بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مهم‌ترین گردنه‌ها در مسیر تکامل انسان‌ گذشت از منافع و مصالح شخصی و رسیدگی به حوائج نیازمندان و محرومان جامعه‌ است تا آن جامعه‌ به سعادت و تعالی برسد. مشارکت‌ در حقیقت سبب نوعی وحدت و انسجام اجتماعی می‌شود. هدف از ارائه این تحقیق بررسی راه‌کارهای الزم در سبک و دستورات دین اسالم در ارتقای فرهنگ کمک به نیازمندان و رفع فقر در جامعه‌ است تا بتوان به کمک فرهنگ غنی اسالم جامعه‌ای بدون فقر داشته باشیم.

محققین در این تحقیق از روش کتابخانه‌ای و جمع‌آوری مطالب و سپس استفاده از پرسش‌نامه و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و آزمون خی دو استفاده شد. یافته‌ها نشان داد پرداخت خمس، پرداخت زکات، پرداخت صدقات، هدفمندی فرهنگ نذورات، هدفمندی فرهنگ وقف در بین مردم، رسانه‌ ملی و باال بردن آگاهی‌های مردم، اعتماد مردم به دولت، تقسیم عادالنه بیت‌المال در میان مردم، باالبردن عزت نفس افراد، آگاهی از اهمیت کار، تأثیر شفاف‌سازی تعداد نیازمندان، راه‌اندازی محیط کاری و مرازک تولیدی و آگاهی از قوانین اسالمی در ارتقا زندگی نیازمندان مؤثر است.

مقدمه

فقر به‌عنوان یک مشکل اجتماعی، زخمی است عمیق و ریشه‌دار که به تمام زوایای فرهنگ و جامعه‌ نفوذ میکند وبر این اساس زدودن آن در دوره‌های مختلف تاریخ مورد توجه مکاتب فلسفی و مذاهب گوناگون بوده است از نظر صاحب‌نظران علوم سیاسی و اقتصادی دو نوع فقر وجود دارد اول فقر مطلق که از طریق خط فقری که به‌عنوان تأمین حداقل هزینه الزم در زندگی برای کسب رضایت در تأمین غذا، سرپناه، پوشاک، سالمت و بهداشت تعریف میشود و دوم فقر نسبی كه در این حالت فرد حداقل‌ها را داشته، ولی استاندارد و قابل مالحظه نیست و نسبت به سایر گروه‌های درآمدی جامعه‌ فقیر محسوب میشود البته در تعریف خط فقر صاحب‌نظران بسیاری بر این باورند كه نمی‌توان هرگز با دقت زیاد خط فقر راتعریف و بر سر آن اجماع كرد - رشیدی، . - 1389

تعریف فقر از نظر بانک جهانی: ناتوانی افراد خانواده یا جامعه‌ در به دست آوردن منابع برای تأمین نیاز‌های اساسی خود فقر و محرومیت دو پدیده شوم است که علی رقم تمام پیشرفت‌های علمی و صنعتی هنوز در بسیاری از جوامع وجود دارد و سالمت و امنیت جامعه‌ را به خطر می‌اندازد - قاعدی، . - 1385 در جمهوری اسالمی بالفاصله پس از پیروزی انقالب اسالمی، وظیفه فقرزدایی و گسترش رفاه اجتماعی بر عهده کمیته امداد گذارده شده است که به‌منظور پاسداری از کرامت انسان‌ و حفظ شان و منزلت افراد و خانواده‌های محروم و رسیدگی به وضع سالمندان، ایتام، زنان بی‌سرپرست، مستمندان و در راه ماندگان با فراهم نمودن بستر‌های توانمندسازی را فراهم نماید - قانون اساسی - .

دین اسالم هم با فقر مخالف بوده و همواره در بسیاری از قوانین و مقررات خودخواسته با این پدیده مقابله نماید و عدالت اجتماعی را گسترش دهد. دریافت خمس و زکات از ثروتمندان و همچنین پدیده معنوی انفاق وقف در تعالیم اسالمی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و همه این موارد در واقع به‌منظور برقراری توازن و عدالت اجتماعی و همین‌طور فقرزدایی در میان جامعه‌ اسالمی بوده است در سبک زندگی اسالمی به بهبود اقتصاد از طریق کار و تالش و همین‌طور کمک به همنوع برای حل مشکل فقر بسیار به چشم میخورد - رشیدی، . - 1389 هدف از ارائه این تحقیق بررسی راه‌کارهایی که بتوان از آن از ظرفیت‌ها و پتانسیل سبک و شرایط زندگی اسالمی برای برطرف کردن فقر و ارتقا فرهنگ کمک به همنوع در جامعه‌ استفاده کرد و به این منظور رسید

بیان مسئله

رفتار اجتماعی و سبک زندگی تابع تفسیر ما از زندگی است هدفی که ما معین می‌کنیم به‌طور طبیعی یک سبک زندگی به ما پیشنهاد میکند - مقام معظم رهبری - سبک زندگی مطلوب اسالم ر‌هایی از وضع موجود و رسیدن به حیات طیبه است خداوند در قرآن مسلمانان را در ماندن وضع موجود مزمت میکند و این حاصل نمی‌شود مگر با کار و تالش فراوان و کمک به گسترش عدالت اجتماعی. حضرت علی A میفرماید کوتاهی و تنبلی در دنیا برای انسان‌ تباهی است - حر عاملی، . - 1403

12    سبک زندگی اسالمی در ارتقای فرهنگ نیازمندان

انفاق و تامین نیاز های مادی و دستگیری از نیازمندان از اصول مسلم قرآن و از آیات محکم الهی است تأثیر دین و اقتصاد بر یکدیگر دوسویه است همان‌گونه که دین و اخالق دینی بر سالم‌سازی اقتصاد تأثیر دارد رفتار‌های اقتصادی مطلوب اسالم نیز در تقویت باور‌های دینی نقش مهمی دارد امروزه با توجه به وجود تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم شرایط زندگی برای عده زیادی از جامعه‌ روزبه‌روز سخت‌تر میشود و لزوم انجام این تحقیقات کمک زیادی به نهاد‌های خیر مانند کمیته امداد امام خمینی H کرده تا هم نیازمندان واقعی جامعه‌ شناخته شوند و همین‌طور راه‌کارهای مشارکت‌ همه‌جانبه افراد جامعه‌ برای کمک به همنوعان خود و بر طرف کردن فقر جامعه‌ بیش‌تر مورد بررسی و شناخت قرار میگیرد چرا که فقر در جامعه‌ بسیاری از ناهنجاری‌ها و تخلفات را به همراه خواهد داشت که در ن‌هایت امنیت عمومی جامعه‌ را به خطر می‌اندازد مشارکت‌ مردم و کمک به ارتقا فرهنگ انفاق و ایثار سیاست‌های جامع را در رفع این معضل اجتماعی کمک میکند.

البته دولت هم باید در این زمینه اعتمادسازی الزم را انجام دهد تا عموم مردم اعتماد الزم را داشته تا کمک‌ها قالب مالحظه و تأثیرگذار باشد. تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به‌منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسیله در اختیار همه‌کسانی که قادر به کار کردن هستند از وظایف دولت است که در اصل 44 قانون اساسی مشخص شده است. تحقیقات و تجربیات پژوهشگران داللت بر آن دارد که مشارکت‌ سبب کاهش مقاومت‌های منفی از جمله کم‌کاری و افزایش درآمد خواهد شد - رشیدی، . - 1389 سبک زندگی اسالمی یعنی رفتار‌های انسانی که متأثر از فرهنگ اسالمی است زیرا رفتار از پیش‌فرض‌ها و مبانی ناشی میشود که همان فرهنگ است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید