بخشی از مقاله

چکیده:

در عصر دانایی که دانش مهمترین سرمایه هر سازمان و جامعه ای محسوب می شود، بسیاری از سازمان ها پیاده سازی مدیریت دانش را در پیش گرفته اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی آمادگی لازم جهت استقرار نظام مدیریت دانش می باشد. روش تحقیق توصیفی و از آنجا که به بررسی وضع موجود و توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پرداخته از نوع پیمایشی است. پژوهش با استفاده از پرسشنامه مدل لی و چوی جهت توانمندسازها شامل فرهنگ، ساختار، فناوری اطلاعات، رمپرساد جهت منابع انسانی و مدل لاوسون برای فرآیند های مدیریت دانش شامل خلق، کسب، سازماندهی، ذخیره، انتشار و کاربرد دانش انجام گردید.

روایی آن توس اساتید تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 0/95 و0/96 بدست آمد که قابل اعتماد است. این اطلاعات به روش تصادفی طبقه ای در جامعه 541 نفری از کارکنان شرکت نفت که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 226 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید که بدین منظور 320 پرسشنامه توزیع و نمونه مورد نظر جهت تجزیه وتحلیل جمع آوری گردید. نتایج در دو سطح آمار توصیفی - میانگین، انحراف معیار - و استنباطی - آزمون تی استیودنت و فریدمن - بعد از تایید نرمال بودن توس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف با استفاده از نرم افزارSPSS بدست آمد. یافته ها نشان می دهد که عوامل توانمندساز بجز منابع انسانی و فرآیند های مدیریت دانش بجز کسب دانش آمادگی لازم جهت استقرار نظام مدیریت دانش را دارند. بررسی وضعیت زیرساختیها و فرآیندها، اقدام اولیه مهمی است که می تواند بنیان مستحکمی برای اقدامات بعدی در این راستا فراهم سازد.

کلمات کلیدی: مدیریت دانش، توانمندسازها، فرآیندها، زیرساخت

مقدمه

دانش مهمترین دارایی یک سازمان برای خلق ارزش و مزیت رقابتی پایدار است . Chen,2011 مدیریت دانش بعنوان یک استراتژی و دارایی سازمانی برای مدیریت دانش سازمانی است و از فرآیندهای ایجاد و اکتساب، ذخیره، اشتراک و انتشار، بازیابی و استفاده از دانش نهان و آشکار، بهره برداری می کند - Cardoso &. - Gomes, 2011 چالش اصلی سازمان ها  درک مدیریت  دانش  و چگونگی پیاده  سازی آن است. امروزه  بزرگترین آرزوی سازمان ها تعریف یک مدیریت دانش مناسب سازمان و اداره آن به یک روش موفق است. سازمان ها نیاز    دارند از عواملی که بر موفقیت مدیریت دانش تاثیر می گذارند آگاه و با خبر باشند . - Migdad, 2009 -

رویکردهای مدیریت دانش به این معناست که شرکتها و سازمانها به دنبال خلق مزیت های رقابتی بوسیله یادگیری مستمر باشند که در نتیجه فرموله کردن انواع مختلف دانش بدست می آید . Ignasio, 2008 - در عصر کنونی دانش، سازمانها دریافته اند که عمر آنها تداوم نخواهد یافت مگر اینکه یک راهبرد برای مدیریت و ارزش گذاری دانش سازمانی خود داشته باشند. مسأله اصلی این پژوهش از آنجا نشأت می گیرد که شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان قصد پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود را دارد و قبل از هرگونه اقدامی باید بداند توانمندسازهای فناوری اطلاعات، ساختار، فرهنگ و منابع انسانی سازمان برای استقرار نظام مدیریت دانش در چه وضعیتی قرار دارد؟ سازمان می خواهد از وضعیت فرآیندهای مدیریت دانش موجود آگاهی یابد.

با اندازه گیری سطح موجود و با مقایسه با وضع مطلوب می توان شکاف بین آنها را در مورد هر یک از فرآیندها و توتنمندسازها مشخص نمود.. از این رو با توجه به اهمیت استقرار مدیریت دانش در شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سؤالات است که وضعیت موجود و میزان آمادگی توانمندسازها و فرآیندهای مدیریت دانش چگونه است و امکان استقرار نظام مدیریت دانش را فراهم می کند؟ اولویت عوامل زیرساختی جهت ارائه راهکارهای مناسب کدام است؟ که در ادامه بررسی توانمندسازها و فرآیندها و میزان آمادگی آنها بررسی خواهد شد و جواب سؤالات فوق که مسئله تحقیق حاضر می باشد، می تواند کارگشا و راهنمای مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان جهت استقرار موفقیت آمیز نظام مدیریت دانش در سازمان باشد.

مبانی نظری پژوهش

در عصر اقتصاد دانش محور، دانش یکی از مهمترین دارایی های سازمان در نظر گرفته می شود. این موضوعی غیر قابل انکار است و به طور فزاینده ای برای حفظمزیت رقابتی سازمان ها،مدیریت می شود . - chang et al, 2009 - مدیریت دانش در برنامه ریزی، سازماندهی، ایجاد انگیزش و کنترل انسان، فرآیندها و سیستمها در سازمانکمک می کند تا اطمینان حاصل شود که دارایی های مربوط به دانش بطور مداوم بهبود یافته و به گونه ای مؤثر بکار برده می شود . Rajesh , et al , 2011 - زیرساختهای مدیریت دانش توانمندسازهای لازم برای افزایش کارآیی فعالیتهای مدیریت دانش می باشد. در میان توانمندسازهای مدیریت دانش فناوری، ساختار و فرهنگ سازمانی از مهمترین عوامل توانمندساز قدرتمند می باشند - . Gold, 2001سازمانی که خواهان شروع مدیریت دانش میباشد بایستی عواملی که بر مدیریتدانش تأثیر می گذارد را شناسائی و زیرساختهای لازم را فراهم آورد. توانمندسازها قدرت هدایت مدیریت دانش در سازمان را دارند. همچنین آنها اعضاء گروه را تشویق کرده تا دانش و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و اجازه می دهد دانش سازمانی به صورت یکجا و نظام یافته رشد یابند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید