بخشی از مقاله

چکیده

سبک زندگی یک نوع انتزاع ذهنی است که از موضوعات حساس اجتماعی است ؛چرا که با زندگی تمام مردم وسرنوشت آن ها ارتباط تنگاتنگ دارد وهرگز نمی توان آن را در ردیف قضایای ثانویه قرار داد ؛ سبک زندگی هر کس براساس باورها ی اوست؛ اسلامی بودن آن معاشرت در زندگی را بر مبنای معیارهای الهی قرار می دهد تادر سایه آن به آرامش برسد .مسئله کاهش جمعیت یکی از خطراتی است که جهان اسلام را باوجود دشمنانی قسم خورده که کمر به براندازی نسل شیعه نموده اندتهدید می کند؛

بنابراین ضرورت دارد این موضوع مورد بررسی قرار گیردتا دانسته شود که چه متغیرهایی می تواند بر سبک زندگی مؤثر باشدوبرنامه ریزی دولت را در سطح اجرایی، موضوعی فرهنگی می سازد همچنین می تواند بر غرور ملی ،خلاقیت،زایش وثبات اجتماعی تأثیر بگذارد؛ به این ترتیب محقق برای رسیدن به این مهم سبک زندگی اسلامی وتأثیر آن را بر افزایش جمعیت وتعامل این دو را با هم با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار داده است. این مقاله به روش کتابخانه ای به توصیف وتحلیل مطالب پرداخته است.

مقدمه
سبک زندگی هرکسی برگرفته از اهدافی است که فرد در زندگی خود آن را دنبال می کند ؛درواقع آن دو رابطه ای دو سویه دارند که دستیابی به این اهداف عالیترین برنامه را برای سعادت فرد پدید می آورد ؛از آن جا ی که امروزه دنیا اسیر سلطه ی تبلیغاتی فرهنگ غرب است برمسئولین واجب است که تدابیری را جهت تشویق به باروری و ارتقاء میزان رشد جمعیت اتخاذ نمایند زیرا حفظ استقلال وعزت دولت اسلامی ضروری است ؛در غیراین صورت منجر به کاهش جمعیت می گردد که آن هم ضربه ای سهمگین بر موجودیت یک جامعه خواهد بود .هدف از انتخاب این موضوع شناختن تأثیری است که این بخش حقیقی بر میزان رشد جمعیت دارد که از جمله آثار آن می توان به توحید وقناعت و...اشاره نمود.

بیان مسأله

سبک زندگی در نگاه غیر دینی یعنی هر شیوه ای که فرد دوست داشته باشد انجام می دهد یعنی همان فرد گرایی ،لذا آسیب شناسی ونوع الگو دهی آن برکاهش جمعیت ضروری است؛باید دقت داشت که وقتی با نگرشی کارشناسانه مسأله جمعیت مورد بررسی قرار می گیرد باید به دوجنبه مهم توجه داشت یکی روند کاهش جمعیت است ودیگری ساختمان جمعیت واین که توزیع سنی آن چگونه است .یکی از مهم ترین جنبه هایی که ذهن دولت ودستگاههای برنامه ریزی را به خود معطوف نموده پیامدهایی است که کاهش جمعیت به دنبال دارد از این رو رهبر معظم در این خصوص خاطر نشان می کنند که باید به جست وجوی راههای علاج باشیم ؛البته دستیابی به این مهم زمانی محقق خواهد شد که موانع عقیدتی وفرهنگی واقتصادی مربوط به کاهش زاد وولد از بین رفته باشد.

مفاهیم

مفهوم سبک در اصطلاح :عبارت است از روش هایی که یک فرد یا جامعه برای اعمال ،رفتار وگفتار خود در رابطه با زندگی شخصی یا محیط پیرامون به کار می برد به نحوی که اگر آن رفتار را داشته باشد وترویج کند وقتی که رایج شد عرف می شود وبعد به هنجار وسپس به قانون تبدیل می شود ،که اگر خلاف آن رفتار را داشته باشدگویا خلاف عرف وقانون عمل کرده است . - کوشکی، - 19:1392

رهبر انقلاب اسلامی نیز مفهوم سبک وفرهنگ زندگی را به مسائلی نظیر خانواده ،ازدواج،الگوی مصرف ورفتارهای فردی واجتماعی در محیطهای مختلف اختصاص می دهند ؛از نظر ایشان ،در معارف اسلامی اصطلاح  عقل معاش در مفهوم جامع خود مترادف مفهوم سبک وفرهنگ زندگی است. - بیانات در دیدار جوانان خراسان شمالی با رهبر انقلاب، - 1391/7/23

بنا براین سبک زندگی اسلامی از آن جهت که سبک است به رفتار می پردازد وبا شناخت ها وعواطف ارتباط مستقیم ندارد ولی از آن جهت که اسلامی است نمی تواند بدون ارتباط با عواطف و شناخت باشد بااین بیان که هر رفتاری که بخواهد مبنای اسلامی داشته باشد باید عواطف اسلامی را پشتوانه خود قرار دهد تا در سایه ی آن آداب خاصی را پدید آوردوبه امنیت دست یابد.

جمعیت: به اجتماعی از افراد مقیم در یک مکان اطلاق می شود ،اعم ا ز اینکه اقامتشان مستمر باشد یا موقت

جمعیت شناسی: علمی است که ابعاد ،شمار ،ساختار ،خصوصیات وتحول جمعیت ها را با روش کمی وریاضی بررسی می کند وامکان آگاهی وتحلیل کیفی جمعیت را فراهم می سازد. - همان - در تعریفی دیگر عبارتست از :دانشی که ساختمان وحرکات جمعیت های انسانی وروابط متقابلی که میان پدیده های جمعیتی وعوامل اقتصادی ،اجتماعی وزیستی وجود دارد را مورد مطالعه قرار می دهد. - اسداالله مغری، - 8 :1371

بنابراین در جمعیت شناسی منظور از جمعیت تجمعی از افراد انسان است که در یک منطقه به طور مستمر وبه شکل تجمعی از خانواده زیست می کنند.

عوامل مؤثر بر سبک زندگی اسلامی

درسبک زتدگی اسلامی عوامل متعددی موثر می باشد که از مهم ترین آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-1توحید

توحید از نظر قرآن ،اساس آموزه های دینی وریشه ی تمام عقاید اسلامی است ؛اسلام می خواهد این فطرت را پرورش بدهد که نگرش توحیدی در هدف فرد تأثیر دارد همانطور که هدف نیز در روش زندگی او تأثیر دارد - مصباح یزدی، - 137:1378در بینش توحیدی ،خدا سر چشمه همه ی کمال ها ،زیبایی ها است هر چه انسان بیشتر با خدا مأنوس باشد از زندگی اش بیشتر احساس رضایت وآرامش می کندزیرا کمال مطلوبش واقعی تر وبه حقیقت نزدیکتر است. بنابراین اگر انسان همه ی زندگی او رنگ وبوی خدایی بگیردو همواره حضور خدا را در زندگی خود احساس نمایددیگر کژی وکژ اندیشی جایگاهی ندارد ؛درنهایت می تواند به مطلوب نهایی که همان سعادت است دست یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید