بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اهمیت یادگیری مادام العمر در قرن 21 ، پژوهش حاضر، به اولویت بندی معیارهای یادگیری مادام العمر در قرن بیست و یکم بر مبنای نظریه تریلینگ و فادل - Trilling & Fadel - می پردازدکه برای محیط های یادگیری و علی الخصوص دانشجویی طراحی شده است. از طرفی فرایند تحلیل سلسله مراتبی ابزاری قدرتمند در جهت اولویت بندی مسائل معیارهای کیفی و یا کمی و کیفی می باشد. بدین منظور یک پرسشنامه 21سؤالی برای انجام مقایسه های زوجی برای هفت معیار؛ تفکر انتقادیو حل مسْله، خلاقیت و ابتکار، همکاری، کارگروهی و رهبری، درک بین فرهنگی، ارتباط و تسلط رسانه ای، محاسبه و تسلط بر ICT و اعتماد به نفس در زندگی حرفه ای و یادگیری طراحی شد و در اختیار 15 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایذه که به طور هدفمند انتخاب شده بودند قرار گرفت. پس از محاسبه میانگین داده های خام به دست آمده برای هر مقایسه، با استفاده از نرم افزار expert choice 11 داده ها تجزیه و تحلیل شد و یافته ها از این قرار بود که در بین این معیارها، اعتماد به نفس در زندگی حرفه ای و یادگیری بیشترین وزن و ارتباط و تسلط رسانه ای کمترین وزن را به خود اختصاص داه اند.

کلمات کلیدی: یادگیری مادام العمر، نظریه تریلینگ و فادل، تحلیل سلسله مراتبی

مقدمه

یادگیری مادام العمر، توسعه ی پتانسیل انسانی را از طریق یک فرایند حمایتی مستمر تحریک مینماید و به افراد قدرت کسب دانش، ارزشها، مهار تها و فهمی را میدهد که در سراسر زندگی به آنها نیاز خواهند داشت و با اطمینان، خلاقیت و لذت بردن از کلیهی وظایف، شرایط و محیط، آن را به کار خواهند برد - - Collins,2009درواقع، یادگیری مادامالعمر، اصل اساسی سازماندهی برای مشارکت در پیشبرد یادگیری رسمی، آزاد و غیر رسمی است. دانشگاه باید علاوه بر تدارک فرصتهای یادگیری متنوع و متعدد، درصدد پرورش یادگیرندگان مادامالعمر باشد - - candy et al, 1994در زمانی که یادگیری مادام العمر چالش مهمی است که هر فرد و هر جامعهای با آن مواجه است، دانشگاهها میتوانند عرصهی بزرگی را برای تحقق آن فراهم آورند.

خدمات آموزشی، بهویژه ایجاد مهارتهای یادگیری مادامالعمر که از طریق دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ارائه میشود، یکی از مهمترین حوزههای خدماتی در هر جامعه محسوب میشود. زیرا یکی از مقدمات توسعهی همه جانبهی کشور، آموزش و ایجاد این مهارت در افراد است. و از آنجا که دانشگاه نهادی مهم در جامعه محسوب می شود، انتظار میرود که با ادای وظایف و سیاستگذاریهای لازم همواره دانشجویان را به سمت یادگیری مداوم و کشور را به سمت پیشرفت رهنمون سازد.یادگیری، کلید زندگی در قرن بیست و یکم است. در این قرن، تنها آموزش خواندن، نوشتن و حساب کردن کفایت نمیکند. بلکه باید مهارتهایی مانند یادگیری، تفکر، خلاقیت و رهبری فراگرفته شود - Trilling,2005 -

تعاریف واژگان:

یادگیری مادام العمر - : - LifeLong Learning این واژه را به معانی یادگیری چگونه آموختن، یادگیری در سراسر زندگی، یادگیری فارغ از انتخاب، یادگیری خودراهبر یا خودحمایتی، یادگیری بدون حد و مرز و سواد اطلاعاتی به کار میبرد - barhami,2007 - در یادگیری مادامالعمر، شخص پیوسته در حال یادگیری است و مسئولیت مدیریت یادگیری برعهدهی وی محول شده است - crowther,2004نظریه تریلینگ و فادل - : - Trilling & Fadel برنی تریلینگ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوران یادگیری قرن 21 و مدیر سابق بنیاد جهانی آموزش اوراکل - Oracle Education Foundation - نظریهای را برای یادگیری مادامالعمر تدوین کردفرایند تحلیل سلسله مراتبی - : - AHP فرایند تحلیل سلسله مراتبی - AHP - با تجزیه مسائل مشکل و پیچیده، آنها را به شکلی ساده تبدیل کرده و با در نظر گرفتن شرایط و متغیرهای کمی و کیفی مساله به طور همزمان راهکاری در جهت انتخاب و وزن دهی به معیارهای مناسب برای تصمیمگیری مدیران ارائه می دهند، کاربرد و گسترش چشم گیری یافته اند. - محمدی زنجیرانی ، - 1393

بیان مساله:

نظریه تریلینگ و فادل: برنی تریلینگ، نظریهای را برای یادگیری مادامالعمر تدوین کرد که ، مهارتهای 3R اصلی:خواندن، نوشتن، حساب کردن، ضرب در مهارتهای مستمری که به دفعات مورد نیاز هستند - و در اینجا7 C خوانده میشوند - ، فرمول جدید برای موفقیت در قرن 21 است:

شرایطی که در حال حاضر تمام ملل با آن مواجهند، نیاز به شهروندان آگاه و نیروی کار تحصیل کردهای است که درانجام وظایف متغیر و بسیار حساس مهارت داشته باشند که این امر خود مستلزم رسیدن به سطح بهینه ای ازپذیرش دانشجو و ابزاری برای تأمین و ادامه یادگیری مادامالعمر میباشد، یادگیری مادامالعمر بایستی در تمام رسالتهای دانشگاه اعم از آموزش، پژوهش و خدمات محور و کانون توجه قرارگرفته و تغییرات لازم برای تحقق یادگیری مادامالعمر درابعاد فرهنگی، اداره امور، مفاهیم آموزشی و پژوهشی و خدمات، روابط درون دانشگاهی و میان دانشگاهی مورد توجه قرارگیرد - هویدا و دیگران، - 1390از آنجا که روشهای تصمیم گیری چندشاخصه و در رأس آنها روشهایی مانند فرایند تحلیل سلسله مراتبی - AHP - با تجزیه مسائل مشکل و پیچیده، آنها را به شکلی ساده تبدیل کرده و با در نظر گرفتن شرایط و متغیرهای کمی و کیفی مساله به طور همزمان راهکاری در جهت انتخاب و وزن دهی به معیارهای مناسب برای تصمیمگیری مدیران ارائه می دهند، کاربرد و گسترش چشم گیری یافته اند. - ممحمدی زنجیرانی ، - 1393فرآیند تحلیل سلسله مراتبی دارای مراحل: ساختن درخت سلسله مراتبی، محاسبه وزن و سازگاری سیستم است.

-ساختن درخت سلسله مراتبی:

اولین قدم در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، ایجاد یک نمایش گرافیکی از مساله می باشد که در آن هدف کلی مساله و در سطوح بعدی معیارها و گزینه ها قرار دارند که یکی از حالات پرکاربرد آن بصورت زیر است:

هدف ها - معیارها - زیرمعیارها - گزینه ها انواع سلسله مراتبی ها:

سلسله مراتبی ها در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه تقسیم می شوند:
-1سلسله مراتبی ساختاری - - Structural Hierarchies :که در آن عناصر عموما بصورت فیزیکی در ارتباط اند. -2سلسله مراتبی وظیفه ای : - Hierarchies Functional - که در آن اجزا بصورت اعتباری یا وظیفه ای با هم مرتبط بوده و تشکیل یک سیستم می دهند. این گونه سلسله مراتبی ها کمک می کند که انسان ها یک سیستم را به سمت دلخواه هدایت کند.

محاسبه وزن:

در فرایند سلسله مراتبی عناصر هر سطح نسبت به عنصر مربوطه خود در سطح بالاتر بصورت زوجی مقایسه شده و وزن آن ها محاسبه می شود. که این وزن ها را وزن نسبی می گوییم. سپس با تلفیق وزن های نسبی، وزن نهایی هر گزینه مشخص می شود که به آن وزن مطلق گوییم.در سلسله مراتب وظیفه ای معمولا از تصمیم گیرندگان قضاوت شفاهی خواسته می شود به گونه ای که اگر عنصر i باعنصر j مقایسه شود تصمیم گیرنده خواهد گفت که اهمیتi بر j یک از حالات زیر است:

-کاملا مرجح یا کاملا مهمتر یا کاملا مطلوبتر    

-ترجیح یا اهمیت یا مطلوبیت خیلی قوی

-ترجیح یا اهمیت یا مطلوبیت قوی

-کمی مرجح یا کمی مهمتر یا کمی مطلوبتر

-ترجیح یا اهمیت یا مطلوبیت یکسان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید