بخشی از مقاله

چکیده

یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، افزایش کیفیت یادگیری دانشآموزان و رشد علمی و فرهنگی آنان است. لذا ضروری بود تا در این زمینه پژوهشهایی صورت گیرد. طبق بررسی های انجام شده در مقالات علمی- پژوهشی و سایتها آموزش الکترونیکی یکی از شیوه های نوین آموزش است که توجه به آن سبب پیشرفت چشمگیری در امر آموزش به وجود خواهد شد. این امر میسر نمی شود مگر با ایجاد زیرساخت های فناوری های نوین؛ مانند خطوط مخابراتی، شبکه، سرورها، خطوط پر سرعت اینترنت و سیستم های کامپیوتری مناسب و.... . آموزش الکترونیکی به چند شکل صورت می گیرد که عبارتند از؛ خودیادگیری و آموزش از راه دور، کلاس مجازی و یادگیری گروهی .نتیجه پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش به این شیوه ماندگارتر بوده و دانش آموزان را خلاق و نوآور می کند.

مقدمه

یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، افزایش کیفیت یادگیری دانشآموزان و رشد علمی و فرهنگی آنان است. اگر چه استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و بهرهگیری از آنها در مراکز آموزشی، نمیتواند یگانه ابزار مقابله با تهدیدها و رهایی از امواج خروشان تغییرات پرشتاب جامعه بشری باشد، اما می تواند گامی برای پیشرفت و توسعه در آموزش کاربران باشد. یادگیری الکترونیکی یکی از شیوه های نوین آموزش است؛ به تعبیر دیگر آموزش از راه دور. با بکارگیری آموزش الکترونیکی بسیاری از محدودیت های آموزش سنتی رفع شده است.

اگر چه این شیوه هنوز در بعضی از کشورها شناخته شده نیست ولی می توان آموزش الکترونیکی را مقدمه ای برای تحقق یکی از جنبه های حقوق بشر دانست که عبارت است از ایجاد فرصت های برابر آموزشی برای همگان. بنابراین آموزش الکترونیکی می تواند علاوه بر رفع محدودیت ها، محرومیت ها را نیز برطرف نماید. این شیوه آموزشی در کشور ما روشی نوپا به شمار می رود اما مراکز و مؤسسات آموزشی به ویژه دانشگاه ها می کوشند هرچه سریع تر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی کشور در زمینه آموزش الکترونیکی ارائه کنند .

.2 تاریخچه یادگیری الکترونیکی

یادگیری الکترونیکی به چند دهه قبل باز می گردد، که در آن زمان با این نام شناخته نمی شد. در نخستین شکل آن، اطلاعات در کامپیوترهای بزرگ موسوم به - - mainframe ذخیره شده و دسترسی به آنها از طریق ترمینال های ابتدائی امکان پذیر بود، اما با اختراع اولین کامپیوترهای شخصی همزمان با تولید و پیشرفت مرورگرهای وب - web browser - تحول بسیار بزرگی در تکنولوژی آموزشی ایجاد گردید. بعضی از اشخاص و سازمان ها به سرعت خود را با آخرین تغییرات تکنولوژی تطبیق دادند در حالیکه در بیشتر سازمانها زمان زیادی برای ارزیابی، خرید و به کارگیری سخت افزارهای جدید لازم بود.

به دلیل نقش مهم و اساسی وسایل ذخیره و انتقال اطلاعات در یادگیری الکترونیکی در ابتدا به معرفی تاریخچه آن پرداخته می شود. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی، برنامه های آموزشی عمدتا بر روی فلاپی دیسک ها عرضه می شدند. - - 1 در کشور ایران اجرای این سیستم نوین آموزشی در اواخر دهه 1370 در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. در این راستا در سال 1380 سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران با ارائه 9 درس برای دانشجویان روزانه دانشگاه، راه اندازی شد. در سال 1383 اولین مؤسسه آموزش الکترونیکی وابسته به دانشگاه شیراز تأسیس و با توجه به گسترش فعالیت های آموزشی و افزایش تعداد دانشجویان، در سال 1386 این مؤسسه به دانشکده تبدیل شد .هم اکنون بسیاری از دانشگاه های مطرح کشور، واحدهای آموزش الکترونیکی خود را در قالب مراکز آموزش مجازی راه اندازی نموده اند. - - 2

.3 تعریف آموزش الکترونیکی

یادگیری الکترونیکی زاییده چرخه تحولات سریع و رو به گسترش فناوری های نو به مفهوم واقعی آن است. تاکنون تعاریف متفاوتی از یادگیری الکترونیکی ارائه شده است. ما تعریف »کراس« را که خیلی ها او را مخترع واژه یادگیری الکترونیکی می دانند انتخاب کرده ایم. کراس یادگیری الکترونیکی را دارای شش نشانه به شرح زیر می داند: یادگیری الکترونیکی به وسیله اینترنت صورت می گیرد. با جدیدترین اطلاعات همراه است.

مجموعه ای از روش های آموزشی را در برمی گیرد - آموزش های مجازی، همکاری دیجیتالی، شبیه سازی و... - فراگیر محور است و به ویژگی فردی او توجه دارد. اینترنت محور نیست، کثرت گراست - شامل همه می شود - . نهایتاً قابلیت انجام دادن فرایندهای اداری و مدیریتی از قبیل: ثبت نام، پرداخت شهریه، نظارت بر روند اجرای فعالیت های یادگیرنده، تدریس و اجرای ارزشیابی از راه دور را فراهم می کند.

فرایند یادگیری کامل را متأثر می کند و اثربخش می نماید به همین دلیل است که در طراحی مدارس بهتر فردا، فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش حیاتی خود را ایفا می کند، چرا که در فرایند ارتباط دهی فن آوری نوین آموزش و پرورش، قدرت بهره گیری فراده و فراگیر افزایش می یابد؛ مثلا با کاربرد فن آوری و ویدئو ماهواره ای در ژاپن دانش آموزان یک کلاس با معلم و دانش آموزان هم پایه شان در نقطه دیگری از همان کشور طلب همیاری می کند، حتی برای تهیه گزارش در درس علوم اجتماعی از طریق پست الکترونیکی با دانش آموزان هم سن و سال خود در کشورهای اروپایی ارتباط برقرار می کنند یا برای همسالان خود در کانادا، مالزی وسریلانکا نامه می نویسند ودرباره مسائل جهانی با هم گفت وگو می کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید