بخشی از مقاله

چکیده :

امروزه از جمله مسائل مهمی که در سطح محیطهای شغلی از اهمیت خاصی برخوردار است، مساله وجود نیروی انسانی کارآمد و خود انگیخته است. با توجه به اینکه یکی از منابع مهم در سازمان ، نیروی انسانی شاغل در آن سازمان است لذا باید با شناسایی نقاط ضعف و قوت ، در جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره وری سازمان گام برداشت.

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی، فرهنگ کارآفرینی، انگیزش شغلی با بهره وری معلمان شهر رامسر می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس - ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان - شهر رامسر در سال تحصیلی 1391-1392 به تعداد 520 نفر می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 150 نفر 73 - نفر مرد و 77 نفر زن - به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد.

ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های بسته پاسخ فرهنگ سازمانی - استاندارد - ، فرهنگ کارآفرینی - محقق ساخته - ، انگیزش شغلی - محقق ساخته - و بهره وری - محقق ساخته - از طیف لیکرت می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های بدست آمده، از روش آمار توصیفی و استنباطی - ضریب همبستگی پیرسون و آزمون های تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام - استفاده شده است.

نتیجه آزمون فرضیه اول و دوم ، نشان می دهد که بین فرهنگ سازمانی و فرهنگ کارآفرینی با بهره وری معلمان رابطه معنی دار وجود ندارد. اما نتیجه آزمون فرضیه سوم بیانگر این است که بین انگیزش شغلی با بهره وری معلمان رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اصلی از طریق رگرسیون چند متغیره - رابطه بین فرهنگ سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و انگیزش شغلی با بهره وری معلمان - بیانگر رابطه ای معنادار بین متغیر پیش بین - انگیزش شغلی - با متغیر ملاک - بهره وری - می باشد.

نتیجه نهایی نشان داد که متغیر پیش بین - انگیزش شغلی - می تواند به میزان - 29 - درصد از تغییرات بهره وری معلمان را پیش بینی کند. با اضافه شدن متغیر پیش بین - فرهنگ کارآفرینی - به مدل، این مقدار به - 31 - درصد افزایش یافت.

واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی ، فرهنگ کارآفرینی ، انگیزش شغلی ، بهره وری معلمان و آموزش و پرورش
 
-1 مقدمه

برخی از صاحب نظران، مدیریت را فرآیند استفاده مؤثر و کار آمد از منابع انسانی و مادی از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و رهبری و کنترل به منظور دست یابی به اهداف می دانند . امروزه از جمله مسایل مهم مدیریت، افزایش کارایی و اثر بخشی و در نتیجه بهره وری نیروی کار است و از آنجا که در کشور ما وضعیت بسیاری از مؤسسات و سازمان ها در بهره گیری از عوامل تولید از مطلوبیت چندانی برخوردار نبوده در شرایط فعلی افزایش بهره وری و استفاده کارآمد از منابع موجود، ضرورتی است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد .

با توجه به اینکه یکی از منابع مهم در سازمان ، نیروی انسانی شاغل در آن سازمان است باید با شناسایی نقاط ضعف و قوت ، در جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره وری آنان گام برداشت.در یک سازمان سالم سلامت جسمی و روانی کارکنان به همان اندازه مورد توجه و علاقه مدیریت سازمان قرار می گیرد که تولید و بهره وری مورد تاکید قرار گرفته است.

از سوئی بهداشت روانی کارکنان عامل تعیین کننده ای در افزایش بهره وری از نیروی کار و ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر توسط هر سازمان است. امروزه نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان با مسائل مشکلات عدیده ای روبروست. کارشناسان مدیریت و روان شناسان سازمانی توجه خود را به عواملی که در افزایش یا کاهش کارائی انسان تأثیر می گذارد، معطوف داشته تلاش می کنند با شناسائی این عوامل و به کارگیری تمهیدات لازم برتأثیر عوامل مثبت افزوده واز نقش عوامل منفی بکاهند - فیروز بخش،. - 1389

لازم به ذکر است که مدیریت سازمانی هنگامی می تواند موفق و کارآمد باشد که به حیات سازمان خود آگاه باشد تحولات، پویایی و مقاومت آن را درک کند، فرهنگ سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و انگیزش شغلی را بشناسد و نقاط مثبت آن ها را تقویت کند و انسجام بخشد. برای ایجاد تغییرات اساسی و بهسازی در سازمان لزوما باید با شناخت اطلاعات کامل از فرهنگ سازمانی و همگام با آن عمل کند. فرهنگ سازمانی قوی را می توان به عنوان یک سرمایه برای سازمان به حساب آورد.

یکی از نتایج عمده وجود فرهنگ قوی این است که جابجایی کارکنان را به شدت کاهش می دهد. فرهنگ قوی موجب می شود تا اعضای سازمان درباره جایگاه و محل آن اتفاق نظر کامل داشته باشند. یک چنین اتفاق نظر کاملی باعث انسجام، وفاداری و ایجاد تعهد نسبت به سازمان می شود - علی احمدی و همکاران،1383،ص. - 110 عوامل بسیاری در افزایش بهره وری در سازمان ها مد نظر می باشد از جمله عوامل ذیل که به عنوان متغیرهای پژوهش حاضر مطالعه و بررسی شدند.

فرهنگ سازمانی ، بر ارزش ها، عقاید ، فرضیه ها، افسانه ها ، هنجارها و اهدافی که به طور وسیع در سازمان پذیرفته شده اند، دلالت می کند - بردبار ،1387،ص. - 189 فرهنگ سازمانی : - - مجموعه ای از ارزش های کلیدی، باور ها ی راهنما، و تفاوت هایی است که در اعضای یک سازمان مشترک است - - - مشبکی، 1380 ، ص . - 438

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید