بخشی از مقاله

چکیده

اساسًا مهم ترین فلسفه ارسال رسل و تشریع دین و احکام الهی، شکوفا نمودن استعدادهای درونی و احیای حیات معنوی انسان است. در سند چشم انداز توسعه نیز، ایران در چشم انداز بیست ساله جامعه‌ای متكی بر اصول اخالقی و ارزش‌های اسالمی معرفی شده است. یکی از اقسام مهم امنیت، امنیت اخالقی و معنوی اس ت که ناظر بر قسمت مذکور در سند چشم انداز است. عالوه بر اهمیت ذاتی تحقق امنیت اخالقی در جامعه، سازندگی اخالقی و معنوی شهروندان خصوصًا جوانان، یک راه «درونی» و «پیش‌ گیرانه» برای مبارزه با ناامنی در جامعه نیز است و در صورتی که جامعه ای به این امر توفیق یابد، از بسیاری از ابزارهای «بیرونی» و «سخت افزاری» در مقابله با ناامنی بی نیاز خواهد بود.

ناهنجاری های مربوط به پوشش، رواج فساد جنسی، وجود افراد شرور و هنجارشکنان اجتماعی و ترویج ظواهر و مدهای غربی از مهمترین مصادیق ناامنی اخالقی است. از نظر مقام معظم رهبری، برای تحقق امنیت اخالقی جوانان و برخورد با ناامنی اخالقی، پنج‌گونه فعالیت باید انجام شود: نخست، اقدامات علمی و ایدئولوژیک. دوم، اقدامات فرهنگی و معرفی انواع مفاسد اخالقی و پوشش نامناسب به عنوان ضدارزش در جامعه. سوم، قانونگذاری و رفع خألهای قانونی در این خصوص. چهارم اقدامات اطالعاتی جهت شناسایی باندهای فساد اخالقی و پنجم استفاده از قوه قهریه و مبارزه عملی در این خصوص. بدیهی است که استفاده از هریک از عوامل مذکور به معنای غفلت و یا عدم ضرورت توجه به عوامل دیگر نیست. توجه به این امور زمینه‌ساز تشکیل جامعه ای متكی بر اصول اخالقی و ارزش‌های اسالمی در چشم انداز 1404خواهد بود.

مقدمه

اخالق، به مجموعه قواعد درونی اطالق می‌شود که راهنمای زندگی بشر باشد و رعایت آن‌ها برای رسیدن به کمال سعادت الزم است. اخالق ضرورت زیربنای حکومت اسالمی می‌باشد، بدین معنا که حکومت در مقام ارشاد، فضایل اخالقی را مورد توجه قرار می‌دهد و آن را در امور سیاسی و اجتماعی به میدان عمل می‌کشاند. پیامبران الهی برای تربیت انسان‌ها، به فرمان خداوند باری تعالی، اساس مکارم اخالق را در جهان بشری پی‌ریزی کردند، سجایای انسانی را بنیان نهادند و کرامت اخالقی را به پیروان خود آموختند تا بشریت را قرین س عادت سازند. از انگیزه‌های بعثت پیامبر اسالم - ص - نیز استقرار و تکمیل مکارم اخالقی است.

از دیدگاه مقام معظم رهبری، ناامنی اخالقی آن است که مردم در جامعه نتوانند با آسودگی و بی‌دغدغه بر اساس اعتق ادات و دین و ایمان خود زندگی کنند و امور فرهنگی مورد پذیرش جامعه رعایت شود تا بر اثر آن به ایمان و اعتقادات افراد جامعه لطمه‌ای وارد نشود؛ لذا در برخورد با ناامنی اخالقی باید با آنچه مانع تحقق اخالق در جامعه می‌شود، مقابله شود. برای تحقق این منظور، باید با انجام علنی گناه در جامعه مقابله شود تا قبح گناه در اجتماع ریخته نشود و فضای عفت و پاکی حاکم بر جامعه حفظ گردد. - بیانات رهبر معظم انقالب در دیدار فرمانده نیروی انتظامی و معاونان ناجا - 1381/7/ 14 اصل بنیادین فضایل اخالقی در قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران مورد توجه خاص قرار گرفته و در بند 1 اصل 3 از وظایف دولت «ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخالقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با كلیه مظاهر فساد و تباهی»‏ شمرده شده است.

در سند چشم انداز توسعه، ایران در چشم انداز بیست ساله جامعه‌ای متكی بر اصول اخالقی و ارزش‌های اسالمی معرفی شده است. بدون شک شناخت نقش توسعه اخالقی و معنوی در ایجاد امنیت و راه‌کارهای تأمین آن خصوصًا برای جوانان برای تشکیل چنین جامعه‌ای در چشم انداز 1404 بسیار ضروری است. لذا در این مقاله این موارد، با تأکید بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

-1 نقش توسعه اخالقی و معنوی در ایجاد امنیت

جامعه عالوه بر برخورداری از امنیت در خصوص مسائل جانی و مالی، نیازمند برخورداری از امنیت در مسائل اخالقی است. عفت و اخالق و فرهنگ جامعه باید از امنیت برخوردار باشد. به اعتقاد رهبری «امنیت و نظم اجتماعی، صرفًا به این نیست که کسی کیف کسی را ندزدد یا مغازه کسی را نزند یا خانه کسی را خالی نکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید