بخشی از مقاله

چکیده

آموزش، سرمایه نسل امروز و آینده ما است و به عنوان بنیان های سیاست های عمومی در همه جا معرفی می شود. بنیانی برای همبستگی اجتماعی، پیشرفت اقتصادی، رقابت پذیری پایدار، تعالی انسانیت، ایجاد صلح در جهان و به طور کلی بنیانی برای توسعه همه جانبه در نظر گرفته می شود. نقش مهم آموزش در توسعه یافتگی جوامع؛ چهره آموزش را در قرن 21 به چالش کشیده و راهبردهای نوینی را در جهت توسعه آموزش ارائه نموده است. بدین ترتیب در این مقاله فن و علم توسعه راهبردهای آموزش عمومی در دنیا مورد ملاحظه قرار گرفته است. این مقاله از نوع توصیفی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از اسناد و مدارک مرتبط و وب سایت های مدارس استفاده شده است. شواهد نشان می دهد که برنامه درسی پاسخگوی پیوند میان آنچه می آموزند و آنچه بکار می آید؛ می باشد. بدین ترتیب با توجه به اصالت های آدمی، کودکان مفاهیم صلح، حفاظت از محیط زیست و کره زمین ، دوستی با طبیعت و قدردانی از آن را می آموزند؛ یقینا این نوع آموزش در آینده می تواند افزایش صلح و دوستی ساکنان کره زمین را از جانب هر یک از دانش آموزان به عنوان یک شهروند جهانی به همراه داشته باشد.

کلید واژه: آموزش، توسعه، راهبردهای توسعه آموزش

مقدمه

آموزش6، سرمایه نسل امروز و آینده ما است و به عنوان بنیان های سیاست های عمومی در همه جا معرفی می شود. بنیان برای همبستگی اجتماعی، برای پیشرفت اقتصادی، برای رقابت پذیری پایدار، برای تعالی انسانیت و برای ایجاد صلح در جهان - یونسکو، . - 1378 آموزش از قوی ترین اهرم برای آزاد سازی وجود انسان از بندگی و رها کردن مردم از عقب ماندگی برخوردار است. یادگیری و تجربه توأم با آگاهی منشاء سرمایه های معنوی هستند که می توانند رقابت پذیری و عملکرد اقتصادی را تعالی بخشند. در نتیجه می توان ادعا کرد که آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین نهاده در جامعه، شرط اصلی و تردید ناپذیر توسعه همه جانبه کشور است - ملکی، 1389 ، ص . - 345 دستیابی به "توسعه " هدف اکثر کشور ها و سازمان های بین المللی است و اغلب دولت ها، سیاست گذاران، صاحب نظران اقتصادی و اجتماعی معتقدند که آموزش نقش بسزایی در توسعه جامعه دارد.

از این رو به آموزش عنایت ویژه ای دارند - عبداللهی، 1389، ص . - 20 نقطه پیوند آموزش و توسعه انسان است؛ موضوع توسعه انسان است؛ محور توسعه انسان است و عامل توسعه هم انسان و هدف توسعه هم انسان است. انسانی که هم موضوع و محور، عامل و هدف توسعه است، محصول نظام آموزشی است. از این جهت پیوند آموزش و توسعه پیوند تنگاتنگی است - علی اکبری و همکاران، . - 1388 آموزش بنا بر نقش و کارکرد های آشکار و پنهان خود می تواند زمینه مناسبی را برای تحقق توسعه فراهم کند. بنابراین تحول و توسعه در نظام آموزشی بستر مناسبی برای توسعه کشورها ایجاد می کند. منطقی تر آن است که بگوییم آموزش و توسعه رابطه دو سویه ای با هم دارند، از یک سو آموزش بستر ساز توسعه می شود، از سویی دیگر، توسعه لازمه تحول اساسی در نظام آموزشی می شود - عبداللهی، . - 1389 لذا گاهی توسعه محصول یک نظام کارآمد آموزشی محسوب می شود و گاهی در هر مرحله از توسعه یافتگی، تغییرات و تحولات متناسبی را بر نظام آموزشی بر جای می گذارد - علی اکبری، . - 1388

مرکز مطالعات توسعه آموزشی7 در سال 1958، توسط دانشگاهیان، محققان بصورت نهادی مستقل با مشارکت معلمان، رهبران اقتصادی، هنرمندان خلاق برای پرداختن به اصلاح و بهبود برنامه های درسی در علوم ریاضیات تشکیل شد. در واقع هدف این مرکز ایجاد فرصت های یادگیری برای مردم در سراسر جهان، توانمند ساختن آنها به منظور داشتن زندگی سالمتر و مولدتر می باشد. در واقع در فرایند توسعه آموزشی باید به سوی ارتقاء سلامت، آماده سازی نیروی کار، مشارکت مدنی، فن آوری های اطلاعاتی ... با کمک همه سازمانها و افراد جامعه گام برداشت - مرکز مطالعات توسعه آموزش، . - 2013 بر این اساس با توجه به نقش مهم آموزش در توسعه یافتگی جوامع؛ و با توجه به اینکه در قرن 21 سیستم های آموزشی قدیمی به چالش کشیده شده اند و به سرعت منسوخ شده اند؛ لازم است فن و علم توسعه رویکردهای آموزش عمومی در دنیا مورد ملاحظه قرار گیرد. لذا در این مقاله چهره های نوین آموزشی و راهبردهای آن که در سراسر جهان از اواخر سال های 1950 از جمله در اروپا، چین، استرالیا، نیوزلند، ایالات متحده و کانادا شکل گرفته اند، ارائه می گردد. این مقاله از نوع توصیفی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از اسناد و مدارک مرتبط و وب سایت های مدارس استفاده شده است.

راهبردهای توسعه آموزش در مدرسهی جنگل    

مدرسهی جنگل8، یک رویکرد نوین آموزشی است که از اواخر سالهای    1950 ، با آغاز شکلگیری این مدارس در دانمارک و سوئد، و سپس توسعهی آن در اسکاندیناوی،    اروپا، چین، استرالیا،  نیوزلند، ایالاتمتحده آمریکا و در حال حاضر در کانادا در جهان گسترش یافته است. در مدارس جنگل، کودکان نیمی از روز تا یک روز کامل را در خارج از منزل و در پارکهای مختلف شهری، فضاهای طبیعی مجاور یا نزدیک به مدرسه، زمینهای بازی طبیعی و کلاسهای بیرون از فضای مدرسه سپری میکنند. کودکان مدارس جنگل، در تمام اوقاتی که در بیرون از فضای مدرسه هستند، فرصتی برای یادگیری منظم را در اختیار دارند؛ بهعنوان مثال برخی از برنامهها برای دانشآموزان در نیم روز و برخی دیگر برای یک روز کامل ارائه میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید