بخشی از مقاله

چکیده مقاله

یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصا در کشورما به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است . به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمیدهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس است. پیشرفت روزافزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابدو مطالب جدیدی به دست می آید. امروزه هرفرد بشر ناچاربه استفاده از یافته های جدید است. روش تدریس فعال و نوین که درآن مشارکت دانش آموز ومعلم را می طلبد به جای انتقال مطالب به دانش آموز به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری عنایت دارد.

آموزش و تدریس های متکی برروش های فعال خود گامی است در اشاعه و ترویج علم و پرورش انسان های آزاد و آگاه که میتواند در توسعه وفناوری مثمرثمر باشد. در روش تدریس فعال سعی براین است که فراگیرخود در کسب مفهوم سهیم باشد و ازطرق مختلف به فعالیت های ذهنی، علمی، فردی و گروهی وادار گردد. به عبارت دیگر محتوا روی درگیرشدن دانش آموزان در کسب تجارب یادگیری تأکید داشته و آنان را فعال می سازد.

هدف اموزش ریاضی

قبل از اینکه وارد بحث اصلی روش تدریس بپردازیم ابتدا باید هدف از تدریس و آموزش ریاضی را در مدارس مشخص نمایم سپس با توجه به رسیدن به اهداف و دوری و نزدیک آنها ضعف ها را مرور کرده و در جهت مشکلات و نواقص راه کارهایی ارائه داد . از مفهوم آموزش ریاضی نخستین سوالی که به ذهن می رسد این است که چگونه ریاضی را آموزش دهیم ؟هنگامی که از روش انجام کار صحبت می شود ،طبعااین سوال پیش می آید که هدف از انجام این کار چیست سپس در آموزش ریاضی هم باید هدف را مشخص ساخت .

الف - هدف پرورش: اهداف پرورشی آموزش ریاضی بدون شک مهم ترین بخش اهداف آموزش ریاضی هستند مهمترین وظیفه آموزش ریاضی تربیت دانش آموز است به نحویکه بتواند با اتکاء به نفس به مسائل خود بیاندیشد راه چاره پیدا کند و مسائل خود را حل نماید .

ب - هدف آموزش:با تکنیک های محاسبه ای مورد نیاز دانش آموزان در مدرسه و خارج از مدرسه .در این هدف باید دانش آموزان را در رابطه با سایر درس ها و محاسبات مورد نیاز دروس و نیز محاسبات مربوط به زندگی روزمره آماده ساخت .

ج - هدف فرهنگی :آشنایی دانش آموز با ریاضی به عنوان بخشی از فرهنگ و اندیشه بشری.علم ریاضی بخش مهمی از فرهنگ است . اشاره به تاریخ ریاضیات یک ملت می تواند یک احساسغرور و افتخار در ریاضیات را به وجود آورد و اعتماد دانش آموزان را بیفزاید و درس را به تاریخ و سنت ملی رب دهد .

د - هدف عاطفی: لذتی که می توان از طریق دنبال کردن فعالیت های ذهنی و عشق ورزیدن به دانشی،به دست آوردن ریاضیات ما را متبحر می کند ، هم حس کنجکاوی عقلانی و هم حس ظرافت و ادراک را تحریک می کند موریس کلاین می گوید :ریاضیات عالی ترین دستاورد فکری و اصیل ترین ابداع ذهن آدمی است . حال که هدف از آموزش ریاضی را دانستیم لازم است روش تدریس را نیز به عنوان مسئله حیاتی برای آموزش ریاضی مطرح کنیم .

روش های تدریس

روش های تدریس از زوایای گوناگون قابل تقسیم اند :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید