بخشی از مقاله

چکیده زمینه: هدف پژوهش حاضر ساخت و استاندارد سازی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان است. به همین منظور، ابتدا بر اساس کتاب بخوانیم دبستان آزمون املا که شامل واژگان ستاره دار برای پایه چهارم است، طراحی شد.

روش: سپس از بین تمام دانش آموزان پایه چهارم دبستان استان کرمانشاه تعداد 34 نفر از دانش آموزان عادی و 33 نفر از دانش آموزان پایه چهارم که دارای اختلال املا بودند - این دانش آموزان به علت اختلال املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور ارجاع داده شده بودند - به تصادف انتخاب شدند. آزمون طراحی شده برای آنها به آرامی خوانده می شد و آنها می نوشتند.

یافتهها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که، میزان پایایی کل آزمون با محاسبه آلفای کرانباخ برابر با 0/97 به دست آمد که پایایی مطلوبی است.  به منظور تعیین روایی آزمون از روش تمایز گروهی - مقایسه میانگین دو گروه عادی و دارای اختلال با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل - و تعیین نقطه برش و قدرت تمایزگذاری بین افراد عادی و LD با بهره گیری از منحنی راک استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین گروه عادی در آزمون تهیه شده 16/97 و میانگین گروهLD ، 48/6از 20 نمره می باشد که تفاوت بسیار چشمگیری با همدیگر داشته و در سطح p< 0/05 معنی دار می باشد. از این رو، روایی آزمون مورد تایید قرار گرفت.

مقدمه:

املا، بخشی از برنامه آموزشی در دوره دبستان است که در آن خلاقیت و تفکر واگرا، مطرح نیست، بلکه تنها آموزش یک نمونه یا ترتیب حروف مد نظر است. این واقعیت نه از اهمیت املا می کاهد، و نه موجب می شود تا تصور کنیم که نوشتن املا کاری سهل و ساده است. شیوع زیاد اختلال یادگیری املا در بین دانش آموزان دارای هوشبهر متوسط به بالا، صحت دشوار بودن یادگیری املا را نشان می دهد - کریمی، . - 1389 دانش آموزان ممکن است در اکثر مهارت های زبان نوشتاری از قبیل دستخط، املا، نقطه گذاری، کاربرد حروف بزرگ و انشا مشکل داشته باشند.

اما شایع ترین اختلال بیان نوشتاری نقص در هجی کردن و املا است - گورمن، 2001، ترجمه راغب، . - 1384 مشکلات املا در بین دانش آموزان شایع می باشد و این مشکلات می توانند اثرات منفی بر خواندن و زبان نوشتاری داشته باشند - گراهام و هریس ،. - 2000 برنینگر و هارت - 1992 - در ارزیابی 300 دانش آموز دبستانی دریافتند که از این تعداد 1/3 تا 2/7 درصد اختلال دستخط، 4 درصد اختلال املا و 1 تا 3 درصد اختلال انشا دارند. شیوع اختلال املا در دانش آموزان سوم و چهارم دبستانی شهر اهواز 7 درصد - کرمی، - 1383، شهر تهران 6 درصد - نریمانی، - 1373 و چهار محال و بختیاری 4/45 درصد - کرجی، - 1377 گزارش شده است.

وجود غلط های املایی در یک نوشته، قضاوت خواننده را درباره نویسنده متن به نحو کاملا منفی تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین این غلط های املایی موجب می شوند تا ارتباط زبانی مطلوبی بین افراد جامعه برقرار نشود و آنها نتوانند منظور یکدیگر را از نوشته ها ی هم بفهمند. کورات 2004 - - ، ملتزر، کاتزیر، میلر، ردی و رودیتی - 2004 - نگرش ها و ادراک های معلمان نسبت به دانش آموزان بر مبنای توانایی دانش آموزان در نوشتن و املا شکل می گیرند.

این دانش آموزان در سطوح بسیار پایین تحصیلی قرار دارند و میل به رسیدن به شغل دلخواه در دوره بزرگسالی را از خود نشان نمی دهند - گلدستون و همکاران، 2007، به نقل از حاجلو و رضایی شریف، . - 1390 کرینر، انبرگ، گرین، کاستلو و مک کلین - 2002 - ، وارنهاگن - 2000 - وجود اشتباه های املایی موجب نگرش منفی نسبت به نویسنده متن می شود، ضمن اینکه خواننده درک درستی از نوشته نیز کسب نخواهد نمود.

اشتباه ها و خطاهای دانش آموزان در املا شامل واژه های هم آوا و غیر هم آوا - لارن و کانی ، - 2005، مشکلات واج شناختی، درست نویسی و تک واژ شناختی - لارن و کانی، - 2004، حذف، اضافه ها، جابجایی - آغاز واژه، وسط واژه و پایان واژه - ، جایگزینی آوایی، جایگزینی غیر آوایی، همسانی آوایی، واژه های نا تمام، واژه های غیر قابل باز شناسی - نای، هال، جنکینز، استنبرنر و بنت ، 1975 - ، وارونه نویسی و قرینه نویسی - زنگل و مور ،1972؛ کینزبوم و وارینگتن ،1966، - 1963، ضعف درآگاهی واج شناختی، رمز گشایی، حافظه توالی دیداری، و حافظه شنیداری و توانایی نوشتاری یا حرکتی - لرنر، - 1997 است.

ارزیابی دانش آموزان با اختلال یادگیری در املا، به منظور تعیین نوع مشکل و تدوین برنامه مداخله است. به عبارت دیگر، اولین اقدام برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه در دست داشتن آزمون های معتبر به منظور ارزیابی درست مشکل های املایی این دانش آموزان است - کریمی و علیزاده، . - 1391 فوکس و فوکس - 1999 - و شین - 1998 - برنامه ارزیابی جامع خواندن، عنصر کلیدی برنامه درسی اثربخش است که می تواند از مشکلات یادگیری خواندن دانش آموزان جلوگیری نمایید.

همچنین به اعتقاد تورگسن - 2006 - ارزیابی های منظم از پیشرفت خواندن دانش آموزان با آزمون های پایا و روا مزایای مختلفی دارد، یکی این که، این ارزیابی ها به معلم نشان می دهند که آیا دانش آموزان مهارت های پایه ای خواندن را پشت سر گذاشته اند یا نه؟ دوم این که، ارزیابی پایا و روا به معلم امکان می دهد تا آموزش اثربخش خود را برای همه دانش آموزان مدیریت کند. اگر چنین ارزیابی های منظمی از پیشرفت دانش آموزان در خواندن به عمل نیاید، معلم نمی داند که دانش آموزان برای یادگیری بیشتر خواندن به چه کمک های آموزشی نیاز دارند .

به اعتقاد ماری بت، دافن و وین سنت - 2010 - تحلیل خطاهای املایی برای تشخیص مشکلات ویژه حائز اهمیت فراوان است همین امر به طراحی برنامه آموزشی مناسب کمک می کند. به خاطر این که، اکثرارزیابی های استاندارد املا با تحلیلی که از خطاهای املا به دست می دهند اطلاعات مناسبی را برای طراحی برنامه آموزشی مناسب با مشکلات دانش آموز فراهم می کنند. ماتس - - 2000 بیان می کند که یک آزمون خوب املا هم اطلاعات توصیفی و هم اطلاعات تشخیصی فراهم می کند.  بنابراین، این آزمون باید نمونه کاملی از انواع دانش ها و مهارت های مختلف در املا را پوشش دهد. به اعتقاد سهیلی 1379 - ، به نقل از اسلامیه، - 1384 استفاده از ابزارهای غیر رسمی کاربرد آموزشی داشته ولی از آن نمی توان به طور قاطع برای تشخیص و طبقه بندی مشکلات نوشتاری استفاده کرد.

به اعتقاد ویلکینسون - 2006 - وودکاک، مک گری و ماتر 2001 - و - 2007 و انجمن روان شناسی آمریکا - 2000 - آزمون های استاندارد موارد زیر را تامین می کنند؛ - الف - اطلاعات تشخیصی ]تعیین و توصیف نقاط قوت و ضعف علمی دانش اموزان[ - ب - تحلیل خطا - پ - تعیین اختلاف ها ]تعریف اختلال یادگیری[ - د - ارایه اطلاعات برای برنامه ریزی ]تسهیل در جایگزینی در گروه، تعیین تقریبی سطح آموزش و دیگر جنبه های برنامه ریزی[ - ذ - ارایه اطلاعات برای برنامه ریزی و طراحی برنامه های آموزش انفرادی و سرانجام - ی - تامین اطلاعات برای ارزیابی پیشرفت دانش اموزان. همچنین، اسپالدینگ و همکاران - زیر چاپ، به نقل از تامی، - 2012 بیان می کنند که در دپارتمان های آموزش و پرورش امریکا متخصصان برای تشخیص و کمک به کودکان دارای مشکلات زبانی از نمرات آزمون های هنجار–محور استفاده می کنند.

آنها همچنین اظهار می کنند که مقوله بندی کودکان بر اساس عملکرد آنها در آزمون های هنجار– محور بسیار دقیق تر انجام می شود. با این حال، پیشنهاد می کنند که متخصصین به منظور تعیین دقیق شدت هر اختلال در انتخاب آزمون هنجار–محور باید دقت بیشتری نمایند. اسلامیه - 1384 - اولین قدم جهت کمک دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، شناسایی دقیق و تشخیص درست اختلال آنهاست و تشخیص این اختلالات یادگیری ویژه نیازمند تهیه و استاندارد کردن انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی و تشخیصی میزان شده و ملاکی است.

در چهارمین ویراست راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی انجمن روانپزشکی امریکا - 2000 - برای تشخیص مشکلات یادگیری این دانش آموزان بیان می شود که معیار تشخیصی اصلی اختلال، وجود یک نا برابری چشم گیر بین سطح کنونی پیشرفت - خواندن، ریاضی و املا - با سطح پیش بینی شده است که بر اساس سن تقویمی و عقلی - بر پایه نتایج آزمون ها - و آموزش متناسب با سن آزمودنی است که با یک آزمون رسمی و استاندارد مشخص می شود. از این رو، تشخیص اختلال املا نیازمند تایید یک آزمون میزان شده انفرادی است. بنابراین، در بررسی حاضر سوال های پژوهشی به صورت زیر مطرح می شوند.

.1    میزان پایایی مقیاس تشخیصی املا برای دانش آموزان چهارم دبستان تا چه حدی است؟

2. میزان روایی مقیاس تشخیصی املا برای دانش آموزان چهارم دبستان تا چه حدی است؟

.3 نقطه برش آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم چند است؟

روش:

روش: روش تحقیق توصیفی از نوع آزمون سازی - علی – مقایسه ای - است . جامعه، نمونه و روش نمونه گیری: جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم دبستان - استان کرمانشاه بودند.آزمودنیهای پژوهش 67 نفر از دانشآموزان چهارم دبستان بودند که به روش نمونه گیری طبقهای تصادفی با نسبت مساوی از میان تمام دانشآموزان استان کرمانشاه انتخاب شدند - جدول. - 1 برای انجام آن نخست از بین شهرستانهای استان کرمانشاه دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور انتخاب شدند.

سپس از بین دانشآموزان مدارس عادی 34 دانشآموز پایه چهارم عادی انتخاب شد و توسط معلم کلاس آزمون املا به آرامی خوانده شد و دانشآموزان نوشتند. برای اتنخاب دانشآموزان دارای اختلال یادگیری املا به مراکز توانبخشی اختلالهای یادگیری مراجعه شد و از بین تمام دانشآموزان پایه چهارم ارجاع داده شده به این مراکز به خاطر اختلال املا، تعداد 33 دانشآموز به تصادف انتخاب شد و آزمون املا برای آنها نیز خوانده شد و آنها نوشتند. البته دانشآموزان دارای اختلال از 5 مرکز موجود انتخاب شدند و یکجا نبودند.

ابزار

ابزار پژوهش با عنوان» آزمون تشخیصی املا« برای دانشآموزان پایه چهارم دبستانی است که در این پژوهش تدوین شده است. آزمون طراحی شده شامل 60 واژه میشدکه از درسهای کتاب فارسی پایه دوم دبستان انتخاب شدند. به این دلیل از کتاب سال قبلی دانشآموز واژهها انتخاب شده است که دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در اول سال تحصیلی به مراکز توانبخشی اختلال یادگیری ارجاع داده میشوند. پس کار درست این است که املای انتخاب شده برای آنها از کتاب سال قبل آنها باشد. با این حال، هم اکنون در مراکز توانبخشی اختلالهای یادگیری برای دانشآموز ارجاع داده شده، از کتابی واژه برای آزمون املا آورده میشودکه دانشآموز هنوز آن را نخوانده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید