بخشی از مقاله

چکیده

در طول دهه های گذشته، صنعت توریسم رشد مداومی را تجربه کرده و به یکی از مترقیترین بخشهای اقتصادی در جهان تبدیل شده است. این پویایی، صنعت گردشگری را به یکی از اصلی ترین محرکهای پیشرفت اجتماعی اقتصادی ملل سرتاسر جهان تبدیل کرده است. کالای اصلی صنعت توریسم با سایر صنایع تفاوت دارد و این کالا بر فرهنگ، سنن، آداب و رسوم و محیط زیست کشور پذیرنده تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی دارد.

اگر فعالیتهای توریستی به فرسایش محیطی و فرهنگی منجر شود جامعه پذیرنده توریست بیش از مصرف کننده کالای توریستی در معرض آسیب خواهد بود. این نگرانیها موجبات رواج حوزهای تحت عنوان گردشگری پایدار را ایجاد کرده است. بنابراین، در این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به رشته تحریر درآمده است و روش گردآوری دادههای آن استفاده از فن کتابخانهای است؛ به دنبال بررسی این فرضیه هستیم که به نظر میرسد هرچند صنعت توریسم می تواند محرکی برای رواج رشد اقتصادی و اجتماعی استان لرستان باشد ولی با استفاده از تکنیکهای گردشگری پایدار میتوان تا حد امکان از پیامدهای منفی اجتماعی، فرهنگی و محیطی این توسعه در امان ماند.

1 مقدمه

امروزه گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و بسیاری از برنامهریزان از آن به عنوان رکن اصلی توسعه یاد میکنند. در واقع، گرشگری در بسیاری از کشورهای جهان، یکی از پیچیدهترین کسبوکارهای بشری میباشد و بهعنوان فعالیتی چندوجهی دارای کارکردها و اثرات مثبت گوناگون است که از جمله آنها میتوان به اشتغالزایی، کسب درآمد، جذب ارز و تقویت زیرساختها اشاره کرد - قادری، فرجیراد و بروچنی، . - 102 : 1390

گردشگری یکی از مهم ترین فعالیتهای انسان معاصر است که همراه با بهوجود آوردن تغییراتی شگرفت در سیمای زمین، اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روش زندگی انسانها را دگرگون میسازد. همچنین این مقوله یکی از عوامل بسیار مهم در راستای تبادل فرهنگی و آشنایی با ملل دیگر از ابعاد متعدد طبیعی، فرهنگی و زیست محیطی و غیره میباشند - شارپلی،ٌ . - 67 :2008 اصطلاح گردشگری پایدار که از مفهوم کلی توسعه پایدار مشتق شده است، اولین بار در سال 1987 در کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعهٍ با عنوان »آینده مشترک« استفاده شد که مفاهیم توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط را با هم به کار میگیرد.

تشخیص اهمیت و سهم بالقوه توریسم در استراتژی های توسعه ملی و رشد جهانی به یک واقعیت جهانی تبدیل شده است. صنعت توریسم توسط سازمان ملل به عنوان یکی از ده بخشی تعریف شده است که توان تغییر اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد سبز را داشته و در سند نهایی ریو 20 + َ به عنوان صنعتی که سهم عمدهای در سه بعد توسعه پایدار بر عهده دارد شناخته شده است؛ یعنی با بخش های دیگر مرتبط است، میتواند موجب ایجاد شغل های آبرومندانهای شود و موجب ایجاد فرصتهای تجاری میشود - Sustainable . - Tourism for Development Guidebook, 2013: 5

2 - WCED. - 3 ریو 20 + تلاشی مشترک توسط تمامی شاخههای وابسته به سازمان ملل متحد است. یک دبیرخانه اختصاصی مسئولیت هماهنگی و تسهیل ورود به فرآیند آمادهسازی از تمام نهادهای سازمان ملل را بر عهده دارد. مقر این دبیرخانه در دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد بوده و ریاست آن بر عهده شازوکانگ دبیر کنفرانس است که به کمک دو هماهنگ کننده اجرایی انجام وظیفه مینماید.برزیل نیز بعنوان کشور میزبان، مسئولیت تدارکات را بر عهده دارد.

نکته: در جدول بالا که توسط نگارنده به فارسی ترجمه شده است، به دلیل رند کردن اعداد ممکن است مجموع ستونها از 100 بیشتر باشد. اهمیت بحث گردشگری پایدار همواره مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؛ اما تحقیقات انجام شده توسط محقق بیانگر این مساله است که در حوزه راهکارهای گردشگری پایدار در استان لرستان به عنوان تمرکز پژوهشی مقاله پیش رو با خلاء تحقیق مواجه بودیم. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید