بخشی از مقاله

چکیده

با مروری به تاریخ انبیاء و قصص قرآن کریم درمی یابیم که همگام با انبیاء و اولیاء، مخالفانشان نیز همواره وجود داشته و منطبق با امکانات زمانه به منصه ظهور رسیدهاند. و رهبران الهی با تمسک به آیات آسمانی، برنامههای متعددی را برای خنثیسازی و به انفعال کشاندن این جنگ و عوامل آن بکار برده اند. در انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی - ره - که اسلام ناب محمدی را احیاء نمود، دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن که در رأس آنها غربیان قرار دارند، همواره در طول زمان جنگ نرم را بر علیه اسلام و اهلبیتعلیهمالسلام اعمال نموده اند و اکنون نیز علاوه بر دشمنیهای قبل، تلاش میکنند چهره نورانی و اثرگذار حضرت هادیعلیهالسلام را تخریب سازند.

این نوشتار با استفاده از شیوههای گوناگون پژوهش و تحقیق از قبیل: مشاهده، تحقیق عمومی و تحقیق کتابخانهای نگارش یافته شده و دارای سه قسمت عمده است؛ ابتدا به کلیاتی درباره دشمنیهای غرب پرداخته و سپس علل دشمنی و اهانت به امام هادیعلیهالسلام مورد واکاوی قرار گرفته و در بخش اصلی و نهایی علاوه بر معرفی رسانههای جمعی و جایگاه آنها در دشمنیهای غرب، نقاط قوت و ضعف آنها همراه با پیشنهادات ذکر شده و در نهایت راهکارهای عمومی دیگری نیز جهت مقابله با دشمن مطرح شده است.

مقدمه

برای تبیین و تعمیق یک راه و اندیشه، و در نهایت کار آمدی بیشتر آن؛ چاره ای نیست، جز شناخت ستیزهجویی ها از سویی و آسیب ها از سوی دیگر تا در پرتو آن، پیشگیری و مقابله مناسب صورت گیرد. در بررسی دشمنیها، نخست باید به عوامل ستیزهجویی ها و سپس به شیوهها و ابزار دشمن در این مقابله پرداخت و در نهایت راههای مبارزه با آن را مورد تأمل قرار داد. ما در این نوشتار، به دنبال طرح تمام شیوهها و روش های ستیز با دشمن و خنثیسازی آن نیستیم؛ چنین امری نه در سطح علم و تحقیقات ماست و نه با توجه به سطح اطلاعاتی دشمن به راحتی پی بردنی است.

هدف ما اعلام جدی بودن مبارزه دشمنان با مقوله اسلام و امامت است تا در پرتو آن، به شیوهها و روشها، دقیقتر بیندیشیم و بدون سهلانگاری در آن تأمل بیشتری کنیم، تا در نقطه مقابل تلاش دشمن، در جهت اعتماد و عمل و تبلیغ و تبیین حقیقت امامت خصوصا حضرت هادیعلیهالسلام حرکت کنیم. همه ما کم و بیش تاکنون در مورد حضرت هادی علیهالسلام، مطالبی خوانده یا شنیده ایم و به اجمال میدانیم بر اساس روایات قطعی و تردیدناپذیری که از پیامبر و سایر اهل بیت علیهمالسلام نقل شده، در نیمه ذیحجه سال 212 هجری، فرزندی پاک از سلاله رسول گرامی اسلامصلیااللهعلیهوآله دیده به جهان گشود و ستاره دیگری در آسمان امامت و ولایت طلوع کرد و با نور خود قلب شیعیان را روشن نمود.

نام او »علی« بود که بعدها به ألقابی همچون »نقی«، »هادی« ، » عالم« ، »فقیه«، » امین« وطیّب«» مشهور گشت. پدر بزرگوارش امام جوادعلیهالسلام پیشوای نهم شیعیان و مادر گرامیاش »سمانه« نام دارد. آنحضرت در سال 220 هجری درسنّ هشت سالگی پس از شهادت پدر بزرگوارش عهدهدار امامت و ولایت بر مردم شد و پس از 33 سال امامت در سال 254 هجری در سن 41 سالگی در شهرسامرّا«» به شهادت رسید. - شیخ مفید، 1413، ج2، ص - 298

شناخت و معرفت ما نسبت به اهلبیتعلیهمالسلام مختصر است، و شاید بسیاری از ما نسبت به کم و کیف و لوازم این معرفت چندان آگاه نباشیم و به درستی ندانیم که چه شناخت تفصیلی باید نسبت به ایشان داشته باشیم. این وضعیت برای کسانی که همه افتخار خود را در پذیرش و اطاعت امامان معصومعلیهمالسلام میدانند، هرگز زیبنده نیست. ازاین رو، باید ابتدا در حدّ توان و درک خود برای رسیدن به سطحی قابل قبول از شناخت و معرفت امام کوشیده و معرفت اجمالی خود را به معرفت تفصیلی تبدیل کرده و در مرحله بعد این معرفت را به دیگران منتقل نماییم تا از دسیسههای غرب و انحرافهای عقیدهای مصون بمانیم.

این نوشتار با استفاده از شیوههای گوناگون پژوهش و تحقیق از قبیل: مشاهده2، تحقیق عمومی و تحقیق کتابخانهای نگارش یافته شده و دارای سه قسمت عمده است؛ ابتدا به کلیاتی درباره دشمنیهای غرب پرداخته و سپس علل دشمنی و اهانت به امام هادیعلیهالسلام مورد واکاوی قرار گرفته و در بخش اصلی و نهایی علاوه بر معرفی رسانههای جمعی و جایگاه آنها در دشمنیهای غرب، نقاط قوت و ضعف آنها همراه با پیشنهادات ذکر شده و در نهایت راهکارهای عمومی دیگری نیز جهت مقابله با دشمن مطرح شده است.

امیدواریم در تحقیقات بعدی، پژوهشگران عزیز ضمن رفع نواقص این نوشتار، به بررسی همه جانبه دشمنیهای غرب در رابطه با ولایت و امامت پرداخته و پیشنهادات مناسب و راهگشایی ارائه دهند تا در آینده نزدیک، مسئولان و خدمت گذاران بتوانند با تقویت نقاط قوت، رفع نقاط ضعف و اعمال پیشنهادات، جامعه را بیش از پیش با مباحث امامشناسی آشنا کرده و جامعه را در جهت حرکت به سوی خوبیها و دوری جستن از انحرافات، سوق دهند.

عوامل دشمنی غرب با اسلام

آقای شفیعی سروستانی در کتاب »مثلث مقدس« دلایلی برای راز عداوت و دشمنی غرب علیه اسلام بیان کرده که در ذیل به مواردی از آنها اشاره مینماییم: وی، نخستین دلیل را تعارض بنیادین شرق و غرب میداند و میافزاید: تقابل میان شرق و غرب دیرینه است و دانشمندان و نویسندگانی مانند فیثاغورث، هومر و ارسطو در این باره مطالب فراوانی بیان کردهاند. به عنوان مثال از زبان یکی از مستشرقین به نام »رادیارد کیپلینگ« میخوانیم: »شرق، شرق است و غرب، غرب و این دو دیدگاه به هم نخواهند رسید.

« شفیعی در ادامه این دلیل و در باب اهمیت شناخت شرق از ناحیه غرب و هزینههای هنگفتی که آنها در این راستا میپردازند مینویسد: غرب برای شناخت شرق، مراکز مطالعاتی متعددی را برپا کرده است. به عنوان مثال در دانشگاه واشنگتن DC بیش از 130 رشته شرقشناسی و اسلامشناسی وجود دارد در حالی که در شرق حتی یک مرکز غرب شناسی جدی وجود ندارد.” مؤلف کتاب، مهمترین دلیل تعارض میان شرق و غرب را تفاوت در جهانبینی میداند. چرا که جهانبینی شرق متافیزیکی است و جهان بینی غرب فیزیکی و در محدوده دنیای مادی قرار دارد. - شفیعی سروستانی، 1385، ص - 37-21 2 پژوهشگر، در روش مشاهده، مراکز و موارد تحقیق حضوراً مورد بررسی قرار می دهد. و در روش عمومی از مصاحبه و ارائه پرسشنامه از عموم مردم استفاده مینماید و در تحقیق کتابخانه ای با مطالعه مآخذ و منابع به تحقیق می پردازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید