بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه: امید یکی از پایه های اصولی توازن و قدرت روانی است که مشخص کننده دستاوردهای زندگی است. امید، توانایی باور یک احساس بهتر از آینده است. هدف این پژوهش تعیین رابطه دشواری تنظیم هیجانی با امیدواری در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده است. ×

روش کار: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال1396 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده انجام شد. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.داده ها به صورت خود گزارشی و با استفاده از پرسشنامه های دشواری تنظیم هیجان - گرتز و روئمر - و×امیدواری - اشنایدر - جمع آوری شد. روایی و پایایی ابزار در مطالعات قبلی تایید شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار ×SPSS نسخه 25 و همبستگی اسپیرمن و×تحلیل رگرسیون خطی به منظور آزمون فرضیه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته هاْ نتایج نشان داد بین دشواری تنظیم هیجان با امیدواری - P=./001 - رابطه منفی و معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان داد متغییر اثر گذار دشواری تنظیم هیجان در امیدواری دانشجویان نقش مهمی دارد. از این رو به اساتید و دست اندرکاران امر آموزش پیشنهاد می شود تا عوامل و ابزارهای موثر بر تنظیم هیجان را بشناسند، تا بر اساس این شناخت در راستای ارتقای امیدواری گام بردارند.

مقدمه

اُمید یکی از ویژگی های زندگی است که ما را به جستجوی فردایی بهتر وا می دارد. اُمید یعنی موفقیت و آینده بهتر برای زیستن، هنگامی که اُمید در دل و ذهن وجود داشته باشد، شادی و سرور در زندگی حضور خواهد داشت. سیلیگمن و زیکزنتمیهالی - 2000 - 1، روانشناسی طی 60 سال گذشته به گونه ای گسترده به علم تبدیل شده است آنها چنین پیشنهاد می کنند که روانشناسان نه تنها باید به این موضوع که با رخدادهای قبلی زندگی کنار بیاید و آنها را درمان کنند، بپردازند بلکه باید به فهم آن چیزهایی که زندگی را ارزشمند می سازند نیز کمک کنند.

دینر - 2000 - ، بر این باور است که حتی در جوامع مادی، دستیابی به اشیای مادی فقط به میزان متوسطی به احساس شادی مربوط است. پژوهش نشان داده است که شرایط زندگی خانوادگی، دوستان همدل و زمان کافی برای انجام علائق گوناگون با شادمانی مربوط است. دینر توصیه می کند همان گونه که شاخص های ملی برای تولید، تمرکز دارند، کشورها باید چگونگی تداوم و شدت احساس خشنودی و شادی افراد را در موقعیت های مختلف زندگی اندازه گیری کنند.

در تعریف دیگر اُمید می توان گفت به خود اُمید داشتن، برابر با اعتماد به خویش است. برای داشتن هر یک از این دو، داشتن هر دو ضرورت دارد. در معنای اُمید، اعتقاد بر این است که شخص می تواند نیروهای خلاقه ی خویش را در راه بهبود چگونگی زندگیش به کار برد. برای به اجرا در آوردن این کار، نیازمند اعتماد هستند و اعتماد از رفتار پدید می آید نه از آرزو کردن یا تفکر درباره ی چیزی. اُمید بخش ذهنی و اعتماد، بخش رفتاری است و باید با این اندیشه آغاز کرد که هیچ چیز چاره پذیر نیست. صرف نظر از هر گونه شرایط باز هم می توان تصمیم به تفکر اُمیدوارانه گرفت و این کار شخص را یاری می دهد که رفتارهای اعتمادآمیز را برگزیند . - 4 -

اُمیدواری، درخواستی است که یک فرد برای آینده خود دارد. اُمید، ادراک افراد در رابطه با توانایی های گسترش راهبردها در جهت رسیدن به هدف و حفظ انگیختگی تا رسیدن به هدف را نشان می دهد .اُمید در بردارنده تصورات و توجه افراد به آینده است و با این تصور که احتمال دارد نتایج مثبت حاصل گردد، باعث تلاش فرد شودمی. هر نوع مفهوم سازی از اُمید، ویژگی های چند بُعدی، چویایی، آینده نگر و فرآیند نگری آن را منعکس می کند.

3 - - مطابق نتایج برخی از پژوهش ها، افراد اُمیدوار و شادمان، روابط اجتماعی قویتری با دوستان، همسر، همسایگان و بستگان خود دارند. وضعیت اُمید به آینده، پیامدهای مختلفی برای افراد در پی دارد که در بالاترین سطح آثار خود را در قالب پیشرفت یا رکود و توقف جامعه نشان می دهد؟ به اعتقاد اشنایدر، برگزیدن هدف های مناسب و تلاش برای رسیدن به آنها، همان چیزی است که میتوان به آن تفکر هدفمدار یا اُمید گفت - نصیری و جوکار، - 1387 ریمان - 1997 - 2، نیز تعیین هدف، نیروی راهیابی و نیروی اراده را سه جزء اصلی اُمید تعریف کرد. جون و نیکولای چوک - 1998 - 3، اُمید را با هفت مؤلفه مشخص می کنند که در زبان انگلیسی با حرف "c" شروع می شوند و نشان کنارآیی، اقدام، شادی، اجرا، ارتباط، خُلق و جمع گرایی است .

نااُمیدی، حالت تکان دهنده ای است که با احساس عدم امکانات، ناتوانی و بی علاقگی آشکار می شود و فرد در اثر نااُمیدی به شدت غیر فعال شده و نمی تواند موقعیت های زندگی را بسنجد و در نتیجه این مشکلات، قدرت تطبیق با تغییرات زندگی را ندارد. همچنین اُمید و نااُمیدی با هدف های فرد و امکان موفقیت او و رسیدن به هدف ها تأثیر دارد. در واقع نااُمیدی، رسیدن به هدف را مشکل می کند و روابط بین فردی دچار اختلال می شود - - .1فرانکل معتقد است که افراد نااُمید، افسرده و بی قرار و آنهایی که احساس تنهایی می کنند غالباً از بی معنایی و پوچی زندگی شکایت دارند.  در زندگی هیچ چیز آنها را به خود پایبند نمی سازد و برایشان ارزشی ندارد - ُ - . اُمید، به اختیار خود انسان است و از آنجا ناشی می شود که تصمیم بگیرد که هیچ گاه خود را کمتر از موجودی بی همتا و مهم نپندارد. شخص، اُمید را با تصمیم به داشتن آن بدست می آورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید