بخشی از مقاله

چکیده:

ستایش خداوندی را سزا است که آفریننده آسمانها و زمین است ، و فرشتگان را با بالهای دوتا دوتا ، و سهتا سهتا ، و چهارتا چهارتائی که دارند ، مأموران - قدرتمند اجرای فرمان خود در زمینههای مختلف تکوینی و تشریعی - کرد . او هر چه بخواهد بر آفرینش - فرشتگان و مردمان و سایر موجودات جهان - میافزاید . چرا که خدا بر هر چیزی توانا است . مدیریت به صورت کلی از دشوارترین و در عین حال از ظریف ترین کارهای انسانی است که برای خود ویژگی هایی دارد. چه بسا فقدان یکی از این خصوصیات ، مایه رکود کار و نابسامانی اوضاع قلمرو مدیریت می شود. افراد ناوارد، مدیریت را کاری ساده تلقی می کنند و تصور می کنند تنها داشتن مدرک مدیریت برای مدیریت کردن کافی است و در چشم انداز این گروه ، مدیران لایق بر سر هر کوی و برزن ، به فراوانی پیدا می شوند.

در صورتی که از نظر کارشناسان مسائل مدیریت ، واقعیت به گونه ای دیگر است. مدیر شایسته و کارساز بالاتراز آن است که تصور می شود و راز آن این است که بخشی از ویژگی های مدیریت ، موهبتی است که باید آفرینش در نهاد انسان به ودیعت بگذارد و هرگز با آموزش و دوره دیدن و درس خواندن ، قابل تحصیل نیست مقاله حاضر با هدف بررسی شیوه های توسعه و ارتقای مدیریت آموزشی و آموزشگاهی نگاشته شده است این مقاله در صدد است با الهام از نظریه های ارتقا سازی ،راهکارهای جدیدی را به منظور ارتقا مدیریت آموزشی و آموزشگاهی ارائه نماید،تا از این رهگذر ،متولیان مدیریت آموزشی و آموزشگاهی با کاربست راهکارهای مذکور، گام های کاربردی تری را جهت بهبود کیفیت مدیریت بردارند. مدیران همواره نقش مهم و حیاتی در سازمانها ایفا میکنند.

اثر مدیران شایسته در توسعه، ارتقاءو موفقیت سازمان یاد دهنده ، امروزه بخوبی در بسیاری از سازمانهای موفق بارز و آشکار است. از سوی دیگر پاسخ سریع به تهدیدها و فرصتهای عصر حاضر، مدیر را بعنوان منبعی حیاتی در حل مسائل در سازمانها مطرح ساخته که بر این اساس نیاز مراکز آموزشی به مدیران شایسته بیش از پیش آشکار شده است. پس سرمایه گذاری در امر آموزش امری ضروری است.یکی از رویکردهای نوینی که در زمینه آموزش مدیران مطرح شده است، کاربرد شایستگی ها جهت طراحیبرنامههای توسعه مدیریت است. نتیجه گیری می شود که وضع فعلی مدیریت آموزشی کشور ما در حدرضایت نیست ،نباید به وضع موجود قانع شد.

تعریف مدیریت:

مدیریت - - management به معنای هماهنگ سازی کلیه منابع یک سازمان به منظور تحقق اهداف سازمانی است از هنگام پیدایش سازمانهای نظامی در جهان مسئله مدیریت نیز درآن نیز مطرح گردیده است چهار وظیفه اصلی مدیریت عبارتند از :

-1سازماندهی - -2 - military organization برنامه ریزی - -3 - planningرهبری - - - 4 - eading نظارت - - . - controllingقایدان،اصغر؛ - 1385 کار مدیریت به طور عام ومدیریت آموزشی به طور خاص دارای چنان ظرایف واهمیتی است که توانمندیها ومهارتهای خاصی را می طلبد درجه اهمیت آن آنقدر بالاست که بیشتر افراد توقعات وانتظارات زیادی از یک مدیر دارند و هر کس را شایسته قرار گرفتن در این موقعیت وپذیرفتن مدیریت نمی دانند دامنه این بحث بدانجا می رسد که عده ای معتقدند مدیریت امری ذاتی وجبری است وتا کسی به طور مادرزاد ویژگیهای لازم را نداشته باشد قادر به رهبری وهدایت مدیریت نیست این گروه می گویند مدیریت از طریق تجربه ویادگیری قابل اکتساب نیست بلکه فرد باید از ابتدا جوهر این کار را داشته باشد در مقابل گروه دیگر معتقدند که مدیریت قابل فراگیری وکاربرد است وکسانی که این ویژگیها را مورد مطالعه وتجربه قرار داده اند قادر به اداره افراد وسازمانها می باشند گروه ثالث نیز می گویند مدیر موفق کسی است که هم دارای تجربیات اکتسابی وهم توانییهای ذاتی باشد به نظر این گروه مدیریت تواناییهای بالقوه ودانش وعلوم مکتسبه مکمل هم هستند.

بطوری که مدیر بدون استعداد ومدیر بدون تجربه ودانش موفق نخواهدبود - میرکمالی سید محمد.. - 1367 نقش آموزش در مدیریت: موریس - 1971 - بهبود مدیریت را بهسازی سیستماتیک اثربخشی مدیریت در سازمان تعریف می کند.هدف غایی بهبود مدیریت ایجاد رفتار مطلوب یا تغییر سازمانی است. در سالهای اخیر به توسعه و پیشرفت مدیریت توجه بسیاری شده و طی برنامه های آموزشی سعی شده که مدیران و صاحبان مقام ،تحت آموزشهای ویژه قرار بگیرند تا بتوانند بازیردستان ، مصرف کنندگان ، مددجویان و سایرافراد جامعه ارتباط برقرار سازند. زیرا نتایج مطالعات عدم رضایت از مبانی قدرت را به دست می دهد. بنابراین توسعه روشهای آموزش وپرورش مدیران گامی در افزایش آگاهی آنها وبهره دهی به سازمانهامیباشد.

محتوای آموزش مدیران باید برمبنای نیاز آنها واهداف سازمان تنظیم گردد.در برنامه های آموزشی،مدیران سازمان از توجه بیشتری باید برخوردار باشند،در بسیاری سازمانها محور فعالیت های تغییر فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش مدیران سازمان بوده است زیرا مدیران باید نسبت به الگوی مورد نظر نگرش مثبت کسب کنند و متعهدانه آنرا دنبال نمایند و بدون حمایت مدیران برنامه های تغییر شکست خواهد خورد.مطالعات نشان میدهد که فرهنگ سازمانی در سطوح بالای سازمان تنظیم میگردد و از طریق سلسله مراتب سازمانی به سطوح پایین انتقال داده میشود اگر مدیران به فرهنگ سازمانی تعهد لازم را داشته باشند ایده هایی که القاء میکنند به آسانی در سطح سازمانی نفوذ خواهد کرد.

مدیریت و حیات

حیات هر موجود زنده ای بستگی به مراقبت و مدیریت و آینده نگری کسانی دارد که پیرامون او در حال زیستن ،اندیشیدن و عمل کردن هستند. حیات جانوری و گیاهی نمونه های بارزی از مدیریت ها را نشان می دهد . در جایی با کج اندیشی و بد عمل کردن مردم ،نهادهای حمایتی و مراقبتی ،هکتارها جنگل می سوزد ،جانوران نایاب و کمیاب ازبین می روند بدون آنکه نهالی کاشته شود . در سیستم تعلیم و تربیت نیز کار به همین منوال است .

اگر به موقع اندیشه ها ی مثبت به عمل تبدیل نگردد نسل ها سوخته و انسان هایی فدا می گرددند که جبران آنها امکان پذیر نیست .هرچند ممکن است هیچ کس آن را به عنوان یک آسیب اجتماعی قلم داد نکند . مدیریت آموزشی تأثیر گذار با دوربین دور اندیشی فردایی می بیند که در آن همه از نعمت فیاض خدای رحمان - علم - بهره مندند ، عاشقانه خدای بی همتا را می ستایند ؛ خدمتگزاری به هم نوع را جشن و عبادت می پندارند و در این فضای معنوی کسی نگران نیست ، کسی به سبب کج دستی ،قطع بازو نمی شود ، خون کسی به ناحق ریخته نمی گردد. هیچ استاد و معلمی از کلاس درس رفتن خسته نمی شود و هیچ دانشجو ودانش آموزی از آمدن به محل تحصیل و فراگیری علم و هنر و فن احساس دلتنگی ندارد. فتح قله ها از آن همه است ،همه افتخار می کنند که دستی در ساختن جامعه ای دارند که در آن مشغول حیاتند.

مدیریت آموزشی - چالش ها -

در اجرای ارتقا و توسعه مدیریت آموزشی نیازمند شناسایی چالش هایی هستیم که مانع رشد آموزش و پرورش هستند.

الف - معلم و نقش ماندگار آن - سخنرانی وزیر در جمع مدیران خراسان -

روزی در کلاس درس - مقطع ابتدایی - یکی از دانش آموزان کلاس را برای پاسخگویی به سوالات پای تخته آوردم .از دانش آموز آنچه را آموزش داده بودم پرسیدم اما او جواب را ندانست و نتوانست به سوال من پاسخ گوید.من هم از روی بی دقتی زود عصبانی شدم و با کف هر دو دست صورت او را آماج سیلی های خود قرار دادم تا آنجا که اشک از چشمان معصوم و زیبای او ،سرازیر شد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید