همبستگی پیرسون مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته و نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین رضایتمندي جنسی و بهداشت روان رابطهي معناداري وجود دارد و همچنین متغیرهاي بهداشت روانی قابلیت پیش بینی رضایت جنسی را دارند و رضایت جنسی در بین افراد رشته هاي مختلف تفاوت معناداري نداشته است.
واژه هاي کلیدي : رضایت مندي جنسی ، بهداشت روان ، علائم جسمانی ، اضطراب ، کارکرد اجتماعی ، افسردگی.

مقدمه

در سالهاي اخیر مسائل روانشناسی و روان درمانی مورد توجه بسیاري قرار گرفته است. چرا که انسان امروزه بیش از هر چیز از اختلالات و مشکلات روانی رنج می برد - اصفهانی،. - 1381 تندرستی یکی از نعمتهاي بزرگ در زندگی انسان است و نمی توان منکر شد که سلامت روانی در زمره بالاترین نعمتها میباشد. بدیهی است بیماريهاي روانی مخصوص به یک قشر یا طبقه خاصی نبوده و تمام طبقات جامعه را شامل می گردد و این خطري است که نسل فعلی و آینده را تهدید می کند - میلانی فر،. - 1386 امروزه افراد مختلف و بهخصوص نسل جوان، در معرض انواع و اقسام آموزشها، فیلمها، قصهها و رفتارهاي خشونت بار جنسی قرار دارند و بیماريهاي جنسی و روانی ناشی از این روند لجامگسیخته، روز به روز به نابودي خانوادههاي بیشتري ختم می شود و دختران و پسران بیشتري را قبل از آن که از استعدادهاي درونی و نیروي ارزنده جوانی بهرهمند شوند، به ورطه بی بند و باريهاي جنسی می کشاند و به تدریج نیروي جوانی و امید به تشکیل زندگی سعادتمند خانوادگی را از آنها می گیرد و بر شدت اضطرابهاي ناشی از عدم امنیت عاطفی می افزاید - کامفورت،. - 2005

در بیشتر موارد پدیدههاي اطراف ما در مناسبات جنسی تاثیر می گذارد. شادي و اندوه، پیروزي و شکست، محرومیت یا برخورداري و نیز وضعیت اجتماعی، روابط فامیلی، تغذیه و بهداشت، آب و هوا و بسیاري از پدیدههاي دیگر از عوامل تشدید یا تضعیف کننده نیروي جنسی به شمار میآیند. ولی موارد گفته شده را می توان تا اندازه زیاد زیر کنترل در آورد و بر آن مسلط شد.خستگی جنسی از پدیدههاي شایع در روابط زناشویی محسوب میشود. این پدیده، بهویژه با دور شدن انسان از زندگی طبیعی و رویارویی با پیچیدگیها و دشواريهاي زندگی بشر کنونی شایعترگشته است.پژوهشها نشان میدهند که عمر جنسی برخی همسران بسیار کوتاه است یا اندكاندك رنگ می بازد.در نتیجه زوجین روابط زنانشویی را خستهکننده، ملال انگیز و کسالتبار می یابند و آن را وظیفهاي دشوار و تکراري میپندارند و گاه حتی ادامه آن را ناممکن میشمارند - تالپوریس،. - 2002

عدم رضایت جنسی از پدیده هاي شایع در روابط زناشویی محسوب می شود. این پدیده، بهویژه با دور شدن انسان از زندگی طبیعی و رویارویی با پیچیدگیها و دشواريهاي زندگی بشر کنونی شایعتر گشته است - ماري جا،. - 2009سلامت روانی عبارت است از اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیاي اطراف، محل زندگی، اطرافیان مخصوصا با توجه به مسئولیتی که نسبت به دیگران دارد و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویش است و همچنین فردي سالم است که از نظر روحی – روانی، جسمی و اجتماعی سالم باشد و لذا اگر فردي این مشخصات را دارا نباشد، میتوان بهعنوان فرد ناسالم و بیمار انگاشت و افراد بیمار تمامی جوانب زندگی آنها متأثر از بیماري آنها می شود که یکی از این جوانب رضایت جنسی است که تحقیقات انجام شده نشان دهنده رابطه مستقیم بین بهداشت روانی و رابطه جنسی می باشد.

فرضیه هاي پژوهش:

-    بین رضایتمندي جنسی و بهداشت روان زنان رابطه معناداري وجود دارد.

-    متغیرهاي بهداشت روان قابلیت پیش بینی رضایت جنسی را دارند.

-    رضایت جنسی در زنان با رشته هاي تحصیلی مختلف تفاوت دارد.

روش پژوهش

طرح حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که هدف آن بررسی و توصیف رابطه بین رضایتمندي جنسی و بهداشت روان دانشجویان زن متأهل میباشد. جامعه آماري مورد پژوهش در این تحقیق شامل 221 دانشجوي زن متاهل که در سال تحصیلی 1388-89 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت مشغول به تحصیل هستند می باشد. حجم نمونه تعداد 120 دانشجوي زن متاهل انتخاب شده از 221 نفر جامعه آماري، که از طریق جدول مورگان محاسبه شده است، می باشد که به روش نمونه گیري خوشه تصادفی انتخاب گریده اند. بدین ترتیب که از بین سه رشته علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی این تعداد انتخاب گردیده اند.

ابزارهاي پژوهش: در پژوهش حاضر براي سنجش میزان رضایتمندي جنسی و بهداشتی روانی به ترتیب از دو مقیاس پرسشنامه رضایتمندي جنسی لارسون - - ISS و پرسشنامه سلامت عمومی - - GHQ استفاده شده است. مقیاس رضایتمندي جنسی پرسشنامه رضایتمندي جنسی لارسون که توسط زهرا شمس مفرحه در سال 1381 هنجاریابی شده و اعتبار آن 0/9 گزارش شده است، مشتمل بر 25 سوال می باشد. پرسشنامه سلامت عمومی 28 سئوالی توسط گلدنبرگ و هیلر - - 1979 ارائه شده و داراي 4 مقیاس فرعی است و هر مقیاس 7 پرسش دارد.

مقیاسهاي مذکور عبارت از علائم چسمانی، علائم اضطرابی و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و مقیاس علائم افسردگی می باشد. این پرسشنامه توسط یعقوبی1386 در سال1374 هنجاریابی شده که ضریب پایایی کل را 0/79 و ضریب پایایی خرده مقیاس را بین 0/64تا 0/81گزارش کرده است.تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از این پژوهش با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شدکه در سطح آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و روش هاي آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است.

یافته ها
فرضیه اول: بین رضایتمندي جنسی و بهداشت روان ارتباط معنا داري وجود دارد .با توجه به جدول فوق و مشاهده ضریب همبستگی - - -0/88 و سطح معناداري - - 0/0001 می توان متوجه شدکه بین متغیر رضایتمندي جنسی و بهداشت روان رابطه منفی معناداري وجود دارد.فرضیه دوم: متغیر هاي بهداشت روانی قابلیت پیش بینی رضایت جنسی را دارند .همانگونه که مشاهده میشود مقدار F برابر با - 95/2 - گردیده که این مقدار در سطح - 0/0001 - معنادار گردیده و چون سطح قابل قبول معناداري کمتر از 0/05 میباشد، بنابراین نتیجه گرفته می شود که متغیرهاي پیش بین - ابعاد بهداشت روان - می تواند متغیر ملاك - رضایت جنسی - را پیش بینی کنند. از طرفی مقدار مجذورR برابر با 0/6 گردیده به این معنا که متغیرهاي پیش بین روي هم رفته، می توانند 60 درصداز تغییرات متغیر رضایت جنسی را پیش بینی کنند.

حال به منظور تعیین اینکه هر یک از متغیر هاي پیش بین تا چه اندازه می توانند متغیر ملاك را پیش بینی کنند از ضریب بتا استفاده شده که نتیجه آن در جدول زیر آمده است.همان گونه که مشاهده میشود، با توجه به سطوح معناداري مقدار بتاي متغیرهاي ناراحتی جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی معنادار شده است. یعنی اینکه این متغیر می توانند رضایت جنسی را پیش بینی نماید.فرضیه سوم: رضایت جنسی در بین افراد با رشته هاي تحصیلی مختلف تفاوت دارد.با توجه به جدول فوق و مشاهده سطح معناداري - - 0/06می توان نتیجه گرفت که مقدار - 0/36 - f معنادار نشده - این سطح از سطح معناداري./05بیشتر است - لذا این فرضیه رد می گردد. بنابراین می توان بیان داشت که رضایت جنسی در بین افراد رشته هاي مختلف تفاوت معناداري نداشته است.

بحث و نتیجه گیري

در رابطه با فرضیه یک میتوان بیان داشت که نتایج حاصل از این فرض با یافته هاي به دست آمده توسط آقا محمدیان - - 1386 که نشان دهنده تأثیر رضایتمندي جنسی به عنوان یک مؤلفه اساسی در بهداشت روانی زنان دانشجو میباشد، همخوانی دارد و بیانگر ارتباط اختلال در عملکرد جنسی با وضعیت روانی می باشد. به بیان دیگر افرادي که از نظر سلامت روانی دچار مشکل هستند اختلال عملکرد جنسی بیشتري دارند.در تبیین این فرض می توان بیان داشت که سلامت روانی عبارت است از اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیاي اطراف، محل زندگی، اطرافیان مخصوصا با توجه به مسئولیتی که نسبت به دیگران دارد و بهداشت روانی توانایی شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویش است و همچنین فردي سالم است که از نظر روحی – روانی، جسمی و اجتماعی سالم باشد و لذا اگر فردي این مشخصات را دارا نباشد می توان به عنوان فرد ناسالم و بیمار انگاشت و افراد بیمار تمامی جوانب زندگی آنها متأثر از بیماري آنها می شود که یکی از این جوانب رضایت جنسی است.

متغیرهاي بهداشت روانی قابلیت پیشبینی رضایت جنسی را دارند. براي بررسی این فرضیه از رگرسیون چندگانه استفاده گردید و همان گونه که از جدول 6 مشاهده شد، نتیجه گرفته می شود که متغیرهاي پیش بین - ابعاد بهداشت روان - می تواند متغیر ملاك - رضایت جنسی - را پیش بینی کنند. از طرفی مقدار مجذورR برابر با 0/92 گردیده، به این معنا که متغیرهاي پیش بین روي هم رفته می توانند 92 درصد از تغییرات متغیر رضایت جنسی را پیش بینی کنند و با توجه به جدول 7 می توان بیان داشت که مقدار بتاي متغیرهاي ناراحتی جسمانی، کارکرد اجتماعی و افسردگی معنادار شده است. یعنی اینکه این متغیر می توانند پیش بینی کننده بهتري براي رضایت جنسی باشند. رضایت جنسی در بین افراد با رشته هاي تحصیلی مختلف تفاوت دارد. براي بررسی این فرضیه از روش آماري استنباطی تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید