بخشی از مقاله

چکیده

همان طور که همه ما از آن مطلع هستیم در سطوح هفت گانه یادگیری خلاقیت در بالاترین سطح قرار دارد وسبب می شود تا کودکان در هنگام مواجه با یک مسئله و یا موقعیت جدید با توانایی خود به درستی آن را حل کنند. مطالعات انجام شده درباره خلاقیت نشان داده که کودکان در دوره دوم کودکی یعنی7تا11سالگی که مصادف با دوره ابتدایی است میتوانند انرژی خود را در جهت فعالیت های خلاق سوق دهند. هم چنین بر عهده ی ما است که این ویژگی را در کودکان شکوفا ساخته و به خدمت بگیریم. در این پژوهش که از نوع کاربردی به روش کیفی بوده، به بررسی خلاقیت در ابعاد مختلف می پردازیم.

کلمات کلیدی:خلاقیت، کودکان، پرورش

مقدمه:

خلاقیت یعنی توانایی دین چیزها به شیوه های جدید شکستن مرزها و فراتر از چهارچوب ها به شیوه های متفاوت، ابداع چیزهای جدید و در کل خلاقیت یعنی حل مسئله به روش جدید. یکی از سوالاتی که در چهار دهه اخیر ذهن بسیاری از پزوهشگران و اندیشمندان را به خود مشغول کرده است این است که آیا می توان خلاقیت را پرورش داد؟ نتایج تحقیقات نشان می دهد که خلاقیت در تمام فعالیت های انسان مشاهده می شود که با شدت و ضعف بالقوه پرورش پذیر در همه انسان ها وجود دارد. و برای پرورش خلاقیت باید به کودکان و نوجوانان امکان تفکر داد و آنان را از انجام فعالیت های قالبی و از پیش تعیین شده تا حد امکان دور کرد.1 مطالعات انجام شده درباره خلاقیت نشان داده که کودکان در دوره دوم یعنی 7تا11 سال که مصادف با دوره ابتدایی است میتوانند انرژی خود را در جهت فعالیت های خلاق سوق دهند.

مفهوم خلاقیت:

خلاقیت مفهومی است که تعریف ها زیادی در طول زمان برای آن داده شده است. به عنوان مثال تورنس خلاقیت را به عنوان نوعی مسئله گشا مد نظر قرار داده است، حمید رجایی خلاقیت را مهارت ذهنی برای تولید ایده تازه می داند.هم چنین می گوید حدس، موتور محرکه خلاقیت و علوم است. - رجایی - 2014 فردریک فروبل که از مشهورترین پرورش دهندگان و مربیان خلاق بوده بر این اعتقاد بود که خلاقیت یکی از مهم ترین نیازهای انسان است. به اعتقاد ویلیام جیمز همه ما توانایی و استعداد خلاقیت را داریم ولی در طول زندگی و در مسیر آموزش یاد میگیریم که غیر خلاق باشیم. به عبارتی دیگر در سطح کلی محیط یادگیری اعم از خانه مدرسه و اجتماع ما را به تفکر همگرا عادت می دهند.

و در کل خلاقیت عبارت است از:

به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید.

پیشینه تحقیق

بررسی پیشینه تحقیقات مک کنین - 1986 - 1 کاتل2 و بوچر - 1986 - نشان می دهد که پیروان اصالت ذات خلاقیت را یک توانایی و صفت بالقوه تلقی می کردند. منصور رسولی پور 30 - مهر - 1386نشان میدهد که خلاقیت یک صفت ذاتی است و قابل پرورش می باشد.

ویژگی های افراد خلاق

در بالاتر ذکر کردیم که خلاقیت در همه افراد وجود دارد اما قابل ذکر می باشد که افرادی هستند که خلاقیت بالاتری دارند و به عنوان افراد خلاق شناخته می شوند. این افراد دارای خصوصیات شخصیتی و رفتاری ویژه ای هستند که با این ویژگی ها و خصوصیات می توان آنها را تشخیص داد. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:3 - 1 علاقه به آزمایش و تجربه های جدید - 2 تمایل بالا به ریسک کردن و خطر - 3 علاقه مند بودن به کار و پیگیری آن - 4 گرایش درونی برای ارزشیابی ها - 5 تصور از خود - خود پندارها - - 6 ابراز هیجانات در اثر اکتشاف - 7 بسیار کنجکاو - 8 الگو برداری در کارها - 9 سلامت روانی و ادراکی - 10 انعطاف پذیری ادراک - 11 ابتکار - 12 اعتماد به نفس و احترام بالا - 13 روحیه انتقادی - 14 آرامش و آسودگی - 15 شهامت - 16 دارای حافظه کامل و دقیق - 17 پشتکار بالا و قوی - 18 حساس نسبت به مسائل و مشکلات - 19 دقت بالا

نو آوری چیست؟

به کارگیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت. در واقع ابداع به معنای توانایی به وجود آوردن یک شی یا طرح، ایده و حتی تفکر جدید و نو بوده است که در ظهور اولیه خلاقیت موثر می باشد. در واقع به کارگیری خلاقیت را ابداع می گویند.

تفاوت خلاقیت و نو اوری

خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نو آوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر جدید است . نو آوری به معنای به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد. خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو دارد و نوآوری به معنای کاربردی ساختن آن افکار تازه و نو است.

موانع خلاقیت در خانه

- 1 تاکید بیش از حد والدین بر هوش و حافظه کودک - 2 ایجاد رقابت میان کودکان - 3 تاکید افراطی بر جنسیت کودکان - 4 قرار دادن قوانین خشک و دست و پاگیر در خانه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید