بخشی از مقاله

چکیده

 « هر نوزادي با فطرت خدایی زاده می شود« --اهمیت تربیت به جهت ارتباط عمیق آن با ارزشهاست.به گفته اندیشمندان مسلمان تربیت راهی براي تبدیل انسان به موجودي الهی و ارزشمند و همچنین توجه نکردن به آن دلیلی بر حیوان گونه شدن انسان است.دین مقدس اسلام بر پایه تربیت ابلاغ وشکل یافته است ودر برنامه پیامبران الهی و ائمه تربیت سخت است ولی غیر ممکن نیست تربیت داراي جنبه فردي و جمعی است و نتایج آن به شخص و جامعه بر می گردد.در تربت اسلامی اهدافی نهفته است که همگی براصل سعادت بشر در دنیا وآخرت تاکید دارد.

تربیت انواع و عواملی دارد این عوامل دررشد وبالندگی فرد تاثیر دارد.خانواده رکن اصلی را تشکیل می دهد.در این مقاله نحوه اثرگذاري خانواده در تربت مورد بررسی قرار گرفته است. در تربیت اسلامی سعی بر آن است با روشهاي مناسب زمینه رسیدن به هدف تربیتی به وجود آید و متربی و مربی در جهت قرب الهی پیش روند. دین اسلام بیش از هر دین و مکتب دیگري، به تربیت اهمیت داده است. در تربیت، تربیت اخلاقی و تربیت دینی از جایگاه رفیعی برخوردار است. نتایج نشان داده است که تربیت دینی واژه اي مرکب از تربیت و دین است. از این رو سر و کار با دو علم تربیت و دین دارد.

با توجه به اینکه فطرت و ساختار وجودي انسان در هر شرایطی به صورت یکسان عمل نمی کند و ممکن است عوامل نامساعد بیرونی و محیط ناسالم زندگی مانع از شکوفایی و بروز نقش صحیح آن گردد. بر این اساس، لازم است به این جنبه از وجود آدمی توجه ویژه اي مبذول گردد تا حس دینی اش شکوفا گردد، به خصوص در مورد کودکان و نوجوانان، توجه به این جنبه وجودي آنان اهمیت فراوان دارد؛ زیرا نسبت به بزرگسالان تربیت پذیرترند. این کار تنها در سایه تربیت صحیح امکان پذیر است. و این تربیت همان تربیت دینی بر اساس دین اسلام است. در نهایت درتربیت براساس اسلام روشهایی بیان گردیده که اصل تاثیر گذاري و تغییر را در فرد مورد نظر قرار داده است. این مقاله بر آن است تا روش تربیت دینی - اسلامی - و عوامل موثر برآن را، بررسی نماید.این تحقیق براساس مطالعه اسنادي انجام شده است.

مقدمه:

تربیت و شیوه هاي تربیت از ابتدا مورد توجه دین اسلام بوده و این موضوع نگرش هاي مختلفی را نسبت به زندگی ایجاد کرده است در تکمیل و هدایت این نگرش و دادن برنامه درست سعادت، پیامبران از سوي خداوند برگزیده شدند تا مسیر مستقیم و درست را به انسانها نشان دهند.اساساً تربیت با انسان است و کمال و تعالی بشر را تعیین می کند. اصل تربیت به عنوان بناي رفتار و منش انسانی مطرح است. ضرورت توجه به امور تربیتی در مدارس و محیط هاي اجتماعی می تواند مکمل برنامه هاي خانواده باشد.

در انتخاب روشهاي تربیتی اسلامی که بر اساس دستورات الهی و رسالت پیامبران و با هدف نمایی خلقت شکل گرفته است می توان عواملی را تاثیر گذار دانست. و از آنجا که قرآن به عنوان کتاب هدایت و سرلوحه کاري اولیا مطرح می شود باید ارتباطی نزدیک و تاثیرگذار و تغییر دهنده با آن برقرار کرد. مربی و متربی نیز می توانند همگام و با همدیگر در جهت تربیت دینی و اسلامی پیش روند و به اهداف عالیه آن دست یابند. در این مقاله، تلاش شده تا با استفاده از منابع اسلامی به خصوص قرآن و احادیث به تبیین نقش تربیت دینی در سبک زندگی ایده آل اسلامی پرداخته شود . روش مطالعه، کتابخانه اي و از نوع مطالعه اسنادي است. در تحلیل داده ها نیز از روش توصیفی تفسیري استفاده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید