بخشی از مقاله
چکیده:
معماری امروز به دلیل دور شدن از مفاهیم ارزشمند خلقتی و طبیعت دچار چالشهای شدید شده به طوری که ارتباط روحی و پیوند روانی انسان با فرمهای معماری تضعیف گردیده و تبدیل به weekform شده است و در این میان، تعریف انسان و حضور آن به عنوان یکیاز رئوس اصلی فرم در معماری و جایگاهش دچار تزلزل گردیده است. از خوانندگان محترم تقاضا می شود که به مفاهیموکلمات کلیدی چون تقارن، نامتقارنی، تضاد و پایداری در فرم طبیعت که باعث زیبایی فرمی می گردد، با توجه به عکس های ذیل دقت بفرمائید.استفاده از مبانی زیبا شناختی مفهوم تضاد که در اساس خلقت طبیعت به وفور وجود دارد.
از جمله ترکیب مفاهیم خصلتی تقارن و نامتقارنی و چگونگی ترکیب بندی آنها که از نظر سواد بصری باعث زیباییگردد، و درک مکتوم قوانین نظم و زیبا شناختی و تضاد در متن طبیعت و استفاده از قانون طبیعت که بتواند ما را در ارائه و ساخت یک استراحتگاه کوهستانی واقع در منطقه مفروضه به سوی طبیعت نزدیک کند و بهنوعی مفهوم ارگانیکرا متجلّی سازد و یک نوع سازگاری را با طبیعت فراهم آورد و در واقع هموستازی و سازگاری با طبیعت را در جهت استفاده از قوانین تضاد در طبیعت که به نوعی نمادی از پایداری هم هست، در طراحی استراحتگاه کوهستانی فراهم آورد و طبق یک اصل کهن هرمسی که هر چیز کوچک تصویری از یک فرم وسیع تر است که همچون این جهان که خود تصویری از جهان لاهوتی است که به صورت ناسوت متجلی شده است، و اگر طبیعت را جهانی بزرگتر بگیریم، در مقایسه بافرم معماری ، نظم وسلسله مراتب و محورها و چگونگی ایجاد مفاهیم تقارن و نامتقارنی و ترکیب آن را در طبیعت و فرم معماری ایجاد شده استراحتگاه کوهستانی با هم مقایسه کنیم به یک نوعی تشابه به جزء کل می رسیم که یک نوع مقیاس مشترک درجزئیات و کلیات است که باعث پایدار فرمی میگردد و یکیاز اصول طراحی مبتنی بر ارگانیک و طبیعی است و این ترکیب متضاد به نحو احسن در طبیعت است که از نظر زیبایی شناختی و بصری باعث زیبایی شده است.
به طوری که نمی توان مرزی مشترک بین آن دو افراز نمود، و از طرفی معماری کلاسیک هم با دارا بودن مفاهیم برگرفته از طبیعت در ارائه یک هندسه قوی و غنی به پایداری فرمی رسیده است. و همان طور که معروض شد، استفاده از این موضوع ما را در رسیدن و طراحی ارگانیک یک محیط استراحتگاه کوهستانی با ایجاد انطباق محیطی و هموستازی و سازگاری با آن به پایداری و زیبا شناخنی میرساند، که طراحی متأثر از این قوانین باشد: الف - کلیات فرمی طراحی نامتقارن ولی جزئیات فرمی متقارن ب - کلیات طراحی متکثر از جزئیات فرمی میباشد ج - مسیر فرمی طراحی نامتقارن و شاخص فرمی در نهایت کارمتقارن د - محوراصلی نامتقارن و محورهای فرعی متقارن که این چهار موضوع در خلقت زیبا شناختی یک شاخه گل وجود دارد که باعث زیبایی آن گردیده است.
کلمات کلیدی : سبک کلاسیک، پایداری طبیعت، تقارن، نامتقارن، تضاد، زیبایی .
-1مقدمه
انسان تماشا چی فرم معماری شده، نه اینکه جایگاه اصلی او در فرم معماریتعریف گردد و این ها همه حاصل التقاطیشدن معماریاز مکاتب مختلفه از جمله مکاتب غربی است، که شناخت وافر و عمیقی و دقیقی از انسان و جایگاه او درمعماری ندارند و فقط فضا - تهی - را حاصل کم کردن ریاضیات و محاسباتی از فرم Soild میداند و برای حضور این انسان در فرم معماریجایگاه و استقرار و موقعیّتی قائل نیست و فقط میگوید انسان تماشاچی فرم و بازی احجام را نظارهگر بشو، در کتاب حس وحدت آقای دکتر نادر اردلان می فرماید: فضا درمعماری با حضور انسان تعریف میگردد نه فقط خالی بودن فضا مبنا باشد، چون که معماری را برای انسان می سازیم نه چیزدیگر، پس احساس حضور و جایگاه انسان بسیارحائز اهمیت است.بهتر است جملهای از استاد ارزشمند معماری، لوئیکان بگویم که میگوید »:به سمت و سوی طبیعت میرویم و قوانین مکتومه و خلقتی را کشف کرده و آن را به صورت مفاهیم تبدیل به فرم معماری میکنیم در واقع آنچه می سازیم، این نیست که ما می سازی مبلکه طبیعت است که به ما میگوید که چه بسازیم و چگونه بسازیم به این دلیل طبیعت پایدار است وقتی به طبیعت با دقت و جزئیات نگاه کنیم، مفهوم تضاد به