بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق تاثیر رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن اقدامات مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی شرق تهران است. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی می باشد. از حیث روش نیز می توان آن را یک تحقیق توصیفی- پیمایشی برشمرد. در تحقیق پیش رو جامعه آماری این تحقیق 890 نفر از کارکنان سازمان تامین اجتماعی با مدرک کارشناسی و بالاتراست .

از این میان بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 269 نفر به پرسشنامه پاسخ خواهند داد. روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد رهبری تحول گرا، عملکرد و مدیریت دانش ماریو و همکاران - 2015 - است

در پژوهش حاضر از هر دو نوع آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. بدین صورت که پس از استخراج داده های پرسشنامه، ابتدا جهت بررسی های جمعیت شناختی از روش های توصیفی در مورد متغیرهای مورد مطالعه استفاده و سپس برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از آمار استنباطی بهره گرفته شد. از آزمون کولموگروف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن و در گام بعد از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد.

جهت انجام محاسبات نیز ، نرم افزار Spss و lisrel مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن اقدامات مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی شرق تهران تاثیر معناداری دارد.

مقدمه و بیان مساله

موفقیت رهبران و مدیران در گرو اعمال تعدادی مهارت است که این مهارت ها را می توان به عنوان راه ها یا سبک رهبری در جهت رسیدن به اهداف خاص تلقی نمود - طاهرپور و همکاران، . - 1389 یکی از این سبک های رهبری، سبک رهبری تحول گراست. سبک رهبری تحول گرا در نظریات جدید به عنوان یکی از سبک های رهبری اثربخش شناخته شده است. این سبک از چهار بعد نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی تشکیل شده است 

بعد نفوذ آرمانی موجب می شود که رهبر قبل از توجه به نیازهای خود، به نیازهای دیگران توجه کند. در انگیزش الهام بخش، رهبر با استفاده از نمادها به ارائه ایده هایی با تأثیرگذاری و به حرکت در آوردن ذهن پیروان خود می پردازد. در ترغیب ذهنی، قوی بودن رهبر در این بعد سبب می شود که او به دیگران کمک کند تا در مورد مسائل قدیمی به شیوه های نو فکر کنند و به ارائه راه حل های جدید بپردازند. در بعد ملاحظات فردی، رهبری دارای جهت گیری توسعه ای در مورد پیروان خود است و به تک تک آنها به عنوان هویت های مستقل خود توجه کند

امروزه دیگر همه گروههای کاری و علمی اذعان دارند ، برای اینکه سازمانها بتوانند دردنیای تجارت و رقابت یک حضور مستمر و پایدار داشته باشند ، باید حول محور علم و دانش فعالیت نمایند . علی رغم اینکه دانش بعنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری و حیاتی است وشرط موفقیت سازمانها در تجارت جهانی دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح میباشد اما باز هم بسیاری از سازمانها هنوز به مدیریت دانش به طور جدی توجه نکرده اند

هرچند دانش به خودی خود یک منبع محسوب میشود طریقی که این دانش مدیریت شده و مورد استفاده قرار می گیرد بر کیفیت خدماتی که می تواند از هر یک از منابع متعلق به سازمان عاید گردد ، موثر است . مدیریت دانش غالبا به عنوان منبع و مرجع اصلی نوآوری شناخته شده است و الزامات اساسی فرآیند نوآوری در سازمان محسوب می شود.

عصر حاضر که عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوری ها می باشد و ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانش گرا است باید در سازمانها مدیریت دانش توسط مدیران اجرا شود

عملکرد سازمان خدماتی یکی از مهم ترین سازه های مورد بحث در پژوهشهای مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در سازمان ها به حساب می آید. عملکرد سازمانی را مقبولیت نتایج برای مشتریان داخلی و خارجی سازمان میدانند که محصولات، خدمات، اطلاعات و تصمیمات یا رخدادهای کارکردی مانند ارائهها و رقابتها را دریافت میکنند. عملکرد سازمان، عبارت است از: دستیابی به اهداف سازمانی و اجتماعی یا فراتر رفتن از آن و انجام مسئولیت هایی که بر عهده افراد گذاشته شده است

سازمان تامین اجتماعی شرق تهران در نظر دارد تا تاثیر رهبری تحول گرا از طریق اقدامات مدیریت دانش و پیاده سازی مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان بسنجد. از اینرو این تحقیق قصد دارد تا پاسخگوی این سوال باشد که آیا رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن اقدامات مدیریت دانش تاثیر دارد؟

پیشینه تحقیق

ماریو و همکاران - 2015 - تاثیر رهبری تحول گرا در اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی را مطالعه نمودند. نتایج نشان داد که رهبری تحول گرا در اقدامات مدیریت دانش تاثیر مثبت دارد. همچنین اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد. از طرفی رهبری تحول گرا از طریق اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد.

پارچا و همکاران - - 2012تاثیر سبک های رهبری تحول گرا و تبادل گرا بر عملکرد کارکنان با میانجیگری رضایت شغلی کارکنان را مورد مطالعه قرار دادند. هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر سبک رهبری تحول گرا و تبادلی بر عملکرد کارکنان با در نظر گرفتن نقش رضایت شغلی است. برای این منظور داده ها از شش مدرسه در راولپندی و اسلام آباد جمع آوری شد.

نتیجه نشان می دهد که سبک تبادلی و تحول گرا هر دو تاثیر مثبت و قابل توجهی در ارتباط با عملکرد کارکنان دارند و نشان داد که رضایت شغلی نمی تواند نقش واسط در این بین داشته باشد.

ایشکان و ناکتویوک - 2014 - اثر سبک رهبری بر عملکرد سازمانی ادراک شده و نوآوری : نقش رهبری تحول فراتر اثر متقابل رهبری در میان شرکت های کوچک و متوسط ترکیه را مطالعه نمودند. اطلاعات در این مطالعه از یک نمونه از کارکنان مدیریتی مشغول به کار در ترکیه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS Version20 قرار گرفت.

نتایج نشان داد که سبک رهبری بر عملکرد سازمانی ادراک شده و نوآوری تاثیر دارد.

علی یاسین و ایبراهیم - 2014 - به بررسی تاثیر سبک رهبری بر نوآوری سازمانی پرداختند. آنها به این نتیجه دست یافتند که سبک رهبری بر نوآوری سازمانی تاثیر مثبتی دارد.

کشاورزی و همکاران - - 1391 به بررسی رابطه ابعاد سبک رهبری تحول گرا درتوانمندسازی روئسای موسسات بانکی استان تهران پرداختند. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه روسای موسسات بانکی استان تهران به تعداد 250 نفر و حجم نمونه 173 نفر که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده استفاده شده است. روش گردآوری داده ها میدانی بوده و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بومی سازی شده چندعاملی رهبری و توانمندسازی است

نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین سبک رهبری تحول گرا درتوانمندسازی روسای موسسات بانکی استان تهران معنادار است به علاوه تمامی مولفه های رهبری تحول گرا با توانمندسازی روسای موسسات بانکی استان تهران رابطه معناداری دارند، همچنین تحلیل رگرسیون چندعاملی بیانگر این است که از میان مولفه های رهبری تحول گرا ملاحظات فردی و انگیزش الهام بخش بیشترین تاثیر را درتوانمندسازی روسادارند.

مدل مفهومی پژوهش و فرضیات تحقیق

در این تحقیق متغیر مستقل رهبری تحول گرا، عملکرد متغیر وابسته و اقدامات مدیریت دانش نیز متغیر وابسته است.

 مدل مفهومی تحقیق رهبری تحول گرا از طریق اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر معنادار دارد. رهبری تحول گرا بر اقدامات مدیریت دانش تاثیر معنا دار دارد.

اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر معنا دار دارد. رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمانی تاثیر معنا دار دارد.

روش پژوهش

تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی می باشد. از حیث روش نیز می توان آن را یک تحقیق توصیفی- پیمایشی برشمرد. در تحقیق پیش رو جامعه آماری این تحقیق 890 نفر از کارکنان سازمان تامین اجتماعی با مدرک کارشناسی و بالاتراست . از این میان بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 269 نفر به پرسشنامه پاسخ خواهند داد. روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده است. ا

بزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد رهبری تحول گرا، عملکرد و مدیریت دانش ماریو و همکاران - 2015 - است.در پژوهش حاضر از هر دو نوع آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. بدین صورت که پس از استخراج داده های پرسشنامه، ابتدا جهت بررسی های جمعیت شناختی از روش های توصیفی در مورد متغیرهای مورد مطالعه استفاده و سپس برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از آمار استنباطی بهره گرفته شد. از آزمون کولموگروف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن و در گام بعد از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. جهت انجام محاسبات نیز ، نرم افزار Spss و lisrel مورد استفاده قرار گرفت.

یافته های پژوهش آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن فرضیات تحقیق

متغیر های تحقیق دارای توزیع نرمال می باشد:  متغیر های تحقیق دارای توزیع نرمال نمی باشد: 

جدول :1 نتا یج آزمون کولموگروف - اسمیرنوف متغیرهای تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید