بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق حاضر طراحی الگوي استراتژي توسعه ورزش قهرمانی استان هرمزگان میباشد . این تحقیق با شناخت وضعیت موجود ورزش قهرمانی استان هرمزگان با استفاده از تحلیل درونی و بیرونی - SWOT - صورت پذیرفت . پژوهش حاضر از نوع توضیفی است که به روش پیمایش انجام شده است. ج امعه آماري تحقیق حاضر شامل کارشناسان و صاحبنظرانی است که در زمینه فعالیت هاي ورزشی در استان هرمزگان نقش دارند که عبارتند از : اعضاي هیأت علمی، اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی مؤسسات آموزش عالی استان، مدیران و کارشناسان ورزشی استان و دانشجویان ارشد مدیریت ورزشی بومی استان و کلیه مسئولان ورزش قهرمانی استان هرمزگان. 100 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.

ابزار اندازه گیري پرسشنامه محقق ساخته اي شامل 76 سئوال بسته پاسخ براي بررسی و شناسایی قوت، ضعف، فرصت و تهدید ورزش قهرمانی استان هرمزگان طراحی شد. تعدادي از اساتید صاحبنظر، روایی این پرسشنامه را تأیید کردند و پایاي با استفاده از آلفاي کرونباخ براي 20 نفر از اغضاي نمونه محاسبه شد که محاسبه آلفاي کرونباخ 0/87 گزارش گردید.

جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از شاخص هاي آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد میانگین، انحراف معیار و آزمون مناسب آماري t-test، آزمون فریدمن و نیز تحلیل واریانس استفاده شده است و تحلیل ها بوسیله نرم افزار - spss20 - انجام شد. نتایج براساس ماتریس عوامل درونی و بیرونی نشان داد که جایگاه ورزش قهرمانی استان هرمزگان در نمودار - SWOT - درمنطقه SO قرار دارد.

-1مقدمه

سیر تحول ورزش در زندگی، با بازي کردن که لازمهي رشد و تکامل کودك است، شروع می شود. سپس به ورزشی که رقابت در آن مطرح است می پیوندد. این رقابت ابتدا بصورت غیر رسمی و در تکامل خود به ورزش رقابتی سازمان یافته که همان ورزش قهرمانی است منتهی میشود

با توجه به رابطه نزدیکی که ورزش و تربیت بدنی با فرهنگ، سیاست و اقتصاد یک کشور دارد، اگر کشوري بخواهد موقعیت خود را در عرصه بین المللی به نمایش بگذارد و جایگاه مناسب خود را حفظ نماید، باید به ورزش قهرمانی توجه ویژه اي نماید و این ورزش نیازمند سیاست گذاري ، خط مش و مدیریت درست در سطوح مختلف می باشد.گستردگی فعالیتهاي ورزشی قهرمانی ایجاب میکند تا نظامی جامع، راهبردي و مدون برآن حاکم باشد. برمبناي چنین برنامه ي، ورزش قهرمانی خواهد توانست موفقیت خود را استمرار بخشد. امروزه، سازمان هاي ورزشی مانند سازمان هاي غیر ورزشی در معرض تغییر و تحولات محیطی و جهانی قرار دارند و با مسائل ویژه ي خود دست به گریبانند

در دنیاي کنونی که با سرعت سرسام آور در حال تغییر است، دیگر نمیتوان از تصمیم گیري هاي یکباره و مبتنی بر قضاوت هاي شهودي و تجربی استفاده کرد. امروزه سازمان هایی موفق خواهند بود که بتوانند از علم و مدیریت استراتژیک استفاده کنند. برنامه ریزي استراتژیک نقش کلیدي در موفقیت سازمان ها و در میدان رقابت دارد. این نوع برنامه ریزي اگر به درستی تدوین شود، به انتخاب استراتژي هایی منجر میشود که در صورت اجراي صحیح و به موقع، موجب تعالی و پیشتازي سازمان را فراهم میآورد.

دانشمندان بسیاري اهمیت برنامه ریزي راهبردي را از جنبه هاي مختلف بررسی کرده اند و همگی بر همبستگی برنامه ریزي راهبردي با عملکرد مطلوب سازمان توافق نظردارند .تحقیقات نشان میدهد که عملکرد سازمان هایی که به مدیریت راهبردي میپردازند، بهتر و بالاتر از دیگر سازمان هاست. در کشور ما اجراي سیاست هاي ورزش قهرمانی با توجه به آمار و اطلاعات موجود و مقایسه با سایر کشورهاي منتخب جهان با کاستی و مشکلاتی مواجه است و با توجه به اهمیت برنامه ریزي به ویژه برنامه راهبردي در ورزش کشور و  در ادارات تربیت بدنی استان ها و نبود تحقیقات کافی در زمینه شناخت محیط درونی و بیرونی ادارات تربیت بدنی، لزوم بررسی و شناخت برنامه راهبردي و استراتژي ورزش قهرمانی در استان هرمزگان در برهه زمان کنونی می تواند مورد ملاحظه قرار بگیرد. لذا هدف از این تحقیق طراحی و تدوین استراتژي توسعه ورزش قهرمانی در استان هرمزگان میباشد کشور هاي مختلف به دلایل گوناگون، وارد عرصه ورزش شده اند.

ورزش اینک به صنعتی تبدیل شده که بر شاخص هاي اقتصادي، اجتماعی و حتی سیاسی کشورها اثر عمیق و با اهمیت دارد. هر کشوري مجبور است براي تسلط هر چه بیشتر به منابع تعیین کننده و منافع خود ، به متغیرهاي اصلی مؤثر بر آن توجه کند. اکنون آشکار شده است که برنامه ریزي براي هر پدیده اي مستلزم دارا بودن نگرش جهانی است و ورزش از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات نشان میدهد که عملکرد سازمان هایی که به مدیریت راهبردي میپردازند، بهتر و بالاتر از دیگر سازمان هاست

بررسی عملکرد برخی از سازمان هاي ورزشی حاکی از این است که سازمان هایی که براي انجام ماموریت و دستیابی به اهداف خود از مدیریتی قوي و مبتنی بر برنامه ریزي راهبردي استفاده کرده اند، در فعالیت هاي مختلف از جمله ورزش قهرمانی به موفقیت هاي چشمگیري دست یافته اند. مدل هاي زیادي براي برنامه ریزي راهبردي وجود دارد.

یکی از مهمترین وکاربردي ترین مدل ها، مدل ماتریس SWOT است.مسئله اصلی این است که استان هرمزگان به عنوان یکی از استان هاي مستعد کشور و با توجه به وجود دو منطقه آزاد تجاري و یک منطقه آزاد صنعتی، صنایع معدنی و فلزي خلیج فارس - فولاد، آلومینیوم ، مس، پالایشگاه گاز ، نفت و ... - و همچنین 900 کیلومتر مرز آبی و ساحل مناسب و بکر جهت بازیهاي ساحلی و آبی و همچنین آب و هواي معتدل در فصول پاییز و زمستان که این استان از سایر استان ها متمایز میکند، تا کنون نتوانسته است جایگاه مطلوبی در زمینه ورزش قهرمانی - آبی،ساحلی
و... - در کشور پیدا کند. به احتمال زیاد یکی از دلایل مهم این مسئله، نبود برنامه راهبردي مطلوب توسعه ورزش قهرمانی است .با توجه به موارد فوق محقق، در پی این است که بتواند به شناسایی جایگاه ورزش در استان جهت توسعه ورزش قهرمانی هرمزگان بپردازد.

-2 مروري بر پیشینه تحقیقات صورت گرفته

-2-1تحقیقات انجام شده در داخل کشور:

رشیدلمیز - - 1392 این پژوهش به دنبال تدوین برنامه راهبردي ادارة کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوي در حوزة ورزش و تربیت بدنی است. سپس کمیته راهبري پژوهش با تعیین ضریب اهمیت و رتبه هر یک از این عوامل و مشخص کردن موقعیت راهبردي سازمان و تطبیق عوامل داخلی و خارجی، دوازده راهبرد را استخراج و راهبردها را به برنامه هاي عملیاتی خرد کردند. ضمن اینکه چشم انداز، ماموریت، ارزش هاي محوري و اهداف کیفی آن مشخص شدند. اداره کل ورزش جوانان خراسان رضوي در منطقه راهبردي SO قرار داشت. بنابراین راهبردها باید بیشتر درجهت توسعه و گسترش فعالیت ها باشند که این مهم مورد توجه قرار گرفت.

حیدر حسینی - -   1392 طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش - همگانی، قهرمانی - استان یزد، نقاط ضعف ، قوت ، فرصت ها و تهدیدهاي ورزش قهرمانی و همگانی استان یزد مشخص و وزن دهی شد، نهایتا" ماتریس داخلی وخارجی براي ورزش قهرمانی و همگانی تدوین شد و SWOT در هرکدام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که اداره کل تربیت بدنی استان یزد در ورزش قهرمانی در موقعیت SO قرار دارد و باید از استراتژي تهاجمی استفاده کند و در ورزش همگانی در موقعیت STقرار دارد و باید از استراتژي تنوع استفاده کند.

علی اصغر پور - - 1392 طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش - همگانی، قهرمانی، حرفهاي - استان تهران، این تحقیق با هدف شناخت وضعیت موجود ورزش استان تهران با استفاده از تحلیل درونی و بیرونی -  SWOT - صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد ورزش استان تهران در حوزه ورزش همگانی واز نظر عوامل درونی - 2/39 - عوامل بیرونی -  2/45 - ضعف هاي پیش روي ورزش همگانی استان تهران تا اندازه اي بر قوت هاي آن و تهدیدهاي پیش روي ورزش همگانی استان تهران تا اندازه اي برفرصت هاي آن غلبه خواهد کرد. همچنین در حوزه ورزش قهرمانی – حرفه اي نتایج نشان داد عوامل درونی - 2/41 - عوامل بیرونی - 2/53 - ورزش قهرمانی – حرفه اي استان تهران از لحاظ عوامل درونی داراي ضعف می باشد

همچنین نتیجه میگیریم فرصتهاي پیش روي ورزش قهرمانی – حرفه اي استان تهران تا اندازه اي بر تهدیدهاي آن غلبه خواهد کرد.

پناهی شعبانی وهمکاران - - 1390 هدف از این    تحقیق طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش قهرمانی استان کردستان است. ارزیابی عوامل داخلی - 2/29 - و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 2/44 -      - مشخص شد که جایگاه راهبردي ورزش قهرمانی استان کردستان در منطقه wt قرار دارد. و در پایان نتیجه گرفته شده است که براي تدوین چشم انداز ، ماموریت ، اهداف و راهبرد هاي مطلوب توسعه ورزش قهرمانی استان، جلساتی با مسئولان و خبرگان تربیت بدنی استان تشکیل و اقدام به تدوین آنها شد.

غفرانی - - 1390 هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین استراتژي توسعه ورزش قهرمانی استان گلستان میباشد. روش این پژوهش از نظر هدف کابردي و از نظر روش گردآوري داده ها توصیفی و از نوع مطالعه موردي میباشد. نتایج تحقیق پس از تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها و تشکیل ماتریس ارزیابی هریک از عوامل داخلی و خارجی ورزش قهرمانی استان محرز شد که اداره کل تربیت بدنی استان گلستان میبایست از استراتژي تدافعی در مورد ورزش قهرمانی استفاده نمایند.

سیف پناهی شعبانی وهمکاران - - 1390 هدف از تحقیق، طراحی وتدوین راهبرد توسعه ي ورزش قهرمانی استان کردستان بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات موردي بود. با توجه به نمره ي نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی وارزیابی عوامل خارجی مشخص شد که جایگاه راهبردي ورزش قهرمانی استان کردستان در منطقه WT قرار دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید