بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعیین رابطه کمال گرایی و استرس ادراک شده کارکنان بانک کشاورزی استان البرز بوده است . نمونه پژوهش شامل 321 نفر در برگیرنده 219مرد و102 زن می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد کمال گرایی و استرس ادراک شده استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی دار P <05 نشان داد که بین کمال گرایی و استرس ادراک شده رابطه معنی دار وجود دارد.

.1 مقدمه

از سال 1974 میلادی، کشور های عضو سازمان بهداشت جهان توجه بیشتری به مسئله عوامل اجتماعی - روانی در تهدید سلامت انسان ها مبذول داشته اند و توجه کشور های صنعتی بیش از هر چیز معطوف به سلامت محیط کار و افراد شاغل گردیده است. یکی از متغیر های تأثیرگذار بر سلامت روان در محیط کار ، استرس ادراک شده است. استرس ادراک شده پاسخ بدن به تغییری است که مستلزم سازگاری یا پاسخ جسمی، ذهنی یا هیجانی است . استرس می تواند به وسیله هر عامل یا محرک تنش زا ایجاد شود، حتی سر و کار داشتن با یک بیمار - ماررو، . - 2011 دریافت استرس ادراک شده به طور مستمر باعث تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و احساس کاهش موفقیت فردی شده که از عوامل اصلی فرسودگی شغلی هستند.

دیدگاه های روان شناختی درباره استرس مانند روان پویایی، یادگیری ، و شناختی، متعدد است . الگوی تبادلی لازاروس استرس را به عنوان یک محرک محیطی یا یک پاسخ نگاه نمی کند بلکه آن را حاصل تعامل فرد با محیط می داند . لذا تفسیر فرد از حادثه مهم تر از خود حادثه یا واکنش فرد می گردد. بدین لحاظ استرس رابطه بین فرد و » محیط « است که فرد آن را بالاتر از توانائی های خود یا خطری برای آسایش خود ارزیابی می کند. در این رویکرد, استرس به فرایند تبادلی فرد و محیط گفته می شود - بهروزی و همکاران، . - 1391

این تعریف منابع حمایتی را نیز در نظر می گیرد. در اینجا، ارزیابی فرد از موقعیت نقش تعیین کننده ای دارد؛ اگر موقعیت تهدید کننده، چالش برانگیز و یا خطرناک ارزیابی شود, استرس به وجود می آید . فرایند تبادل بین شخص و محیط تعاملات منحصر به فرد است ،چون شامل منابعی که فرد در اختیار دارد مانند تجربه مقابله با موقعیت های قبلی مشابه ، آشنایی و دسترسی به اطلاعات لازم درباره حادثه، وضعیت مالی و دیگر امکانات نیز می شود . بدیهی است ،این منابع از شخصی به شخص دیگر، تنوع بسیار زیادی دارد و نقش عوامل و نیروهای زیست شناختی ، روان شناختی ، اجتماعی و فرهنگی و مراحل زندگی - مراحل رشد - را نشان می دهد .

این تفاوت در » منابع «در فهم این نکته کاملاً مهم است که چرا بعضی افراد در مقابله با حوادث خیلی دشوار مشکلات کمتری را تجربه می کنند در حالیکه سایرین با مشکل روبرو می شوند - یاسر، . در این میان یکی از متغیرهایی که نمی توان ارتباط آن را با استرس ادراک شده نادیده گرفت کمال گرایی است. تحقیقات اخیر درباره کمال گرایی به این سازه همانند یک سازه چندبعدی می نگرند که شامل کمال گرایی سازگارانه و کمال گرایی ناسازگارانه می باشد. تفاوت کلیدی کمال گرایی سازگارانه و ناسازگارانه این است که در کمال گرایی ناسازگارانه با وجود شواهدی که حاکی از غیرواقعی بودن معیا رها هستند، گرایش های کمال گرایانه همچنان ادامه می یابند.

همچنین تفاوت آنها در این است که کمال گرایان سازگار برای رسیدن به این معیا رها تلاش لازم را می کنند ولی عزت نفسخود را از دست نمیدهند - لاول و لیمک ، . - 2009 به طور کلی، کما ل گرایی سازگارانه با بهزیستی روا نشناختی و عملکرد تحصیلی و شغلی مناسب مرتبط است ولی کما ل گرایی ناسازگارانه با پریشانی، عزت نفس پایین و نشانه های بیماری ذهنی مرتبط است - کلی ، . - 2010 با توجه به آن چه گفته شد، پژوهش حاضر درصدد یافتن به پاسخ این سوال است که آیا بین کمال گرایی و استرس ادراک شده در کارکنان بانک رابطه وجود دارد یا خیر؟

.2 فرضیه پژوهش

بین کمال گرایی و استرس ادراک شده در کارکنان بانک رابطه وجود دارد.

.3 جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی مرد و زن بانک کشاورزی استان البرز می باشند. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی مرد و زن بانک کشاورزی استان البرز می باشند. بنابراین جامعه مورد کلیه کارکنان مرد و زن بانک کشاورزی استان البرز می باشد. که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی و از طریق فرمول کوکران 219 - مرد - در دو گروه - 102 - زن را شامل شده است.

.4 ابزار پژوهش

مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی : دراین پژوهش به منظور سنجش پایائی پرسشنامه کمالگرایی مثبت و منفی باید گفت که؛ در فرم فارسی این پرسشنامه - بشارت، - 1384 آلفای کرونباخ پرسشهای هریک از زیرمقیاسها - کمال گرایی مثبت و کمال گرایی منفی - در یک نمونه 212 نفری از دانشجویان به ترتیب 0/90و 0/87 برای کل آزمودنیها ،0/91و 0/88 برای دانشجویان دختر و0/89و 0/86 برای دانشجویان پسر بود که نشانه همسانی درونی بالای این مقیاس بود. ضرایب همبستگی بین نمره های90 نفر از آزمودنی ها در دو نوبت با فاصله چهار هفته برای کل آزمودنیها 0/86 ، برای آزمودنیهای دختر 0/84 و برای آزمودنی های پسر 0/87 محاسبه شد که نشانه پایایی بازآزمایی رضایت بخش مقیاس است.

هاس و پراپاویس - 2003 - نقل از پاشا و بزرگیان - 1390 - در پژوهشی روایی و پایایی این آزمون را مورد بررسی قرار دادند. آنها پایایی کلی این آزمون را 0/87 ، پایایی سوالات کمالگرایی مثبت را 0/83، و پایایی سوالات کمالگرایی منفی را 0/81گزارش کردند.همچنین برنز و فدوا - 2005 - نقل از پاشا و بزگیان - 1390 - آلفای کرنباخ این پرسشنامه را برای کمالگرایی مثبت و منفی به ترتیب 0/85و 0/86گزارش کردند.

تری شورت و همکاران - 1995 - این مقیاس دارای 40 سوال می باشد که20 سوال آن کمال گرایی مثبت و 20 سوال دیگرکمال گرایی منفی را ارزیابی می نماید. سوالات در مقیاس 5 درجه ای لیکرتی،کمالگرایی آزمودنیها را از نمره 1 تا 5 در دو زمینه مثبت و منفی می سنجد. حداقل نمره آزمودنیها در هر یک از مقیاسها 20 و حداکثر آن 100 می باشد.پایایی این پرسشنامه در پژوهش حاضر از طریق آلفای کرونباخ 0/896 به دست آمد که مورد تایید می باشد.

پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن:

مقیاس استرس ادراک شده در سال 1983 توسط کوهن و همکاران تهیه شده و دارای سه نسخه 4، 10 و 14 ماد ه ای است که برای سنجش استرس عمومی درک شده در یک ماه گذشته به کار می رود و افکار و احساسات درباره حوادث استرس زا، کنترل، غلبه، کنار آمدن با فشار روانی و استرس های تجربه شده را مورد سنجش قرار می دهد. همچنین این مقیاس، عوامل خطر زا در اختلالات رفتاری را بررسی کرده و فرایند روابط تنش زا را نشان میدهد.

نمره بالاتر نشا ن دهنده استرس ادراک شده بیشتر است. دوران و همکاران - 2006 - ضریب آلفای کرونباخ را برای این مقیاس 0/74 محاسبه کرده اند . کوهن و همکاران - 1983 - برای محاسبه اعتبار ملاک این مقیاس، ضریب همبستگی آن را با اندازه های نشانه شناختی بین 0/52 تا 0/76 محاسبه کرده اند. ضرایب روایی سازه این پرسشنامه با استفاده از محاسبه همبستگی ساده با یک سؤال ملاک محقق ساخته 0/63 محاسبه شد که در سطح 0/05 معنی دار است. دراین ازمون از یک روش پنج گزینه ای هرگز،خیلی کم ،متوسط ،زیاد و خیلی زیاد استفاده شده است . و ازمودنی براساس انتخابی که می کند نمرات صفر تا چهار می گیرد. ضریب پایایی این پرسشنامه در پژوهش حاضر نیز 0/87 گزارش شده است که قابل قبول می باشد - شکوهی امیرآبادی و همکاران، . - 1389

.6 بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل از پژوهش ارتباط کمال گرایی و استرس ادراک شده نشان داد که بین کمال گرایی و استرس ادراک شده رابطه معنا داری وجود دارد؛ این نتیجه با یافته های پژوهشگرانی چون، راجیر - 2008 - ، وایتاکر - 2002 - و استوبر و رنرت - 2008 - نقل از پاشا و بزرگیان - 1390 - همخوانی دارد. در تبیین این یافته باید افزود که افراد با کما گرایی مثبت، دارای اعتماد به نفس بالا هستند، تمایل به احترام گذاری به دیگران دارند و پرخاشگری خود را پنهان می دارند. از طرفی در برابر رویدادهای زندگی به صورت سازش پذیر و منعطف پاسخ می دهند که این خصایص ارتباط بین کمال گرایی مثبت و استرس را نشان می دهد. بدین صورت که کمال گرایان در مواجهه با مسائل مکررا آن را یادآوری می کنند، احساس شکست را درک می کنند و توجه خود را شکست منحرف می کنند که این خصایص با کمال گرایی مثبت در ارتباط می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید