بخشی از مقاله

مقدمه

با نگاهی به تاریخ آموزش و پرورش و سیر تحولی آن همیشه مدرسه کانون توجه جامعه بوده است . از آنجا که امروزه مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی دیده میشود، وجود مدیریت در مدرسه یک امر ضروری و بسیار مهم به چشم می خورد. با عنایت به اینکه تحولات اجتماعی جدید تغییراتی را در ابعاد مختلف جامعه از جمله در زمینه های مختلف فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی ایجاد کرده است که خود به خود نیازهای جدیدی را هم در مدرسه بوجود آورده است لذا برای پاسخگویی به این نیازهای جدید تغییر و دگرگونی در روش ×های مدیریت مدارس وتلاش برای بهبود بخشیدن به کیفیت مدیریت مدارس امری ضروری است.

از بررسی و مطالعه ی آثار گذشتگان روشن می شود که مدیریت از قدیم در جوامع مختلف بشری وجود داشته است و در بین بزرگان ورهبران ملل وادیان مختلف مورد توجه بوده است . در قرون اخیر هم نهضت های مختلفی در امر مدیریت ظهور کردند که می توان به نظریه مدیریت علمی نظریه نهضت روابط انسانی نظریه سیستم ها در مدیریت ونظریه ترکیبی مدیریت اشاره کرد.از شروع رسمی تعلیم و تربیت در جهان در مدیریت مدارس از روشهای مختلفی استفاده شده است .اما از آنجایی که امروزه از دنیای در حال تغییر و پیشرفت ، مدارس بی بهره نمانده اند و باید خود را با شرایط وفق دهند ، تغییر باید ابتدا در مدیریت مدرسه ایجاد شود.چرا که مدارس را باید با شیوه جدید مدیریت نمود که در حال حاضر مدیریت آموزشی رویکرد جدید فرآیند مدار محور را برای اثر بخش کردن مدارس آغاز نموده است در این مقاله برآنیم تا این رویکرد جدید را روشن وتجربیاتی را در این زمینه بیان نماییم.

بیان مسئله

سازو کارهای بهبود مدیریت آموزشگاهی در شهرستان ساوه چیست؟با عنایت به اینکه امروزه کیفیت، مورد توجه جامعه است و اولیا به دنبال مکانی برای تحصیل دانش آموزان خود هستند که کیفیت و خروجی بهتری داشته باشد. و مدارسی مورد نظر آنها می باشد که بهتر مدیریت می شوند این امر موجب شده که مدارس به طور نا خواسته در یک رقابت کیفی از نظر جامعه قرار گرفته و در این زمین تلاش نمایند تا مشتریان خود را که دانش آموزان هستند از دست ندهند و خروجی کار آنها دانش آموز موثر برای جامعه باشد .یکی از ابعاد مورد بررسی اقدامات قابل اجرا برای بهتر کردن کیفیت مدارس در سطح شهرستان می باشد و همچنین استفاده از تمام ظرفیت و تواناییهای مدرسه در جهت بهتر شدن مدرسه و حرکت از وضع مو ×جود به وضع مطلوب شود.

مدیریت کیفیت بر خلاف مدیریت سنتی که سازمان را به صورت مجموعه ای مجزا در نظر گرفته و به کارکنان و واحدها به صورت جدا از هم نگاه ×می کند ، سازمان را به عنوان نظامی از فرایندهایی که وابستگی داخلی به یکدیگر دارند ،در نظر می گیرد - تورانی،1393،صفحه - 9پژوهشهای رهبران علمی در این زمینه مثل بلومٌ - - 1985،گاردنرٍ - - 1983،گیلفوردَ - - 1977،استرنبرگُ - - 1983،تری فینگرِ - - 1982تورنسّ - - 1979کاملا حاکی از نیاز به بررسی مهندسی مجدد در آموزش و پرورش بوده که بر اساس الگوهای آن مدارس اداره میشوند. این پژوهشها همچنین تایید یک رویکرد انعطاف پذیر تر در برنامه و روش را نشان می دهد. در این تحقیق از مدل مفهومی بهبود کیفیت مدرسه استفاده شده است.

تجربه مبتنی بر حل مسئله

با عنایت به ورود دانش آموزان به سن تعلیم و تربیت و ورود به مدرسه انتخاب مدرسه با کیفیت دغدغه ای برای اولیا شده که فرزند خود را به مدرسه ای خوب بفرستند . وکارکرد مدارس در سالهای اخیر مورد قضاوت جامعه قرار گرفته و مدیر که رکن اصلی مدرسه است به عنوان فردی توانمند در نظر اولیا می باشد با توجه به اینکه کمبود فضا و مشکلات دیگر فرا روی مدارس می باشد و انتخاب مدرسه توسط والدین موجب مراجعه ×بیش از ظرفیت بعضی از مدارس شده است ، مدیریت نقش تعیین کننده ای در حل این مشکل دارد.در این زمینه اگر مدیر واحد آموزشی به مهارت های مدیریت و نقش مدیریت و کارکردهای مدیریت آشنایی و تسلط کامل داشته باشد مدرسه خود ×به خود به سمت کیفی سوق پیدا خواهد کرد.

مهارت های مدیریت عبارتند از مهارت فنی ادراکی و انسانی

در زمینه مهارت فنی دانایی و توانایی در انجام دادن وظایف خاصی که لازمه آن تسلط کامل در کاربست فنون و ابزارهای ویژه و شایستگی عملی ×در رفتار و فعالیت است.مهارت های ادراکی توانایی درک و پیچیدگی های کل سازمان و تصور همه عناصر و اجزای تشکیل دهنده کار و فعالیت سازمان به صورت یک سیستم می باشد مهارت ادراکی به مدیر مدرسه کمک می کند در تصمیم گیریهای مربوط به مولفه های اموزشی و درسی کمتر ین خطا را مرتکب شوندمهارت انسانی توانایی کار کردن با انسانها می باشد که لازمه اصلی داشتن مهارت انسانی خود شناسی می باشد در ارتباط با نقشهای جدید در مدیریت مدارس جهت افزایش کیفیت فراگیری نقش ها و مهار تهای زیر است: شناخت ویژگیهای مدارس قرن 21 ×درک نقش های جدید برای معلمان و مدیران کاربست نقش های رهبری برای مدیران نظارت پیش کنشی و مبتنی بر رشد کار کنان توسعه برنامه های آموزشی و درسی مهارت ارزیابی و خود ارزیابی ×کاربست روشهای نوین تدریس مقابله با انواع استرس و اضطراب مهارت خود آگاهی مهارت تفکر خلاق مهارت حل مسئله مهارت عقلانیت عاطفی مهارت کار گروهی و مدیریت مشارکتی مهارت رهبری مهارت های ارتباطی.

مهارت های مسئولیت پذیری

همکاری معلمان برای ایجاد این نقش ها اغلب ضروری است همچنین مدیر دارای یک نقش کلیدی در این فرایند است به نحوی که او نه تنها تصمیم گیرنده بلکه به عنوان مشاور و هدایتگر، لازم است اطلاعات مربوط به کار مدرسه و یافته های پژوهشی در این خصوص را به معلمان بدهد،دارای سبک رهبری آزاد منشانه بوده و به دنبال گرفتن اطلاعات و راهنمایی از افراد متخصص و با تجربه باشد. لذا لازم است آنچه هدف نهایی مدیریت مدرسه محوری یعنی" افزایش و بهبود عملکرد مدرسه و کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموز"است ، دست یابد.وظایف عمومی مدیران: برنامه ریزی ساماندهی هدایت و رهبری نظارت و کنترل ارتباط

برنامه ریزی :

عبارت است از تعیین اهداف وتدارک فعالیتها ، امکانات و وسایل برای تحقق اهداف لذا داشتن طرح وبرنامه کار هفتگی ، ماهانه وسالانه از وظایف مهم یک مدیر موفق آموزشی است.

سازماندهی:

فرا گرد سازماندهی یعنی جریان نظم وترتیب دادن به کار وفعالیت ، تقسیم و تکلیف آن به افراد به منظور انجام دادن کار وتحقق هدفهای معینی می باشد . مدیر آموزشی بدین منظور باید هماهنگی های لازم را بین افراد و واحدهای مختلف به وجود آورد .

هدایت و رهبری:

رهبری در مدیریت ، فراگرد اثر گذاری ونفوذ در رفتاراعضای سازمان برای یاری وهدایت آنها در ایفای وظایفشان است .لذا یک مدیر مدرسه باید قبل ازهرچیز یک رهبر آموزشی باشد چرا که رهبر آموزشی با برقراری ارتباط متقابل با کارکنان انگیزه کار و فعالیت را در آن ها به وجودمی آورد و همواره مشکلات وکشمکش های آنها را حل می نماید .

نظارت و کنترل :

نظارت و کنترل فراگرد ارزشیابی عملکرد فردی وسازمانی است برای آن که معلوم شود آیا هدفهای سازمان تحقق پیدا کرده یا نه . یک مدیر خوب ابتدا ملاکها وروشهای سنجش عملکرد را تعیین می کند وآنگاه برعملکردها نظارت وآنهارا اندازه گیری می کند ودر ادامه نتایج حاصله را مقایسه ×ودر پایان برای تصحیح عملکرد ها اقدام می نماید.

ارتباط :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید