بخشی از مقاله

چکیده

فرم ها و احجام طبیعی در نظر گرفتن موارد زیبایی شناسانه، هم چنان مناسب و مطلوب و کارآمد می باشند. با وجود این که در دنیای مهندسی ساخت، یک طرح کلی کارامد نمی تواند وسیله ای برای طراحی موفق از منظر زیبایی شناختی باشد؛ چرا که تعداد زیادی از ساختارها وجود دارد که کارآمد هستند ولی فاقد هر گونه ارزش زیبایی شناسانه می باشند. ارتباط و مواجهه یک طرح کلی با فرم های طبیعی امکان خودداری و دور بودن از این گونه نقص را فراهم می کند و می تواند به طراحان در به هم پیوستن کیفیت خطی موارد مذکور به وسیله لحاظ کردن ساختاری عملکردی و واقعی کمک کند.

آن چه در پی می آید به طور مختصر و موجز به تشریح علم بایونیک و معرفی سیستم های ساختاری بایونیک می پردازد و در ادامه بحث به مفهوم زیبایی شناسانه آن در حین استفاده در طرح هاس سیاحتی و زیستی خواهد پرداخت؛ کارآمدی و امکان فعال بودن مهندسی سازه و شفاف سازی عنوان و رئوس مطالب با بیان کردن چندین نمونه هم از سایر مطالب این نوشتار است.

علاوه بر این، با در نظر گرفتن مجموعه های تفریحی سیاحتی به عنوان نمونه مطالعاتی، این نوشتار در پی بررسی شیوه استفاده از فناوری دیجیتال و پارامتریک در طراحی بایونیک سازه های ساختمانی است. از نقطه نظر ریخت شناسی و مهندسی عوامل ساختاری، این موضوع هم چنان باید به تشریح دقیق جزئیات موجود در عناصر کلیدی در بررسی تجربی ریخت شناسی ساختارهای بایونیک مبتنی بر فناوری دیجیتال در مرحله اجرایی و عملکردی هم بپردازد.

کلمات کلیدی: معماری،پارامترهای طراحی،بیونیک،ارگانیسم جانداران،طبیعت

مقدمه

واژه بیونیک به صورت واژگان بایومتریک و یا مهندسی بیولوژیک خلاقانه هم ذکر شده است که به عنوان مجموعه ای از شیوه ها و سامانه های بیولوژیک موجود در طبیعت مورد استفاده و کاربری رشته های مختلف مهندسی بوده و در فناوری های نوین هم تسری پیدا کرده است. این واژه بار اول در سال 1950 میلادی ثبت شد و مورد استفاده قرار گرفت؛ در زمانی که اوتو اشمیت و جک استییل در حال فعالیت بر روی پروژه اختر شناسی در منطقه ایالات متحده امریکا بودند.

ایشان بایونیک را به عنوان دانش سیستم های مبتنی بر آفرینش در هستی معرفی کردند. یکی از نمادهای بسیار کهن و باستانی این دانش استفاده از رنگدانه های غیر قابل نفوذ در برابر آب بود که به وسیله مشاهده سطح غیرقابل نفوذ از گل زنبق و گل سوسن قابل دستیابی بودند. این پدیده را  اثر زنبق یا اثر گل سوسن نام گذاری کردند. در حالت کلی برای ما امکان در نظر گرفتن سه تراز زیست شناختی وجود دارد که فناوری های نوین می تواند براساس انها نمونه سازی گردد.

یکم، گرته برداری از شیوه های کارکردی تولید مثل در طبیعت. دوم، گرته برداری از اجزای تشکیل دهنده کارکردی موجود در طبیعت. سوم، بررسی علمی و پژوهشی موارد عمده و مهم سازمان یافته مبتنی بر رفتار اجتماعی و ترکیبات اندام واره موجودات زنده. موارد زیادی از نمونه سازی توسط انسان از روی طبیعت در طول تاریخ حیات وجود دارد.ولی اولین طرح بندی علمی در این زمینه توسط لئوناردو داوینچی به انجام رسید. او در تلاش برای ساختن ماشین پرنده خود به مطالعه رفتار پرندگان در حین پرواز شان پرداخت. با این وجود نتوانست به موفقیت برسد ولی تلاش وی به عنوان اولین نمونه موردی مطالعات بایومتریک در جهان هستی شناخته می شود.

اهمیت و ضرورت توجیه بایونیک معماری

از نظر ایجاد تسهیلات و امکانات شهری برای افراد جامعه، اماکن تفریحی و سرگرمی دارای اهمیت بسزایی هست، به نحوی که کاربری مورد استفاده برای عموم در نظر گرفته می شود. به خاطر تاکید بر ارتباط ذاتی و عملکردی میان اجزاء و کل یک اثر معماری، راهکار مورد نظر ما در بر دارنده یک رویکرد متناسب با فضاهای شهری فشرده و در هم تنیده است. که به صورت اندام وار و منوط به کلیت موضوع معماری در مجموعه های تفریحی و سرگرمی گرد هم می آیند.

این رویکرد در تمامیت ساختاری مجموعه های سرگرمی و ورزشی بدین طریق هم بستگی و ویژگی های برجسته و نمادین مجموعه های سیاحتی و تفریحی را بالا می برد. طرح بندی کلی و طراحی معماری به صورت کامل بایستی بازتاب دهنده فرهنگ منطقه ای مجموعه مورد نظر ما برای طراحی باشد و شیفتگی و مقصود طراح معماری کاربری تفریحی- سیاحتی را به اثبات برساند. موارد پیشنهادی مورد بحث همچنان مدل سازی پویا و فعال ساختمان های تفریحی را ساده و موثر می کند و احساس غنی از هماهنگی میان اجزاء و کیفیت فضایی به واسطه به کار بردن حرکات موجی شکل، الگوها و آئین ها و سایر نمادهای انتزاعی مرتبط با فرهنگ منطقه مورد نظر خلق می کند.

چهارچوب نظری و پیشینه تحقیق

انسان در تلاش برای ایجاد کردن نظم در محیط پیرامون خود است و یا این که محیط طبیعی را می پذیرد و در حالتی دیگر به دنبال نظمی است که در طبیعت اعمال کند تا بدین طریق ایجاد ساختار در موارد متعدد را به عنوان یک پرسش مطرح کرده باشد. با تامل در هر موردی در گذشته تاریخی، با وضعیتی فاقد تعامل و ارتباط بینابین زیست شناسی و مهندسی ساختمان مواجه هستیم. تقلید ناخودآگاه طراح معمار یا مهندس سازه از طبیعت و بازخورد مورد اقبال قرار گرفته آن در محیطی که مخاطب معماری را در بر می گیرد، در حال تسری پیدا کردن خلاقیت دایره طراحی محیط به گونه های محسوس در دنیای ماشینی معاصر است و روند انجام عملی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد قابل درک ولی در عین حال پیچیده است.

ارتباط و هم بستگی میان این دو پدیده را می توان از طریق مفاهیم مندرج در علوم زیست شناسی مورد پایش قرار داد. معماری برگرفته از این علوم، مانند سایر علوم مربوط به طبیعت، دارای میزان کارآمدی و بهره وری زیادی است و برای اهداف مدنظر روند طراحی معماری مرتبط با طبیعت راه حل شگفت انگیزی را فراهم می نماید. با رویکرد نوین بایونیک معماری، وجه بیرونی معماری در تلاش برای ساختن محیط مصنوع و شکل گرفته ای است که در آن محیط زیست انسان و طبیعت در موقعیتی بهتر از اکنون با هم مطابقت داشته باشند. مفاهیم و طرح های کلی و انگاره ای برگرفته از طبیعت به طراحان معماری کمک می کند تا در فرمی واحد و یا ترکیب شده نیروهای متعددی را سازمان دهی کنند.

چیدمان ترکیبی شاید در یک حالت تعادل کلی و ترکیب بندی مجدد آن به مقدار زیادی در شمای کلی طرح پدیدار نشود، ولی در بسیاری از موارد هم بی ربط به نظر نخواهد رسید. هم بستگی میان طبیعت و معماری در نقطه اوج تعامل متقابل خود هستند و هزینه هایی که به صورت جزئی در موارد معدودی برای نیل بدین مقصود پرداخته می شود را می توان در راستای ایجاد توازن میان شیوه زیست انسان در همراهی با طبیعت در نظر گرفت.

همین روال برخورد با مساله انسان ساکن بر بستر محیط مصنوع و طبیعی را در موقعیت مصالحه با محیط طبیعی قرار می دهد و در اولین قدم این همراهی انسان را از آسیب و صدمه مصون می دارد. این فرم کلی و هدف غایی فناوری امروز برای بشر در زمینه علوم مهندسی، طراحی معماری و بیشتر موارد مرتبط با آن ها است.تداوم توسعه بخشیدن به تمام عرصه های زیست انسان موجب ایجاد یک پیوستگی و توالی در اگاهی ما می شود که این عامل به نوبه خود شرایط منتخب فردی در مجموعه های زیستی را محدود می کند. ولی هم چنان در حال تبیین و وارد نمودن یافته های پژوهشی و علمی در بستر های فراخ تر شده علم است.

اثر طبیعی و نمود هم سان این موارد را هم چنان در بستر طراحی معماری هم نبایستی از نظر دور داشت. قدرت تغییر و پویایی مولفه ها و پیوندهای به وجود آمده در میان سایر مولفه ها مانند علوم محاسباتی و رایانه ای و یا طراحی مبتنی بر زیست شناسی کالبدی بازخورد اشتباه و گیج کننده ای از این پیوند و ارتباط در روند تعریف و شکل دادن شیوه های جدید طراحی معماری به وجود آورده است. هدف از انجام این پژوهش همان سامان دهی موارد عمده و مطلوب مربوط به طراحی براساس الگوهای بایونیک و ارگانیک و محاسبات رایانه ای مرتبط با آن ها و روند طراحی تولید گونه مانند رفتار موجودات زنده است.

اساس تشخیص و داوری در میان این یافته ها و برون داد ها قابلیت تعریف عینی و ملموس از داده های اولیه از یک موضوع صلب مورد نظر طراح قرار گرفته است. سیر تکاملی شیوه انجام کار در روند طراحی نوین هم چنان در حال انجام یک ثبت تاریخی بزرگ از تاریخ خلاقیت اگاهانه بشر در شکل دهی به معماری زیستی خود است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید