بخشی از مقاله

خلاصه:

مقدّمه و بیان مسأله: اضطراب امتحان از جمله شایع ترین مشکلات تحصیلی در بین دانش آموزان است که اثرات مخربی در عملکرد تحصیلی داشته و با پیامدهای هیجانی و روانشناختی منفی در آنها همراه می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه کمال گرایی و ابعاد آن با اضطراب امتحان دانش آموزان بود.

نمونه و روش نمونه گیری: جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی -1393 1392 بودند که از بین آنها 100 نفر به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.

ابزار اندازه گیری: به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه کمال گرایی هیل و پرسش نامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی استفاده گردید.

روش تجزیه و تحلیل نتایج: نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد بین کمال گرایی - کل - r=0/25 - ؛ - P<0/05 و ابعاد کمال گرایی مثبت r=0/21 - ؛ - P<0/05 و کمال گرایی منفی r=0/27 - ؛ - P<0/05 با اضطراب امتحان رابطه آماری معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد کمال گرایی منفی بیشترین نفش را در پیشبینی اضطراب امتحان دانش آموزان دارد P<0/05 - ، . - = 0/27

بحث و نتیجه گیری: افزایش سطح کمال گرایی دانش آموزان به ویژه کمال گرایی منفی، میزان اضطراب امتحان آنها افزایش می یابد. کمال گرایی با ایجاد ارزشیابی های انتقادی از عملکرد شخصی، نگرانی در مورد اشتباهات و احساس تعارض بین انتظارات و دستاوردها، معیارهای شخصی تحقق ناپذیر و فراهم ساختن زمینه افزایش تجربه های شکست، خودنکوهی و درماندگی به افزایش اضطراب امتحان در آنها منجر می گردد.

مقدمه:

اضطراب1 یک پاسخ شناخت است که توسط احساس بی کفایتی، تردید به خود و خودسرزنشی همراه است - ایون2، . - 2001 اسپیلبرگ و همکاران 1983 - ، به نقل از ایون، - 2001 اضطراب را به عنوان یک حالت هیجانی همراه با احساس نگرانی، فشار و هراس و همچنین نشانه های جسمانی که توسط برانگیختگی دستگاه عصبی خودمختار به وجود می آید، توصیف می کنند. اضطرابی که ناشی از قرار گرفتن در موقعیت امتحان است، اضطراب امتحان3 نامیده می شود که متغیری مهم در پیش بینی عملکرد امتحانی است - ساراسون4، 1987، به نقل از مور5، . - 2006 در واقع، اضطراب امتحان به عنوان نوعی واکنش ناخوشایند هیجانی به موقعیت ارزیابی در مدرسه و کلاس تعریف شده است.

از زمانی که افراد وارد سیستم آموزشی می شوند نمرات آزمون ها تعیین کننده دستیابی افراد به فرصت ها و اکتساب امتیازات تحصیلی و حرفه ای است به این دلیل تعب برانگیز نیست که این آزمون ها با اضطراب همراه باشند. اضطراب امتحان می تواند به عنوان شکلی خاص از اضطراب کلی تعریف شود و به تمامی پاسخ های رفتاری، فیزیولوژیکی و شناختی اشاره می کند که با نگرانی زیاد درباره شکست احتمالی در آزمون یا هر نوع ارزشیابی همراه است - فریدمن6، . - 1995 مدتهاست که اضطراب امتحان یکی از اجزای انگیزشی مهم درون محیط مدرسه شناسایی شده است. پژوهش ها نشان داده اند اضطراب امتحان با پیامدهای مختلفی در زمینه های مختلف همراه است.

هربرت - 2000 - نشان داد افزایش اضطراب امتحان با کاهش کارامدی تحصیلی مرتبط است. کنش وری عقلی بهنجار را موقتا با اختلال مواجه می سازد. لگر - 2003 - به این نتیحه دست یافت که اضطراب امتحان با تداخل در آموخته های قبلی فرد، منجر به اختلال در عملکرد فرد میشود.شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اضطراب با توانایی دانش آموزان در استفاده موثر از راهبردهای یادگیری تداخل ایجاد کرده و باعث کاهش انگیزش در فردد می شود - براکنی و کارابنیک، 1995، به نقل از میلر. - 2010 7 از زمانی که افراد وارد سیستم آموزشی می شوند نمرات آزمونها تعیین کننده دستیابی افراد به فرصتها و اکتساب امتیازات تحصیلی و حرفه ای است.

از آنجایی که آزمونها و ارزشیابی های دیگر بسیار معمول هستند تعجب برانگیز نیست که اضطراب امتحان در میان افراد سنین، جنسیت، فرهنگ، طبقات اجتماعی و اقتصادی مختلف بسیار شایع است و به یک مشکل آموزشی بزرگ اشاره می کند - هیل، 1983، 1980؛ به نقل از پیکورا1، . - 2006 در پژوهش های دیگری نیز پی برده شده است که اضطراب امتحان باعث می شود افراد سطح عملکرد پایینتری از عملکرد مورد انتظارشان را نشان دهند.

برنز1980 - 4؛ به نقل از تران5، - 2000 کمال گرایی را به عنوان الگوی شناختی انتظارات فرد تعریف کرده است که ویژگی اصلی آن تدوین اهداف محکم و انعطاف ناپذیر برای عملکرد و تنظیم استانداردهای غیر واقعی و بالاست . در ابتدا که این سازه در روانشناسی مطرح شد؛ به عنوان مفهومی دو بعدی در نظر گرفته شد اما در دو دهه پایانی قرن بیستم کمالگرایی از حالت تک بعدی خارج گردید و به عنوان سازهای چند بعدی مطرح شد - هویت و فلت، - 1991 ومی توان به شکل ابعاد غیر منطقی - منفی - جنبه نسبتاً انطباقی - مثبت - نیز داشته باشد - چانگ،2003، به نقل از رایس، لور، کریستوفر و پورتر6، . - 2006 استابر - 2007 - 7نیز عقیده دارد که کمال گرایی دارای دو بُعد مثبت و منفی است و بایستی بیاین دو بُعد تمایز قایل شد.

بُعد مثبت کمال گرایی تلاش برای عالی بودن و سازماندهی است و باعث موفقیت فرد می شود و مثبت نگری و خوش بینی و آرمان های تحقق پذیر را در فرد فعال می کند. بُعد منفی کمال گرایی نگرانی درباره اشتباهات است و باعث می شود فرد همواره دچار ترس از شکست، نرسیدن به هدف، احساس بی ارزشی شود و باعث عدم موفقیت فرد در فرآیند تحصیل می شود و فرد را با شکست های فراوانی روبرو می سازد. با توجه به اهمیت اضطراب امتحان و پیامدهای آن بر تحصیل و آموزش و نظر به تمایز و تاثیر متفاوت ابعاد مثبت و منفی کمال گرایی در آن، پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه کمال گرایی و ابعاد آن با اضطراب امتحان دانش آموزان می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید