بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق رابطه ي بین پذیرش سیستم هاي اطلاعاتی مدیریت با رابطه فرهنگ سازمانی در شهر شیراز، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. هماهنگی و توافق بین مدیران و کارکنان شهر شیراز باعث ایجاد انسجام می گردد و همین امر در افزایش کارایی موثر بوده و می توان با افزایش نقش کارکنان در تصمیم گیري در همه سطوح، احساس نقش موثر آنها در سازمان را افزایش داد و از این طریق بتوان استراتژیها، ماموریتها و چشم اندازهاي سازمان را که در راستاي اهداف تعیین می شوند را مشخص نمود و با استفاده از توانمند سازي کارکنان و توسعه مهارتهاي آنان در دستیابی به اهداف و نهایتا اعمال استراتژیها اقدام نمود.

هر چه فرد احساس راحتی نسبت به استفاده از سیستم هاي اطلاعات مدیریت داشته باشد احتمال استفاده وي افزایش می یابد به علت موارد فوق ابتدا می بایست شرایط سازمانی و فرهنگ غالب در سازمان مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به شرایط کنونی سازمان میزان کارایی و اثر بخشی فعلی سازمان اندازه گرفته شود و متخصصان و مشاوران سازمان می بایست برآورد نمایند که پیاده سازي سیستم اطلاعات مدیریت به چه میزان سرمایه گذاري نیازمند بوده و کارایی و اثربخشی که با استفاده از سیستم هاي اطلاعات مدیریت حاصل می شود را نیز پیش بینی نموده و چنانچه بازده بدست آمده مطابق با بازده مورد انتظار باشد استفاده از این سیستم تاثیر بسزایی در پیشرفت سازمان خواهد داشت و باعث افزایش بهره و ري می گردد و در صورت عدم بازده می بایست روش دیگري جهت افزایش بهره وري سازمان اتخاذ گردد زیرا موفقیت کاربرد فناوري اطلاعات امروزه رویکردي اقتضایی دارد.

در صورتیکه بازده براي سازمان داشته باشد می بایست بر اساس فرهنگ غالب سازمان سهولت درك شده و سودمندي درك شده استفاده از سیستم هاي اطلاعات مدیریت را براي کارکنان توجیه نمود تا میزان مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی کاهش یابد در حقیقت هر چه کارکنان توانمندتر باشند میزان مقاومت آنها در برابر تغییر کاهش یافته و همین امر باعث افزایش پذیرش سیستم هاي اطلاعات مدیریت شده و بهره وري سازمان را می افزاید و در نهایت متغیرهاي جنس، سن، سابقه کاري و تحصیلات نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه این چنین شد که به غیر از جنس سایر متغیرها بر پذیرش سیستم هاي اطلاعات مدیریت موثرند.

-1 مقدمه

عصر انفجار اطلاعات، فناوري اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت است. نظام هاي مختلف رایانه اي در نهادهاي مختلف اقتصادي، اجتماعی، صنعتی و اداري جهان، به طور مداوم پیشرفت کرده، موجب تحول اساسی در فرایند تصمیم گیري ها و برنامه ریزي هاي درون سازمان شده است. هم چنین بازدهی تولید، کارایی و بهره وري سازمان ها را افزایش داده، موجب مرغوبیت و بهبود کیفیت محصولات و خدمات تولیدي، افزایش قدرت رقابت، نوآوري و ابداع فرآورده هاي نوین، ایجاد تحولات فنی در صنایع و در نهایت توسعه اقتصادي کشورها شده است. [16]

سیستمهاي اطلاعات مدیریت یک نظام اطلاعاتی جامع است که در صورت پیاده شدن در سازمان و رفع موانع موجود، بسیاري از مشکلات کاري و هزینه هاي اضافی را کاهش می دهد. پذیرش فناوري در یک محیط با فرهنگ هاي متنوع، زمانی که مدیران فرایند اجرا را به منظور پاسخ به تفاوت هاي فرهنگی طراحی می کنند.[16] گزارشات وسیعی بوسیله گروه استاندیش در سال 2004 صورت پذیرفته که نشان میدهد در مجموع 40000 پروژه سیستم هاي اطلاعات مدیریت از سال 1994 تا 2004 صورت پذیرفته است که %15 از پروژه هاي سیستم هاي اطلاعات مدیریت انجام نشده است در حالیکه بیش از 50 درصد از پروژه ها، زمان و هزینه را بطور قابل توجهی نشان میدهند.[30]

با وجود اینکه هزینه سازمانها بر روي فناوري اطلاعات از هزینه هایی است که طی چند سال اخیر دیده می شود ولی با این وجود سازمانها در طی یک سال بیش از 2 تریلیون دلار صرف فناوري اطلاعات میکنند.[21]اگر چه سیستم هاي اطلاعات مدیریت براي سازمانها مزایاي زیادي به همراه دارد ولی سازمانهاي زیادي وجود دارند که مزایاي پیش بینی شده خود از سیستم هاي اطلاعات مدیریت را بدست نیاورده اند. تعداد زیادي از سازمانها در سرتاسر جهان که سیستم هاي اطلاعات مدیریت را پذیرفته اند هنوز مزایاي سیستم خود را نفهمیده اند به علاوه بسیاري از سازمانها فرایند پذیرش را پس از، از دست دادن مقدار زیادي از پول رها کرده اند.

مطالعه اي که توسط گروه استاندیش صورت گرفته است نشان می دهد که تنها %26 از پروژه هاي سیستم هاي اطلاعات مدیریت به موقع و با توجه به بودجه اختصاص یافته اجرا می شود، %46 پروژه ها فراتر از بودجه اختصاصی با تاخیر انجام میگیرد و %28 پروژه ها لغو می شوند.[29] امروزه فناوري اطلاعات نقش حیاتی در تولید و خدمات دارد. فناوري هاي جدید و پیشرفته سریعا روش هاي گذشته را منسوخ می کنند و موجب ارائه کالا، خدمات و پشتیبانی هاي برتر می شوند. فناوري اطلاعات با روند رو به رشد و سرعت نوآوري ها توانسته است ماهیت کار سازمانها را متحول سازد. این فناوري توانسته است حجم اطلاعات قابل دسترسی سازمانها و افراد را افزایش دهد.

سازمانها و موسسات از فناوري اطلاعات بعنوان منبعی براي پردازش و دستیابی به اطلاعات بهره جسته اند و این فناوري سازمانها را در جمع آوري، نگهداري، بازیافت و بکارگیري اطلاعات در حل مسائل خود یاري کرده است.[5] و تصمیم گیري را از نظر زمان و کیفیت بهبود می بخشد.[10] اطلاعاتی را که از میان انبوه اطلاعات، پالایش شده و طبقه بندي و تنظیم گردیده اند مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند. تجزیه و تحلیل اطلاعات یکی از مهم ترین، تخصصی ترین و ظریفترین مراحل است.[7]

پذیرش سیستم هاي اطلاعات مدیریت مناسب یک کار سخت می باشد. زیرا پذیرش یک سیستم بصورت حیاتی تحت تاثیر فرهنگ سازمانی قرار می گیرد.[28] فرهنگ عاملی است که در جهت و میزان پذیرش فناوري اطلاعات تاثیر می گذارد. Robey و Diaz عنوان کردند که فرهنگ میتواند مانع تلاش براي اجراي فناوري اطلاعات به خاطر تفاوت در شیوه تفسیر و معناي فناوري اطلاعات شود.[25] زمانی که تلاش براي مدیریت تغییر سازمانی در سطح گسترده می باشد فرهنگ یک عامل مهم می باشد و یک قسمت مهم از پذیرش سیستم هاي اطلاعات مدیریت در سازمان می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید