بخشی از مقاله

چکیده

امروزه بسیاری از شرکتهای کوچک با شرایط سختی در بازار مواجه شدهاند و برای توسعه و تجاری سازی تکنولوژی و دانش خود نیازمند همکاری با شرکتهای بزرگ هستند. بحران اقتصادی موجود، اوضاع مالی را در بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط تضعیف نموده است. شرکتهای کوچک نیازمند داراییهای مکملی هستند که عمدتاً در شرکتهای بزرگ و جاافتاده وجود دارد. شرکتهای بزرگ میتوانند بدون نیاز به سرمایه گذاری اولیه بالا، با بهره گیری از قابلیتهای خود از جمله مقیاس بزرگ تولید، برند و یا سیستمهای توزیع، تکنولوژی و دانش جدید را تجاری کنند. شکل گیری نوآوری باز بین شرکت های کوچک و بزرگ، تنها زمانی اثر بخش است که روابط بین آنها مبتنی بر اعتماد بوده و منافع متقابلی به همراه داشته باشد. درنتیجه در این پژوهش دو روش همکاریشرکتهای بزرگ و کوچک در راستای یک استراتژی برد-برد شرح داده میشود.

واژههای کلیدی: شرکتهای کوچک، شرکتهای بزرگ، شبکه، نوآوری باز

مقدمه

بسیاری از شرکتهای کوچک - در صنایع پیشرفته - برای توسعه و تجاری سازی تکنولوژی خود نیاز مند همکاری با شرکتهای بزرگ هستند. شرکتهای کوچک نیازمند داراییهای مکملی هستند که عمدتاً در شرکتهای بزرگ و جاافتاده وجود دارد. شرکتهای بزرگ میتوانند بدون نیاز به سرمایه گذاری اولیه بالا، با بهره گیری از قابلیتهای خود از جمله مقیاس بزرگ تولید، برند و یا سیستمهای توزیع، تکنولوژی جدید را تجاری کنند. در ادبیات نوآوری نیز به وابستگی شرکتهای کوچک و متوسط به شرکتهای بزرگ برای خلق ارزش از تکنولوژی اشاره شده است. به عنوان مثال، شرکتهای کوچک و متوسط به واسطه کمبود قدرت نفوذشان، به ویژه در همکاری با شرکتهای بزرگ، توانایی محدودی در کسب سود از مالکیت فکری خود دارند.

در ایالات متحده، متوسط هزینه دادگاه برای هر یک از طرفین دعموی در مورد نقض قوانین ثبت اختراع، حداقل به 500/000 دلار میرسد که این مبلغ برای شرکتهای بزرگ قابل توجه نیست. در حالی که شرکتهای کوچک و متوسط توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند. همچنین سود آوری یک شرکت کوچک که لیسانس تکنولوژی خود را به یک شرکت بزرگ واگذار کرده است، به تصمیمات و اقدامات استراتژیک شرکت بزرگ گره خورده است. این وابستگی استراتژیک باعث می شود که شرکتهای کوچک آسیب پذیرتر شوند. بنابراین در این پژوهش سعی بر آن است تا روشهای همکاری شرکتهای بزرگ و کوچک در راستای یک استراتژی برد-برد شرح داده شود - ویم ونهاوربیم, . - 1394

شبکههای نوآوری

شبکه را میتوان گروه یا سیستمی پیچیده و درهمتنیده دانست. به مفهوم شبکه نوآوری در سالهای اخیر بسیار توجه شده است. شاید به این علت که نوآوری شبکهای بسیاری از مزایای توسعه درونزا و تنها معدودی از نقاط ضعف همکاری سازمانی را دربر دارد . - DeBresson, 1991 - محققان اروپایی - به غیر از انگلستان - بر وجوه اجتماعی، جغرافیایی و نهادی شبکهها و تاثیر فرصتها و موانع ناشی از آنها بر نوآوری تاکید کردهاند. در عوض مطالعات دانشمندان انگلیسی و آمریکایی بیشتر بر نگاهی سیستمی استوار و به دنبال شناسایی بهترین راه طراحی، مدیریت و بهرهبرداری از شبکهها، با هدف افزایش نوآوری، بوده است.

بررسی تاریخی نشان داده است که معمولاً بذر شکل گیری شبکهها در روابط تجاری بلند مدت کاشته میشود. هر شرکتی در جریان کسب و کار روزمره خود، با دیگر سازمانها همکاری میکند. تکرار توافقات به مرور باعث شناخت متقابل و برقراری نوعی پیوند اجتماعی میان شرکت و سازمانهای همکارش میشود که همین افزایش اعتماد و کاهش هزینه تراکنش میان آنها را نیز در پی خواهد داشت. بنابراین احتمال اینکه شرکتها با اعضای شبکه خود فناوری را خرید و فروش کنند به مراتب بیشتر است . - Bidault, 1994 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید