بخشی از مقاله

چکیده

پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران، همیشه به عنوان الگویی از مقاومت برای حرکت به سمت استقلال و نفی وابستگی برای تمام ملل جهان بوده است. از آنجا که نگرشها، گرایشها و رفتارهای شکل دهنده به روابط و تعاملات اقتصادی در عرصه فردی و اجتماعی، در قالب "سبک زندگی اقتصادی" بیان می شود، مصرف که به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی سبک زندگی و یکی ازمؤلّفههای کلیدی در اقتصاد است، نقش به سزایی در توسعه کشور بویژه نیروهای مسلح دارد.

تحقیق حاضر با هدف شناساندن اصلاح الگوی مصرف جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی در یگانهای تابعه نداجا که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع واگذار شده به مناطق است ارائه میگردد. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی درمییابیم که نقطه شروع اقتصاد، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است. مصرف، تولید را جهت میدهد و این دو در اقتصاد مقاومتی کنار هم، جهت سرمایهگذاری را مشخص میکنند.

رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که می تواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی درسطح کلانتر میشود. همچنین ترویج و اشاعه فرهنگ صحیح مصرف در نداجا، باعث کاهش اتکا به درآمدهای دولت میشود و از طرفی درآمدهای دولت وابسته به فروش نفت میباشد بنابراین اصلاح الگوی مصرف در نداجا منجر به پیشبرد اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

مقدمه

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که مشکل اقتصاد ایران، مشکل طرف عرضه میباشد؛ مشکلی که امروز خودش را در کاهش ظرفیتهای تولیدی، افزایش بیکاری و سوزاندن سرمایههای انسانی - تخصص زدایی به جای تخصص زایی - و انواع و اقسام مشکلات دیگر نشان میدهد. آنچه سبب شده است اقتصاد ایران نتواند تمرکز بر مشکل اصلی خود نماید به یک نوع عدم برنامهریزی یا به عبارت بهتر نوعی سردرگمی مربوط میشود.

کسری بودجه دولت خود یک مشکل است، ضعیف شدن سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات این نیز خود یک مشکل است و مشکل دیگر دریافت نکردن ارز از طریق صادرات نفت و مبادله تهاتری صادرات نفت است، این مشکلات خود چند مشکل دیگر را ایجاد کرده و بر دوام و عمق مشکلات قبلی نیز میافزایند، تورم و بیثباتی و ناامنی زاییده این مشکلات است که بر عمق مشکلات میافزاید. در سال های اخیر عرصه اقتصاد کشور شاهد رویارویی با گفتمانی جدید در حوزه اقتصادی با عنوان "اقتصاد مقاومتی" است. اکنون اقتصاد کشورمان هم از فضای جهانی تأثیر میپذیرد و هم به دلیل قدرتی که در حوزه های مختلف علمی، سیاسی و انرژی کسب کرده است، بر آن اثر میگذارد.

با گسترش تحریمها علیه ایران، یک ضرورت بیش از پیش نمایان شده و آن دستیابی به یک الگوی مقاومتی از اقتصاد است؛ الگویی که در برابر بحرانهای اقتصادی رویکردی فعالانه دارد و میتواند در شرایط بحرانی موانع را برطرف کند. میتوان اصلاح الگوی مصرف را یکی از جنبههای مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد؛ اما چرایی این کمبود موضوع را می توان به این صورت بیان کرد که یکی از ابتداییترین و اصولیترین مبانی علم اقتصاد است. افزایش مصرف در جامعه باعث افزایش استفاده از منابع محدود میگردد و در نتیجه، منابع سرمایهگذاری را کاهش میدهد.

حال اگر با منابع موجود الگوی مصرف جامعه اصلاح شود و در مصرف زیاده روی نشود، در نتیجه مقداری منبع که مورد استفاده قرار نگرفتهاند باقی میمانند و می توان آن ها را سرمایهگذاری کرد. در نتیجه، سرمایهگذاری افزایش مییابد و افزایش سرمایهگذاری به افزایش تولید میانجامد. از منظری دیگر، مصرف درست و ضایع نکردن مال یکی از دغدغههای همیشگی رهبر معظم انقلاب در جامعه اسلامی است. ایشان مصرف گرایی را همچون خورهای میدانند که غرب به جان جوامع دنیا از جمله کشور ما انداخته است تا نظام اجتماعی را آسیبپذیر سازد. برای پرهیز از مصرف زدگی، همه شهروندان باید بکوشند اسراف را از زندگی شخصی و کاری خود دور کنند. در کشور علم و عالم و منابع وجود دارد ولی مدیریتی که به خوبی این ها را ترکیب کرده و با کمترین هزینه بیشترین سود را بدست آورد کمتر داریم که باید به این سمت و همچنین رسیدن به مدیریت یکپارچه، عملیاتی و هوشمند حرکت کنیم.

-1 اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف عبارت است از نهادینه کردن روش صحیح و مناسب استفاده از منابع مادی و غیرمادی کشور به صورتی که باعث ارتقای شاخص های زندگی مردم و کاهش هزینه ها شود. چگونه مصرف کردن ، چه چیز مصرف کردن، شناسایی نیازهای واقعی و رعایت اعتدال و صرفه جویی در بهره برداری از امکانات و منابع موضوع اصلی الگوی صحیح مصرف می باشد.

-2 مفهوم صرفه جویی

صرفه جویی به معنای درست و مناسب مصرف کردن است. این مسئله برای آشنایی با مبانی و اصول اصلاح الگوی مصرف ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تأثیرگذار و سرنوشت ساز باشد. با این همه صرفه جویی علاوه بر این که در حوزه اقتصاد شخصی معنا و مفهوم مییابد، در حوزه اقتصاد عمومی هم معنا دارد. بر این اساس است که امام خمینی - ره - مصرف زیاد و بیش از نیاز در آب و برق را نه تنها نادرست و حرام میدانند بلکه آن را ضمان آور و شخص مسرف را نسبت به جامعه مدیون میشمارند.

-3 تعریف اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاستهای کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریمها و توطئههای گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی، منطقهای و جهانی حفظ کند. اقتصاد مقاومتی رابطه نزدیکی با انسجام ملی دارد. منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته به طوری که کشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و ناملایمات مسیر خود، روند پیشرفت پایدار خود را حفظ کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید