بخشی از مقاله

چکیده:

در این پژوهش مسئله مورد بحث کودکانی هستند که به دلایل مختلف از جمله کمبود ها و نقایصی در تجهیزات آموزشی، شکست های تحصیلی، مسائل شغلی و نیز مشکلات شخصی و تجربیات منفی از امر تحصیل بازمانده اند. در این مقاله برآنیم که راهکارهایی جهت جذب این کودکان به تحصیل بیابیم. ماتریس swot به عنوان ابزاری کارآمد می باشد که در رسیدن به هدف بسیار هائز اهمیت است. در این ماتریس ابتدا نقاط ضعف و قوت ونیز تهدید ها و فرصت ها مشخص می گردند. سپس استراتژی های wo، so، st، wt ارائه می گردد. از استراتژی wo مزیت هایی که در فرصت ها نهفته اند جهت جبران نقاط ضعف استفاده می شودو استراتژی so با استفاده از نقاط قوت داخلی از فرصتهای خارجی حداکثر بهره برداری را می ناییم دراستراتژی st با استفاده از نقاط قوت داخلی برای جلوگیری از تاثیر منفی تهدیدات خارجی می باشدو استراتژی wt کم کردن نقاط قوت و ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است.

واژگان کلیدی: کودکان بازمانده از تحصیل، قوت، ضعف، فرصت، تهدید

مقدمه:

تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است .پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است. حروف SWOTکه آن را به شکل های دیگر مثل TOWS هم می نویسند، ابتدای کلمات Strength به معنای قوت ، Weaknessبه معنای ضعف، Opportunityبه معنای فرصت و Threat به معنای تهدید است. ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می شود و فرصت و تهدید معمولاً محیطی است.این ماتریس منطبق بر ماتریس SWOT است و استراتژی های مناسب برای سازمان را مشخص میکند.

روش تجزیه و تحلیل SWOT به شکل نظامیافته هر یک از عوامل قوت، ضعف، فرصت و تهدیدها را که در مرحله قبل شناسایی شده اند مورد تحلیل قرار داده و استراتژیهای متناسب با موقعیت را منعکس میسازد. در مدل SWOT پس از فهرست نمودن هر یک از عوامل قوت، ضعف، فرصت و تهدید که در مرحله قبل شناسایی شده و نوشتن آنها در سلولهای مربوطه به خود بر حسب ترتیب امتیاز وزن دار از محل تلاقی هر یک از آنها استراتژیهای مورد نظر حاصل میگردد .بنابراین همواره این ماتریس منجر به چهار دسته استراتژیST ، WT، WOو SO میشود. در جدول 1 ماتریس تجزیه و تحلیل SWOT نشان داده شده است .

استراتژی : So در اجرای استراتژیهای SO میتوان با استفاده از نقاط قوت داخلی از فرصتهای خارجی حداکثر بهره برداری را نمود. هر سازمانی علاقه مند است که همیشه در این موقعیت قرار داشته باشد تا بتواند با بهره گیری از نقاط قوت داخلی از فرصتها و رویدادهای خارجی حداکثر استفاده را بنماید.

استراتژی :WO هدف از استراتژیهای WO این است که از مزیتهایی که در فرصتها نهفته است در جهت جبران نقاط ضعف استفاده شود .

استراتژی :WT هدف در اجرای استراتژیهای WT کم کردن نقاط قوت و ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است. در چنین موقعیتی وضعیت نامناسب بوده و در وضع مخاطره آمیز قرار خواهیمگرفت و باید سعی کنیم باانحلال، واگذاری، کاهش عملیات، ادغام و سایر روشها از چنین وضعیتی پرهیز نماییم.

استراتژی:ST در این نوع استراتژی تلاش میگردد تا با استفاده از نقاط قوت داخلی برای جلوگیری از تاثیر منفی تهدیدات خارجی، ساز و کارهایی در پیش گرفته شود و یا تهدیدات را از بین برد.

به این ترتیب با استفاده از ماتریس SWOT فهرستی از استراتژیهای مختلف در چهار گروه متفاوت بدست میآید. - حبیبی، - 1390

نقاط قوت - : - S

1.دانش آموزان نخبه در همان مدرسه

2.آگاهی از وضعیت نسبی آموزشی و پرورشی کودکان بازمانده از تحصیل

3.انجمن اولیا و مربیان

4.شورای دانش آموزی

5.وجود مراکز هسته ی مشاوره

6.خوابگاه

7.ارتباط صمیمانه - در حد معقول و منطقی - بین دانش آموزان و آموزگار

8.مدیریت قوی، مجرب و با انگیزه

9.افراد تحصیل کرده ای که از همان مدرسه فارغ التحصیل شده اند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید