بخشی از مقاله

چکیده

این بررسی به منظور تعیین مدل رشد و تاثیر پارامترهای مهم فیزیکوشیمیایی آب بر رشد میگوی سفید غربی - Litopenaeus - vannamei در 4 استخر 1/1 هکتاری با تراکم 25 عدد پست لارو در متر مربع در منطقه گواتر در سال 1391 انجام گردید. میانگین میزان برداشت از 4 استخر میگوی سفید غربی طی 109 روز دوره پرورش، 1600 کیلوگرم در هکتار با میانگین وزنی 12/8 گرم و ضریب غذایی 1/1 بود.

فاکتورهای زیستی و غیرزیستی ثبت شده در دوران پرورش از قبیل طول کل و وزن کل، شوری، شفافیت، درجه حرارت، اکسیژن محلول و اسیدیته استخرها بودند، که متغییرهای مستقل غیرزیستی همبستگی های متفاوتی را در روش رگرسیون چندگانه پسرو با متغیر وابسته رشد میگوها نشان دادند. طبق روش رگرسیون چندگانه پس رو1 در مدل رشد حاصل4 پارامتر محیطی شامل درجه حرارت، شوری، شفافیت و pH عصر بیشترین تاثیر گذاری را در رشد میگوی سفید غربی نشان دادند.

.1 مقدمه:

بیش از 90 درصد از میگوهای پرورشی در نیمکره غربی را میگوی سفید غربی تشکیل داده است. از سال 2003 این گونه رتبه اول تولید را در بین گونه های پرورشی کسب کرده و در سال 2005 میگوی سفید غربی با تولید 1193248 تن و 56/4 درصد سهم عمده ای را در تولید جهانی میگوی پرورشی داشته است. این نسبت در سال 2006 به تولید 2128825 تن و 67/6 درصد میگوی سفید غربی رسید - . - Pillai, 2006 میگوی سفید غربی، یک گونه مهم در صنعت آبزیپروری بوده و بصورت متراکم و نیمه متراکم در بخشهای مختلف جهان مخصوصاً در بخش های وسیعی از آمریکای لاتین میباشد - . - Ponce et al., 1997

این گونه تحمل طیف گستردهای از شرایط پرورشی را داشته و تحمل تراکم بالا، مقاومت نسبت به بیماریها و رشد سریع از خصوصیات این گونه میباشد - عسکری ساری و همکاران، . - 1387 سرعت رشد میگوی سفید غربی معادل میگوی ببری سیاه است و میتواند تا 3 گرم در هفته رشد کرده و در شرایط پرورش متراکم - تا 150عدد در متر مربع - به وزن20 گرم - حداکثر وزن معمول در شرایط پرورشی - برسد - . - Villarreal et al., 1994 این گونه مدت هاست به عنوان مهمترین گونه پرورشی در قاره آمریکا محسوب شده و از سال 1994 چین به عنوان اولین کشور آسیایی موفق به تولید پست لارو این گونه شد و پرورش آن در آسیا و جهان آز آن سال تا کنون رو به گسترش است - . - Briggs et al., 2004

بطوری که در سال 2008 طبق آمار رسمی FAO کل تولید آن در جهان 897354 تن بوده است .تاکنون مطالعات اندکی در خصوص تعیین مدل رشد و چگونگی تاثیر پارامترهای مختلف محیطی بر روی رشد میگوهای پرورشی صورت گرفته است. از جمله از این اطلاعات میتوان به پرورش این گونه در کشور امارات متحده عربی اشاره نمود که در تانک های فایبر گلاس با شوری 50 تا 55 در هزار در جزیره ابوالابیاد انجام شد و بعد از گذشت 10 ماه وزن میگوها به 14/17 گرم رسید - Mishra . - Mobarak et al., 2000 و همکاران - 2002 - مدل شبیه سازی پویای رشد میگوهای پنائیده را در مکزیک مورد مطالعه قرار دادند.

در تحقیق مشابه که به منظور بررسی الگوی رفتار تغذیهای میگوی Penaeus subtilis در برزیل تحت شرایط پرورشی مشابه انجام شد، میزان همبستگی بالا بین فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب مانند دمای آب، اسیدیته، شوری، اکسیژن محلول و غذای خورده شده به دست آمد. در ایران نیز ارشدی و همکاران - 1388 - و همچنین بنافی و یگانه - 1384 - به بررسی روند رشد میگوی ببری سبز در سایت حله بوشهر پرداختند. تنها منطقه فعال در زمینه تولید میگوی پرورشی در استان سیستان و بلوچستان مرکز پرورش میگوی گواتر در غرب رودخانه باهوکلات و 150 کیلومتری شرق شهرستان چابهار میباشد.

در منطقه گواتر در خلیج چابهار، پرورش میگوی سفید غربی از سال 1388 شروع شد ولی متاسفانه در سال 1390 بروز بیماری لکه سفید ضربه سنگینی به صنعت پرورش میگوی این استان وارد آورد و تولید را بسیار کمتر از سالهای قبل رساند. این مطالعه با هدف بررسی و تعیین مدل رشد میگوی سفید غربی صورت گرفته است. در این راستا سعی شده است که در قالب یک طرح پژوهشی، فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب به عنوان مهمترین بستر تولید در رشد میگو مورد بررسی قرار گیرند و از نتایج حاصله جهت افزایش تولید در واحد سطح مزارع پرورشی بهره برداری شود. بنابراین با شناخت عوامل اکولوژیکی موثر بر رشد و بازماندگی، مدیریتهایی میتوان اعمال نمود تا روند افزایش تولید در سالهای آتی تداوم یابد.

.2 مواد و روش ها:

این تحقیق از تیر ماه تا شهریور ماه 1391 در مرکز پرورش میگوی گواتر در 150 کیلومتری شرق شهرستان چابهار انجام گرفت. 4 استخر 1/1 هکتاری با ذخیره سازی 25 عدد در متر مربع از یک مزرعه خصوصی متعلق به شرکت باهومیگو انتخاب شدند. بعد از گذشت 3 روز از آماده سازی و آبگیری استخرها، استخرها با پست لاروهای با سن یکسان - PL12 - با میانگین وزنی 0/05 گرم که از مرکز آبزی پروری چابهار تهیه شده بودند، پس از انجام عمل آداپتاسیون ذخیره سازی شدند.

فاکتورهای فیزیکو شیمیایی در طول دوره پرورش بطور روزانه اندازهگیری شدند. اندازهگیری پیراسنجههای محیطی نظیر درجهحرارت با دماسنج - مدل WTW330 با دقت 0/1 درجه سانتی گراد - ، شوری - شوری سنج چشمی مدل - ATAGO SIMILL ، شفافیت - سی شی دیسک - ، pH در دو نوبت صبح و عصر بوسیله دستگاه دیجیتالی wtw.oxi323 و اکسیژن محلول نیز در دو نوبت صبح و عصر با دستگاه اکسیژن سنج پرتابل - مدل - WTW در هر یک از استخرها اندازهگیری و ثبت گردیدند.

این پارامترها در هر استخر از دو ایستگاه و در هر ایستگاه هم از سطح - عمق 5 تا 10 سانتیمتری - و هم از عمق - عمق 70 تا 100 سانتیمتری - آب، اندازهگیری و ثبت شدند. نمونهبرداری از میگوها جهت بررسی رشد میگوها و عملیات زیست سنجی از روز 30 دوره پرورش، هر هفته یکبار با اندازه گیری 21 عدد میگو از هر استخر که شامل اندازهگیری وزن کل و طول کل - نوک رستروم تا انتهای تلسون - با استفاده از ترازوی دیجیتالی با دقت 0/01 گرم و خطکش بیومتری صورت گرفت. با استفاده از معادله 1 میزان رشد روزانه - DWG - محاسبه گردید - ارشدی و همکاران، : - 1388

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید