بخشی از مقاله

چکیده

تعلیم و تربیت بسیار مهم بوده عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همیشه در نظر محققین و دست اندرکاران دانش آموزان در سال های تحصیلی دارد. بدیهی است نهاد و پیشرفت تحصیلی حکایت از یادگیری مستمر و رو به رشد دچار رکود و عقب ماندگی خواهد شد و رشد و ترقی سایر دستگاه های دولتی و آموزش و پرورش بدون رشد آموزشی مساعدی کند خواهد کرد. همچنانکه مقصود نهایی دستگاه های آموزش و پرورش فراهم کردن شرایط غیردولتی را از رایج ترین مشکلات .صورت دهند است که به پیروی از برنامه های منظم و مؤثر، امر یادگیری را راحت تر و سریع تر که در تمام دوره موجود در نظام آموزشی نبود انگیزه در دانش آموزان برای پیشرفت تحصیلی در دروس ریاضی است؛ و دختر مشهود است. درس ریاضی به سبب های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان در بین دانش آموزان پسر با توجه به اهمیت فوق .مورد بی توجهی و بی میلی قرار می گیرد.

ماهیت پیچیده ای که دارد از جانب دانش آموزان العاده ای که ریاضیات، در جامعه ی امروزی و در فعالیت گوناگون ترین تخصص ها دارد، بر کسی پوشیده نیست. باوجود این، افراد زیادی علاقمند به ریاضیات نیستند. در این مقاله که به شیوه توصیفی انجام شده است درصددیم به بررسی انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی، معلم و کیفیت تدریس ریاضی، ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی ریاضی و در پایان پیشنهاداتی در جهت بهبود آموزش و ارتقای کیفی برنامه درسی ریاضیات در ×راستای علمی و کاربردی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارائه می شود.

کلید واژه ها: انگیزه درونی و بیرونی، ریاضیات، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان،علاقه

مقدمه

ریاضیات زیر بنای تمام علوم بوده وجزء علوم پایه می باشد. بنابراین یکی از درس های مهم و کلیدی در مقاطع مختلف تحصسلی می باشد و نحوه آموزش آن در هر یک از مقاطع تحصیلی اهمیت خاص دارد، پس نحوه آموزش در هر دوره ی تحصیل باید به گونه ای باشد که پس از ورود فراگیران به دوره ی بالاتر- مثلا از دبستان به راهنمایی- هنگام یادگیری ریاضی ضعف نداشته باشند. موضوع پیشرفت تحصیلی و عواملی که احتمالا آن را تحت تاثیر قرار می دهند از دیرباز مورد توجه روانشناسان و مربیان تعلیم و تربیت بوده است - حسینی نسب و ولی نژاد،. - 66 :1381 با توجه به اهمیت ریاضی نظام های آموزشی می کوشند تا با گنجاندن مباحث ریاضیات در برنامه های تحصیلی به پرورش توانایی های ذهنی و قدرت استدلال دانش آموزان خود کمک کنند و آنان را برای همگامی با تحولات علمی و پیشرفت های فناوری در زندگی آینده مهیا سازند. بدیهی است که آموزش مناسب و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی، مستلزم شناسایی مشکلاتی است تحمیل شده برای دانش آموزان در این درس وجود دارد. نظر بر این است که مشکلات تحمیل شده بر دانش آموزان در یادگیری ریاضی یا منشا درون فردی دارد یا منشا بیرون فردی. مشکلات برون ریاضی که منشا درون فردی دارند از ویژگی های فردی دانش آموزان در برداشت های ذهنی، یادگیری، انگیزش ها و نگرش ها سرچشمه می گیرند. در حالی که مشکلات برون فردی از عوامل فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، چگونگی تدریس و برخورد معلم و...اثر می پذیرد - علم الهدی، . - 1381

انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی

انگیزه به عنوان مجموعه عواملی تعریف شده است که انسان را به فعالیت و هدف به حرکت وا می دارد، آن را هدایت می کند و سبب تداوم آن می شود. هافمن - - 2006ٌ وقتی صرف انجام یک فعالیت به دور از نتایج آن مد نظرباشد، انگیزه درونی و زمانی که فرد فعالیتی را برای دریافت پاداش، بازخوردهای مثبت و اجتناب از تنبیه انجام می دهد، انگیزه بیرونی مطرح است. وقتی فرد از انگیزه پیشرفت بالایی برخوردار باشد، برای یادگیری، مهارت های لازم و راهکارهای مناسب را می یابد. بدیهی است موفقیت در یادگیری، سبب احساس توانمندی بیشتر و افزایش علاقه به موضوع یادگیری می شود.

زمانی فعالیت ها به چالش متوسطی نیاز دارند و فرد احساس می کند که از عهده آن برمی آید و از انجام آن لذت می برد انگیزه درونی بروز می کند. این انگیزه با ایجاد فرصت های برای خود- رهبری و بازخورد مثبت و دارای سلامت جسم و روان در پیشبرد جامعه نقش مهمی دارند. انگیزه به عنوان مجموعه عواملی تعریف شده است که انسان را به فعالیت و هدف به حرکت وا می دارد، آن را هدایت می کند و سبب تداوم آن می شود. هافمن - - 2006ٍ وقتی صرف انجام یک فعالیت به دور از نتایج آن مد نظرباشد، انگیزه درونی و زمانی که فرد فعالیتی را برای دریافت پاداش، بازخوردهای مثبت و اجتناب از تنبیه انجام می دهد، انگیزه بیرونی مطرح است. وقتی فرد از انگیزه پیشرفت بالایی برخوردار باشد، برای یادگیری، مهارت های لازم و راهکارهای مناسب را می یابد.

بدیهی است موفقیت در یادگیری، سبب احساس توانمندی بیشتر و افزایش علاقه به موضوع یادگیری می شود. زمانی فعالیت ها به چالش متوسطی نیازدارند و فرد احساس می کند که از عهده آن برمی آید و از انجام آن لذت می برد انگیزه درونی بروز می کند. این انگیزه با ایجاد فرصت های برای خود- رهبری و بازخورد مثبت تقویت می شود ولی با تنبیه، تحمیل و تعیین اهداف، تعیین ضرب الاجل کاهشکارَ به نقل از شریفی و همکاران، . - 1385 یافته های بسیاری از پژوهش ها حاکی از آن است که در فرایند یادگیری ×انگیزه درونی بیش از انگیزه بیرونی اهمیت دارد.به نظر هوسنُ - - 1994 پیشرفت تحصیلی یادگیرنده به انگیزش درونی وی مربوط می شود. افراد دارای انگیزش درونی ×خود را با کفایت، شایسته و دارای مهارت خود کنترلی تلقی می کنند - شولتز ِ، . - 13 :1386هارترّ - 1981 - برای ارزیابی انگیزه درونی و بیرونی مقیاسی ارایه کرده است که در آن سه مولفه انگیزش عبارتند از:

-1 ترجیح چالش ها در تکالیف مدرسه در مقابل ترجیج انجام موفق کارها با کمترین تلاش.

-2 حدود و درجه ای که یک رفتار با کنجکاوی و علاقه با خواسته معلم و کسب نمره های خوب برانگیخته می

-3 شودانجام. مستقل و ماهرانه تکالیف درسی خود در مقابل انجام کارهای تحصیلی به وسیله راهنمایی هایی های

مستقیم معلم.

برای ریاضیات مساله های تازه ای مطرح می شودوشاخه های تازه ای پدید می آیدو از طرف دیگر منطق درونی ریاضیات موجب استوارتر شدن مبانی پیشین و درک دقیق تر و قابل انعطاف تر مفهوم های ریاضی می شود. این دو انگیزه بیرونی و درونی هر دو همیشه در کارپیشرفت تحصیلی ریاضیات بوده اند. با وجود این.هیچ کدام از این دو انگیزه نمی تواند برای مدت بسیار طولانی یکه تاز باشد. تاریخ ریاضیات نشان می دهد که دیر یا زود به هم می رسند و "انتزاع" به یاری"عمل" می آید و "عمل" "انتزاع های تازه ای" را مطرح می کند.

معلم و کیفیت تدریس ریاضی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید