بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه نیروی انسانی تا حدی با اهمیت تلقی می شود که از آن به عنوان مهمترین سرمایه سازمانی در هر کسب و کار نام برده می شود. از این رو شناسایی نیازهای شغلی نیروی انسانی یکی از مهمترین مسائلی است که به منظور افزایش رضایت شغلی می بایست صورت پذیرد. شرکت ارتباطات سیار در راستای دستیابی به چشم انداز محبوبترین شرکت ایرانی - و به صورت اخص محبوبترین از دیدگاه کارکنان - همکاری لازم جهت اجرای این تحقیق را انجام نموده تا با استفاده از نتایج حاصله، موجبات افزایش رضایت شغلی را فراهم آورد. در این تحقیق با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد که توسط آیزنک و اسمیت طراحی شده است، ارتباط میان ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی از کارکنان معاونت توسعه و سازمان شرکت ارتباطات سیار ایران نظرسنجی شده و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS، اطلاعات حاصله از ارزیابی استخراج و با توجه به تجزیه و تحلیل انجام شده نتیجه می گیریم بین تیپ شخصیتی برون گرا و درون گرا با رضایت شغلی در این سازمان تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین میزان رضایت شغلی در میان خانم ها و آقایان تفاوت معنی داری ندارد.

کلید واژه ها: برونگرایی، درونگرایی، رضایت شغلی ، موفقیت شغلی، ویژگیهای شخصیتی

مقدمه:

برای رشد و توسعه اقتصادی هرکشور به تولید و بهره وری عوامل تولید آن بستگی دارد که از این میان بهره وری عوامل انسانی بسیاربا اهمیت می باشد.در قرن اخیر دانشمندان و صاحبنظران اموراقتصادی به این نتیجه رسیده اند که کارایی و همچنین پویایی کاردر سازمان های اقتصادی و صنعتی، بدون استفاده از عامل انسانی میسرنمی باشد. انسان قرن حاضر که سر و کار ما با اوست براساس پیش بینی های معتبر، تغییرات زیادی درزندگی و کار خود خواهد داشت، به این ترتیب بهتراست تا هر کس بر اساس تمایلات و خلق و خوی خود راهی را انتخاب کند تا دچار سردرگمی و تشویش خاطر نشود.به دلیل شناخت ناقص و محدودمان از خود معمولاً در انتخاب رشتهی تحصیلی، در انتخاب شغل، در عشق و ازدواج و در حقیقت در تمام مواردی که انسان می خواهد دربارهی موضوعی مهم در ارتباط با آینده اش اخذ تصمیم کند، دچار اشکال می شود.

روانشناسان حرفه ای به کرات با مردمانی مواجه می شوند که انتخاب نادرست انجام داده اند، هر چند که در نظر افرادی که از خارج به موضوع نگاه می کنند،اشتباه بودن انتخاب کاملاً واضح و آشکار است،اما این اشتباه همواره به علت داشتن تصویر از خود،یعنی قصور شخص در اینکه خود را به درستی بشناسد، تکرار شده است. - آیزنک، ویلسون - 1369 بدون شک یکی از مباحث اصلی و بنیادی علم روانشناسی ویژگیهای شخصیتی می باشد. ازآنجایی که این ویژگیها زیربنای نظام رفتاری افراد را تشکیل می دهند،پرداختن به این مقوله می تواند جنبه های خاصی از عملکرد افراد را در زمینه های مختلف روشن سازد. ازمصادیق بارز این موضوع، تأثیر ویژگیهای شخصیتی افراد بر کار کرد شغلی آنان می باشد. - کریمی، - 1375 افراد شاغل در صورتی که بتوانند با توجه به ویژگیهای شخصیتی خویش شغلی را انتخاب کنند،می توانند با حسن سلوک و بردباری و بدون تحمل فشار روانی زیاد به کار بپردازند و مثمرثمرباشند.نیروی انسانی در صورتی می تواند کار مفید و مؤثرداشته باشد که دارای انگیزه مناسب،روحیه مناسب و رضایت بالایی باشد.

رضایت شغلی جایگاه ویژه ای را در مطالعات مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی دارا می باشد.زیرا این ساختار می تواند در جهت پیش بینی رفتارهای سازمانی در آینده نظیر ترک شغلی،تأخیر، کم کاری،غیبت و...مؤثرباشد و در نهایت بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر به سزایی داشته باشد.با توجه به اینکه اولین و مهمترین جزء سیستم سازمان، افراد انسانی با شخصیت های مختلف خود می باشند لذا انگیزه ها، تواناییها، تمایلات، عقاید و افکار که در واقع از اجزاء مهم تشکیل دهندهی شخصیت انسان می باشد حدود انتظارات و توقعات افراد را نسبت بهیکدیگر و همچنین نسبت به سازمان تعیین می کنند.

روش تحقیق:

روش تحقیقی، توصیفی از نوع همبستگی است زیرا پژوهشگر با استفاده از پرسشنامه درصدد بررسی رابطه بین تیپ شخصیتی - درونگرا و برونگرا - کارکنان معاونت توسعه سازمان و سرمایه انسانی همراه اول و رضایت شغلی آنها می باشد و اینکه آیا تیپ شخصیتی کارکنان باعث افزایش یا کاهش رضایت شغلی آنها خواهد بود یا خیر؟ هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ نماید تا او را هرچه سریعتر، دقیقتر،آسانتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ های احتمالی کمک کنند. این امر به هدف ها ماهیت های موضوعات پژوهش و امکانات اجرایی محقق بستگی دارد. پژوهشگر در این تحقیق به دنبال توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیاتیک موقعیت با یک موضوع می باشد یا به عبارتی سعی دارد که به کشف عقاید، ادراکات و تجربیات افراد بپردازد و آنچه را که هست بدون هیچ گونه دخالت و استنتاج عینی گزارش کنند و نتایج عینی را از موفقیت اخذ نمایند. - نادری ، - 1382 جامعهی آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشندمعمولاً در هرپژوهش، جامعه مورد بررسییک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است دربارهی صفت متغیر و واحدهای آن به مطالعه بپردازد. نحوه نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری خوشه ای می باشد و بدین ترتیب جامعهی آماری این پژوهش، کارکنان معاونت توسعه سازمان و سرمایه انسانی همراه اول است.

تعداد جامعه آماری در این تحقیق عبارتند از کلیه کارکنان معاونت توسعه سازمان و سرمایه انسانی که 106 نفر می باشند و با توجه به جدول مورگان تعداد نمونه عبارت است از 70 نفر لذا 35 نفر از خانم ها و 35 نفر از آقایان این معاونت به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادهاند. روش اجرای این پرسشنامه ها به این صورت است که به کارکنان معاونت توسعه سازمان و سرمایه انسانی همراه اول دو نوع پرسشنامه ای را که پژوهشگر انتخاب کرده و تیپ شخصیتی، رضایت را می سنجد پخش شده و برای هرکدام از افراد توضیحات لازم جهت تکمیل پاسخنامه ها داده شد. شیوهی نمونه گذاری این پرسشنامه ها به این صورت است. پرسشنامه رضایت شغلی : اعدادی را که روبروی جمله ها توسط کارکنان نوشته شده با همدیگر جمع کرده. امتیازات حداقل 21 و حداکثر 105 خواهد شد. در اینجا هرچه قدر نمرات پایین تر باشد، رضایت شغلی افراد بالاتر است.

پرسشنامه تیپ شخصیتی :

این آزمون همزمان سه وجه شخصیتی دروغگویی، برون گرایی و روان رنجور خویی را می سنجد. این آزمون توسط هانس آیزنگ، روانشناس بریتانیایی ساخته شد که از اعتبار علمی بسیار بالایی برخوردار می باشد. بدین صورت که سن، جنسیت و پاسخ به 57 سوال پرسشنامه در سایت وارد شده و با تایید نهایی می توان تفسیر پرسشنامه را از سایت دریافت نمود که برای این پایان نامه تنها بخش تفسیر میانی مورد استفاده قرار گرفته است که مربوط به درونگرایی و یا برونگرایی افراد می باشد.

یافته ها

در پژوهش های کمی، پس از جمع آوری داده ها از گروه نمونه، براساس آزمون های آماری، استنباط هایی صورت می گیرد. دقت و صحت این استنباط ها در درجهی اول مربوط به روش نمونه گیری است. با استفاده ازیک روش نمونه گیری مناسب، افرادی که معرف جامعه باشند، انتخاب می شوند. مورد دیگری که رعایت آن لازم است تا بتوان به استنباط های آماری صحیح دستیافت، انتخاب آزمون آماری مناسب با توجه به متغیرها و مقیاس های اندازه گیری است. - مصاحبی - 1381دراین پژوهش با توجه به فرض های تحقیق و گروه نمونه از آماراستنباطی - آزمون - t-Test استفاده شده و تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss صورت پذیرفته است.

فرضیه اصلی: بین ویژگی های شخصیتی - برون گرایی و درونگرایی - و رضایت شغلی رابطه وجود دارد.

فرضیههای فرعی:

-    افراد برونگرا از رضایت شغلی بیشتری برخوردارند.

-    کارکنان زن از رضایت شغلی بالاتری نسبت به کارکنان مرد برخوردارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید