بخشی از مقاله

چکیده

آدمی از دیرباز میل به کوچ کردن و از جای به جایی رفتن داشته و دارد. از این مقوله تحت عنوان توریسم یا گردشگری نام برده شده است. توریسم یک واژه فرانسوی است، صنعتی است در خدمت توریستها به عنوان افرادی که برای انجام امور گوناگون برای مدتی از خانه و سرزمین خود دور شده و در جایی دیگر میمانند، اطلاق میشود. توریسم دارای اشکال گوناگون و متنوعی است که یکی از انواع توریسم، توریسم یا گردشگری روستایی است.گردشگری روستایی یکی از شاخههای بااهمیت در صنعت گردشگری است که بحثهای زیادی را در محافل مختلف به خود اختصاص داده است. گردشگری یکی از فرصتهایی که میتوان علاوه بر منافع اقتصادی زمینههای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را نیز در بر گیرد.

سفر به سرزمینهای تازه و ناشناخته تحت عنوان روستاگردی امروزه یکی از شاخههای اصلی گردشگری تبدیل شده است. کسب آرامش بدون دغدغههای همیشگی شهرهای بزرگ این روزها تعداد زیادی از مردم را به روستاهای بکر و دیدنی کشانده است که آذربایجان غربی یکی از این مناطق است. منطقه آذربایجان با دارا بودن طبیعت سرسبز و زیبا، کوههای سر به فلک کشیده، دشتهای وسیع و حاصلخیز، رودهای پرآب، تاکستانها و باغهای پربار و تنوع اقلیمی و آب و هوایی یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران در منطقه شمالغرب کشور است.مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به وجود 120 روستای مستعد گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: آذربایجان غربی با وجود ظرفیتهای مناسب گردشگری و همچنین وجود روستاهای ممتاز و مستعد، 6 روستا به میراث فرهنگی کشور معرفی کرده است.

کلمات کلیدی: توریست، گردشگری روستایی، آذربایجان غربی، اولویت دار ,جاذبه ها

مقدمه

باتوجه به ضروری بودن و زندگی اقوام و ادیان مختلف در روستاهای آذربایجان غربی و وجود بناهای تاریخی و طبیعت بکر در اطراف آنها این مکانها به نماد سنتها و آداب و رسوم محلی تبدیل شده و جاذبههای بینظیر در انتظار حضور علاقهمندان به طبیعتگردی در طول ایام نوروزی هستند.آذربایجان غربی یکی از قطبهای اصلی پرورش خوشههای طلایی گندم هر ساله با نزدیک شدن عید و بهار شاهد پخت سمنو برای استفاده سفرههای هفت سین و مصرف خوراکی بوده که بانوان با خیس کردن و له کردن و مخلوط کردن آب گندمها با آرد سمنو مورد نیاز مناطق شهری قرار می-گیرد.ایجاد مکانهایی برای برپایی چادرها و همچنین ایجاد پارکهای روستایی در راستای ارتقا امنیت جانی و مالی گردشگران، زمینهسازی جهت سرمایهگذاریها برای تأسیسات گردشگری در روستاها، سودآوری خدمات و فعالیتهای گردشگری برای جمعیت میزبان از جمله راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان گردشگری برای توسعه توریسم روستایی است.

اما در کنار آثار تاریخی و طبیعی موجود روستاها، آداب و رسوم، آشپزی محلی، صنایع دستی و به طور عمده فرهنگ و سنن مردم نقش عمدهای در جذب گردشگری دارند که این پتانسیل به دلیل عدم اطلاع رسانی و ناتوانی از ایجاد ارتباط افراد بومی با گردشگران داخلی و خارجی و نداشتن اطلاعات کافی تاریخی و باستانی ساکنان روستایی در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است.آذربایجان غربی با 58 منطقه نمونه و 13 مسیر بکر گردشگری و 200 روستای زیبا با سنتها و آداب و رسوم گوناگون به دلیل حضور پیروان اقوام و ادیان مختلف یکی از مناطق پرطرفدار ایران در ایام تعطیلات است.وجود 6 روستای اولویت دار گردشگری آذربایجان غربی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به وجود 120 روستا مستعد گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود:

آذربایجان غربی با وجود ظرفیتهای مناسب گردشگری و همچنین وجود روستاهای ممتاز و مستعد، 6 روستا به میراث فرهنگی کشور معرفی کرده است.به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه جلیل جباری در کار گروهی تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: کارگروه تخصصی گردشگری در قالب روستاهای در نظر گرفته شده استان برای ورود گردشگران فعالیت کرده و در این راستا 49 روستا بعنوان هدف گردشگری در استان شناسایی شده است. وی افزود: در بین این روستاها 6 روستای آذربایجان غربی شامل بسطام، باغچهجوق، نصرت آباد تکاب، بند، مارمیشو و سهولان مهاباد به عنوان روستاهای اولویتدار هدف گردشگری تعیین و شناسایی شدهاند.

قلعه بسطام

قلعه یا دژ بسطام در نزدیکی روستایی به همین نام در 44 کیلومتری غرب بخش قرهضیاء الدین با مختصات جغرافیایی 44 درجه و 57 دقیقه طول شرقی و 38 درجه و 53 دقیقه عرض شمالی در 60 کیلومتری شهر خوی واقع شده است. قدمت این دژ که در منطقهای به وسعت 32 هکتار واقع شده براساس کتیبهای از رؤسا دوم یکی از پادشاهان اورارتویی کشف شده به سالهای 645 و 685 قبل میلاد میرسد. این کتیبه بر سنگی به وزن 110 کیلوگرم در 16 خط موازی نوشته شده است. این قلعه با سلطه قوم ماد بر این منطقه به صورت متروک ماند و فقط در دوران قرون وسطی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید