بخشی از مقاله

چکیده

معدن مس مزوش در فاصله 27 کیلومتری جنوب خاوری شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع شده است. این محدوده بخشی از کمان ماگمایی ارومیه-دختر در زون ساختاری ایران مرکزی می باشد. در این محدوده سنگهای آذرین، رسوبی و آذرآواری سنوزوئیک از ائوسن میانی تا عهد حاضر برونزد دارد. واحدهای سنگی این محدودهعموماً شامل متاولکانیک، دایکهای دیابازی،گابرو، توف وگدازههای اسیدی، داسیت، لیتیک توف، توف، ماسه سنگ، آهک ماسهای و کنگلومرا است.

دگرسانیهای این منطقه شامل کلریتی، سریسیتی، اپیدوتی، سیلیسی، آرژیلیک و کربناتی میباشد که گسترش آنها با شکستگیها و گسلهای موجود در منطقه همخوانی دارد. کانیسازی هیپوژن از نوع هیدروترمال و شامل کانیهای بورنیت، کالکوپیریت، مگنتیت، تتراهدریت- تنانتیت، کارولیت و پیریت است. کانیسازی سوپرژن شامل کانیهای هماتیت، گوتیت و کوولیت است.

کلید واژه ها: زمین شناسی، کانی شناسی ، معدن مزوش، دلیجان

مقدمه

معدن مس مزوش با مختصات طول جغرافیایی 51 01' 34,2 و عرض 33 56' 43,6 در شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع شده است. این محدوده بخشی از کمان ماگمایی ارومیه-دختر مربوط به زون ساختاری ایران مرکزی می باشد. در این محدوده سنگهای آذرین، رسوبی و آذرآواری سنوزوئیک از ائوسن میانی تا عهد حاضر برونزد دارد. واحدهای سنگی این محدودهعموماً شامل متاولکانیک، دایکهای دیابازی،گابرو، توف وگدازههای اسیدی، داسیت، لیتیک توف، توف، ماسه سنگ، آهک ماسهای و کنگلومرا است.

از آنجا که بر روی این کانی سازی در گذشته مطالعات مفصلی انجام نشده است، در این پژوهش ضمن بررسی زمینشناسی عمومی منطقه به مطالعه زون های دگرسانی و رابطه آن با کانی سازی، توالی پاراژنزی و کانیشناسی مناطق اکسیدی و سولفیدی در دو منطقه سوپرژن و هیپوژن پرداخته میشود.

روش تحقیق

پس از مطالعه منابع و پژوهش های انجام شده، بازدید صحرایی و برداشت نمونه از واحدهای سنگی، کانی سازی و دگرسانی، از منطقه مورد مطالعه تعداد 24 عدد نمونه برای مقاطع نازک و نازک صیقلی برداشت و با استفاده از میکروسکپ پلاریزان نور عبوری و بازتابیده مطالعه شد.

نتیجه گیری

در محدوده معدن مس مزوش سنگهای آذرین و آذرآواری سنوزوئیک از ائوسن میانی تا عهد حاضر برونزد دارند و در این میان فعالیتهای آتشفشانی ائوسن پسین از گسترش چشمگیری برخوردار است. سنگهای رسوبی مزوزوئیک و ترشیاری نیز در منطقه رخنمون داشته و در بیشتر منطقه با رسوبات کواترنری پوشیده شدهاند. مهمترین سنگهای محدوده عبارتند از تناوبی از آهک سیلتی، داسیت، آندزیت، آگلومرا، کنگلومرا، سیلتستون، توف و گدازههای آندزیتی با سن ائوسن که در مجاورت آن توده ای با ترکیب گرانیت و گرانودیوریت نفوذ کرده و باعث دگرگونی ضعیفی شده است.

سنگ میزبان دارای زمینه شیشه ای به صورت ریز دانه است که شامل کوارتز، پلاژیوکلاز، کلسیت و کانی های ثانویه می-باشد. بیشتر نمونه ها به شدت دگرسان شده اند و به مجموعه ای از اپیدوت، رس، سریسیت، کانی کدر و کلسیت تبدیل شده اند. در حالت کلی سنگ میزبان توف می باشد.بافتهای مشاهده شده در نمونه ها شامل بافت پورفیری، بافت جریانی، بافت بادامکی و بافت تیغه ای می باشد.

در نمونه ها دگرسانی کلسیتی به وفور و به صورت رگه رگچه ای و هم داخل خود کانی در منطقه مورد مطالعه مشاهده شد. دگرسانی اپیدوتی به صورت پراکنده در زمینه سنگ و به صورت رگه رگچه ای گسترش داشته است. دگرسانی سریسیتی و رسی نیز در زمینه از تجزیه فلدسپار به رس و تجزیه پلاژیوکلازها به سریسیت تشکیل شده اند. در بعضی نمونه ها دگرسانی به حدی بوده است که سنگ اولیه قابل تشخیص نیست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید