بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله بر روی دستاوردهای آموزش ریاضی بر اساس تکنولوژی اطلاعات تمرکز می گردد بویژه بر نظریه خردگرایی در آموزش. علاوه بر تجربه، آموزش ریاضی نیازمند مهارتهای نظری بسیاری است. مجموعه این مهارت ها نظریه آموزش ریاضی را بنا می نهد. در قرن بیست و یکم، موفقیت در هر شاخه ایی از علم مرهون فهم نقش ریاضی در آن است. این چارچوب اهمیت گسترش و بهبود آموزش ریاضی را در همه شاخه های علوم مانند علوم تجربی و علوم انسانی نشان می دهد.

واژه های کلیدی: آموزش ریاضی، نظریه خرد گرایی، تکنولوژی اطلاعات، مهارتهای ریاضی، تجربه-نظریه.

.1 مقدمه
آموزش ریاضی همواره با دشواری های بسیاری روبرو می باشد. کیفیت آموزش ریاضی در شاخه های گوناگون علوم همسان نیست و مهارتهای آموزشی اندکی را می توان یافت که بدون در نظر گرفتن ویژگی های منحصر به فرد هر شاخه در همه جا قابلیت کاربرد داشته باشند. روش نظری مرسوم در آموزش ریاضی واجد موفقیتهای اندکی بوده است و گاهی نیز بطور کامل به شکست انجامیده است. آموزش ریاضی برای انطباق بر اهداف نیازمند به کار بستن مهارتهای بالایی است که تاثیری بسزا بر روی دستاوردها داشته باشد. ولی در بسیاری از موارد ریاضی با اجباری بیرونی به آموزش در می آید که منجر به ایجاد شکافهایی عمیق در یادگیری خواهد شد.مشکل مشابهی ولی در سطحی متفاوت در آموزش درسهایی که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به ریاضی مربوط می شوند وجود دارد. برای اینکه به نتیجه بهتری بررسیم چند موضوع را بررسی می نماییم.

.2طبیعت آموزش ریاضی

نخست لازم است بدانیم که آموزش ریاضی در همه رشته ها طبیعت یکسانی دارد و در نتیجه باید انتظار بروز مشکلاتی مشابه ولی با ظاهری متفاوت را در رشته های گوناگون داشته باشیم. از یک طرف انتظار می رود که تفاوتها منجر به مداخلات و تغییرات مختلفی گردند. از طرف دیگر در می یابیم که دشواری های مشابهی در رشته های مختلف وجود دارد. روش مرسوم آموزش ریاضی در ایران معایبی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1.مفاهیمی که بوسیله درک و تجربیات شخصی قابل دریافت اند بصورت ذهنی آموزش داده میشوند. در نتیجه آموزندگان این مفاهیم را غیر قابل شهود و تجربه ولی قابل یادگیری خواهند یافت. این روش منجر به تضعیف دیدگاه کاربردی از آموزش ریاضی خواهد شد. اگر چنین دیدگاهی در سنین پایین دانش آموز بنا شود آنگاه در سنین بالاتر به سختی می توان آن را اصلاح نمود.

2.مفاهیم پیشرفته ریاضی که برای ارتباط با طبیعت و تجربیات فردی یا حرفه ای به کار می روند، نیازمند مهارتهای ریاضی بالایی می باشند. در نتیجه در جهان اشیای قابل یادگیری ولی تجربه ناپذیر مفقود خواهند شد.

3. خردگرایی

آنچه که حفظ کردن در برابر یادگیری خوانده می شود، با نظریه خرد گرایی گلدچایلد قابل توصیف است - مرجع 1 و . - 2 مشاهدات مربوط به رشته های مختلف که نیازمند آموزش ریاضی اند مانند علوم، ریاضی، فیزیک و فنی مهندسی نشان دهنده شکافهای مشابهی اند. آنچه قابل توصیه است این است که به فناوری اطلاعات به عنوان یک واسطه جهت پر نمودن این شکافها نگریسته شود تا ریاضی در این رشته ها بصورت ملموس تری به آموزش در آید - مرجع . - 4 آنچه که از رشته ای به رشته دیگر متفاوت است محتوای درس می باشد و نه طبیعت مشکلات. آموزش شناخت محور ریاضی نسبت به روشهای مشابه دارای برتری های بسیاری است. آموزش ریاضی از طریق فناوری اطلاعات نسبت به روشهای مشابه دارای برتری های بسیاری است. آموزش از طریق فناوری اطلاعات با آموزش بر اساس ماشین متفاوت است. بنابراین دیدگاه آموزش واسطه ای است که آموزنده می تواند آنچه را که لازم است تجریه کند تا از محتوای آموزش دیدگاهی تجربی پیدا کند. تعریف بالا بر این اساس بیان شده است که موضوع مورد بحث چیزی است که نیازمند فراگیری مهارتهای ریاضی خاصی است و نه دسته ای ناهمگون از اشیا ریاضی.

.4 هدف اساسی در آموزش ریاضی

اهمیت ریاضی در رشته های مختلف به یک اندازه مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از معضلات بسیار بزرگ سطح پایین آموزش ریاضی در دانشجویانی است که در رشته هایی تحصیل می کنند که مستقیما عنوان ریاضی ندارند و یا به طور سنتی غیر ریاضی خوانده می شوند مانند زیست شناسی، شیمی، ادبیات، دامپروری، حسابداری، بازرگانی و مدیریت. هدف اساسی در آموزش ریاضی ادراک واقعی ریاضیات به عنوان دانش مستقل و پایه ای برای تفکر علمی است. فراگیری ریاضی باید به گونه ایی پایه ریزی گردد که این دانشجویان بر پایه آن جوهر ریاضیات و نیروی محرکه آن را کشف کنند. این باور وجود دارد که ریاضیات را نمی توان به کسی منتقل کرد بلکه آموزنده باید با محتوای آن تماس واقعی داشته باشد - مرجع . - 5 در این جا این پرسش مطرح می شود که آیا در این رشته ها آموزش ریاضی از استاندارد متناسب با نیاز آنها برخوردار است؟ خسارات ناشی از اهمیت ندادن کافی به درس ریاضی در این رشته ها چیست؟ بررسی هایی که در طی نگارش این مقاله بر روی دانشجویان رشته های مدیریت، حسابداری و بازرگانی انجام شده است نشان می دهد که آن دسته از دانشجویان این رشته ها که در یادگیری ریاضی موفق بوده اند، در درسهای تخصصی خود نیز از پیشرفت قابل توجه تری نسبت به سایر دانشجویان برخوردار بوده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید