بخشی از مقاله

چکیده

آنچه بشر امروزه برای خود طراحی کرده است برای رشد و تعالی جامعه بشری است اگر به آنچه در درون انسان است بنگریم به بالاترین و مهم ترین سطح از اختراعات و پیشرفت ها می رسیم. اما آنچه پی می بریم به بزرگی و قدرت خالق یکتا است. بنابراین می توان گفت که ارتباط عمیق و مستحکمی از آنچه انسان بدست آورده است و خداوند بزرگ که خالق تمام این معلومات است وجود دارد که این ارتباط را می توان به نوعی دیگر به هم مرتبط کردبنابراین می توان گفت که خداشناسی دینی و معرفت اسلامی چنان پایه و اساس محکمی را بنا می کند. بر آن تکیه داریم که در این مقاله، ابعاد مختلف پیشرفت را با خداشناسی اسلامی همراه رهبری کامل بیان کنیم و آن را با جوامع غربی مقایسه کنیم و آنچه برای نیاز به پیشرفت است، بیان کنیم.

کلمات کلیدی:تکنولوژی نرم، خداشناسی اسلامی، کمال، معنوی و علمی، غرب زده

مقدمه

یکی از مهم ترین موهبات الهی در زمینه انسان و آنچه درون انسان است، میل به کمال و خداشناسی است. موهبتی که باعث پیشرفت به سوی حق تعالی می شود. این قسمت نیاز به منبعی برای رشد دارد که خارج از بعد مادی زندگی انسان است تا بتواند صعود کند و از چشمه ذات حق تعالی استفاده کند تا بتواند انواع استعدادهای خویش را بشناسد و بتواند آنها را در مسیر درست شکوفا کند و از آنها استفاده کند. این خداشناسی است که دنیایی را آماده کرده است که انسان بتواند از زندگی مادی خود به زندگی اخروی خود برسد. نوع دیگری از ارتباط که امروزه به نام تکنولوژی نامیده میشود و هر آنچه در زندگی ما است را به سمت خود می کشد، وجود دارد. تکنولوژی تماتم زندگی بشر را تحت سیطره خود درآورده است و این تکنولوژی اثری عمیق را در زندگی انسان ها ایجاد کرده است. این تکولوژی تمام زندگی فرد، از خصوصی تا عمومی، پیر و جوان و حتی حقوقی فرد را تحتتأثیر قرار داده است. همه نوع را تحتتأثیر گذاشته و روشهای نوین را پیش راه آنها قرار داده است.

اسلام و خداشناسی اسلامی، هر آنچه انسان را نیاز دارد در اختیار وی قرار داده است و تمام آنچه به عنوان حق و حقوق را تمام و کمال در اختیار وی قرار داده است. دینی که پیغمبر آن خاتم پیامبران و تمامکننده و کاملکننده دینهای ماقبل خود بوده است - قرآن، احزاب - 40 - طباطبایی، . - 1374 بنابراین اسلام آن قدر بدون نقص و همه چیز را درنظر گرفته است که دیگر جای هیچ گونه سؤالی نیست و آنچه راا بشریت نیاز داشته به آن داده است تا بشر در آنچه به آن داده شده تفکر کند و هم از بعد دنیوی و هم بعد اخروی راه و رسم همه نوع یشرفت را دریابد و به واسطه همین شناخت بتواند علاوه بر آن که زندگی دنیوی خود را تأمین کند، بلکه آخرت خود را نیز تأمین کرده باشد و بتواند با استفاده از آن راهی به سمت پروردهی خویش بیاید

حال با توجه به معنویتی که اکنون جامعه اسلامی همراه رهبری دلسوز داردف می تواند بندبند تکنولوژی راا باز کرد و حتی جلوتر از بقیه کشورها، مثل قبل حرکت کرد. بنابراین ارتباط عمق میان این دو وجود دارد، چون انسان دو بعد معنوی و مادری دارد و ارتباط تنگاتنگی میان این دو بعد وجود دارد. بنابراین آنچه فرد لازم دارد هم شامل دو بعد میکند تا بتواند روح را تغذیه و جسم را سالم نگه دارد. اگر بخواهیم مسئله را به هم مرتبط کنیمف همان طور که بحث شد به دو ارتباط برمیخوریم: یکی ارتباط معنوی انسان و دیگری ارتباط مادی یا همان تکنولوژی و هر یک با توجه به جایگاه خودش نیاز به توجه دارد تا باعث رشد صعودی انسان شود و باعث آماده شدن آنچه فرد برای رشد اجتماعی و معنوی داده بشود.

حال این سؤال پیش می آید که تا چه حد این دو بعد از زندگی افراد، توانسته اند روی همدیگر اثر گذاشته اند و یا تحت تأثیر قرار دهند و یا اینکه خداشناسی بر تکنولوژی پیروزه شده است تا تکنولوژی بر خداشناسی و هر یک چه مقدار بر هم تأثیر گذارند. کدام یک باعث بالندگی دیگری میشود و کدام یک رشد و کروکی را تجربه می کند؟ آیا توجه به هر دو بعد، از زندگی روزانه به یک مقدار است. یعنی اگر تکنولوژی زمینه ساز شود دیگر نیاز بهه معنویت احساس می شود یا خیر؟ در ادامه مباحث سؤالات رد بررسی کرده و به آنها پاسخ میدهیم.

روش تحقیق

اختراعات و پیشرفت ها و هر آنچه امروزه ما به عنوان تکنولوژی در حال استفاده هستیم از دانشمندان آن سر دنیا که فاصله زیادی با ما دارند و ما به عنوان تنها معرف ننده و برای جلورفتن آنچه آنها می خواستند انجام داده ایم و به عنوان آزمون و خطا برای آنها انجمل عمل می کردیم و نوعی پله برای پیشبرد اهداف آنها بوده ایم. چگونه می توان به این سؤال جواب داد که چرا تا سه دهه قبل ما فقط به عنوان معرفکننده انواع موارد تکنولوژی، ارتباطی، نظامی، صنعتی و ... بودهایم و فقط خود را بازاری برای انواع کالاهای آنها قرار داده ایمم و بدانیم که مصرف گرایی و عدم استقلال هر ملتی باعث از بین رفتن عزت و نفس و اراده ملت ها می شود - وصیت نامه امام خمینی، - 1377 و چرا جوانان و مردم این کشور در تولید علم و تبدیل آن بهه تکنولوژی فقط جایگاه مصرف کنندگی داشته اند؟ اگر بخواهیم جوابی دقیق تر، مطمئن تر و بهتر برای این سؤال پیدا کنیم، می توان به یک جملهه رسید. عدم برخورداری از معنویت و عدم استفاده از استعداد ذاتی. با وجود داشتن این استعدادها اما راه ها بسته و زمینه برای شکوفایی مهیا نبوده است. زمینه ای برای خودباوری و همچنین تکامل شخصیت فردی کمتر به چشم میخورد و ذهنهای افراد صرفاً مصرفگرا بوده است نه خلاق. همچنین رشد خداشناسی کمتر بود.

در چند سال گذشته، ذهن انسان ایرانی به خواب رفته است و از آن استفاده نمی شده است. آن هم بهه دلیل عدم استلال و تفکر معرفی - وصیت نامه امام خمینی، - 1377 فرصت بروز را پیدا نکرد تا به عرصه عمل برساند. این تفکر خلاق و نوآور، اما توانایی بروز استعدادهای مخفی و شکفته شدن را نداشت. زمینه ای که با خداشناسی درونی آغاز می شود و با اتصال به خداوند می تواند تمام عرصه های مختلف را فتح کند. پس از انقلاب این زمینه فراهم شد. تعریف خداشناسی و بالابردن همان تفکر، برای هر یک از افراد جامعه باعث شد که انسان ها در جامعه اسلامی حرکت کردند و حماسهای علمی، سیاسی، فرهنگی - مقام معظم رهبری، - 1392 به وجود آورند.

در ادامه2 بحث را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

    نیروی نهفته ایران اسلامی در جهتتولید تکنولوژی.

    مقایسه تکنولوژی اسلامی ایرانی با کشورهای غربی و غربزده.

نیروی نهفته جمهوری اسلامی ایران در جهت تولید تکنولوژی

ایران اسلامی در سال های اخیر، مقام اول را در سرعت رشد و ترقی در میان منطقه بدست آورده است که طی در بعضی از علوم، توانسته در سطح جهانی به رقابت کند. - اسکوپوس، . - 2012 توجه به جو خداشناسی اسلامی و همچنین بالارفتن وجه اعتماد به نفس و خودباوری در میان جوانان انقلاب اسلامی، و همچنین بالابردن سطح خداشناسی دینی که باعث شده تمامی جنبه های انسانی را از نظر دینی در ذهن فرد پر کند، به آن انجامیده است. فرد پلههای کال را بگذرد و استعدادهای ذاتی خویش راا نمایان کند. با استفاده از همان بینش و خداشناسی است که جوان ایرانی توانسته است به تمام علوم روز دنیا نفوذ کند و تکنولوژی روز را با معرفت دینی اسلامی بهه هم آمیخته است؛ اثری که در ذات همهی انسانها وجود داردف اما فرد باید بتواند از راه درستش به آن برسد. این هدفه در فرهنگ و دین باعث میشود که باعث پرتاب در جهت رسیدن به اهداف افرادی و پیداکردن علوم مختلفی که خداوند آن را در نهان طبیعت گذاشته یا فرد به آن دست پیدا کند. بنابراین میتوان گفت که خداشناسی دینی اسلامی تراز موتور محرک و نشاندهنده دیگر برای رسیدن به اهداف علمی دانست.

جوانان امروزی با قلبی پر از ایمان و عشق خداوندی ب ذات حقتعالی کمک میجویند و باعث افزایش شناخت معرفت می شود تا توسط آن به جهان هستی نفوذ کرده و با استفاده از آن، تکنولوژی مختلف را بیرون بکشند. ااز طرفی هرچند خداشناسی دنی و اسلامی و ایرانی برای رسیدن به پیشرفت لازم باشد، اما کافی نیست؛ زیرا که نیازمند نگهداشتن و هدایت در مسیر درست است. این نگه داشتن و هدایت گاهی به اندازه خود آن مهم و حیاتی است و این راه نگهداری و پشتیبانی می توان یک کلمه معنی کرد - رهبری - . جمهوری اسلامی ایران با داشتن رهبری مقتدر و متفکر تمام این خط را می داند و برای آن فکر میکند و بر تمام این بینش عمیق خود، بر تمام اصول مسلّط می باشند. این باعث شده جوانان انقلاب اسلامی همراه مغزهای پرتوان و موشکافانه پشتیبانی محکم باشد و جوانان ما با تکیه بر این دو اصل تمام این قله های علم و معرفت را فتح کنند. این باعث میشد نام ایران بر سر تمام قومها و ملتها افتاده است و به کشورهای مختلف صادر شود.

مقایسه تکنولوژی ایران اسلامی اب کشورهای غربی و غربزده

رشد علم و فرهنگ اسلامی ایرانی باعث شده که نمود خود را در علم پزشکی، تکنولوژی و رباتیک نشان دهد و جایگاه بزرگی را برای اران به ارمغان آورد. در مقایسه با کشورهای منطقه که با استفاده از الگوی غربی را در پیش گرفتهاند و گاهی دنبالهرو آنها دهاند، با توجه بهه اینکه از یک طرف دنبالهرو پیشرفتهای تکنولوژی غرب هستید که هیچ اما رشد علمی و فرهنگی آنها با توجه به همین قضیه بسیار از جمهوری اسلامی ایران پایین تر است. از یک طرف می خواهند آنچه در گذشته داشته اند را حفظ کنند و از طرفی میخواهند اصالت خود را حفظ کنند! حال این دوگانگی نوعی تشویق ذهن را برای آنها به ارمغان آورده است و به سمت مصرفزدگی بومی حرکت میکنند. هر چند که این پیشرفت های علمی و تکنولوژی در کشورهای غربی سریع باشد باز هم چون در جهت رشد و تعالی و هدایت انسان به سمت جایگاه اصلی خودش نیست، باعث از بین رفتن ارزش ذات انسان و اساس خانواده میشود و باعث آنها اکثراً دیگر انواع گودالها و مشکلات سیاسی و اجتماعی میشود. مثلاً ضعیف شدن بنیان خانواده، رکن اصلی هر جامعه است و حتی بی بندوباری در اماکن عمومی را به دنبال دارد - مقام معظم رهبری، . - 1392 چرا که مثال تکنولوژی و کمبود سرشت فطری انسان به مانند عالم جاهل - امام علی - ع - ، حکمت - 104 که با علم خود رسوایی به وجود می آید. تمام این مسائل برمیگردد بهه سرشت انسانی که بدون تقویت روح و روان فقط به جنبه دنیوی و شخصی خود توجه کرده است و گاهی همه ی آن سروصدا ناگهان فرو میریزد و مشکلات ذکرشده راا به بار می آورد. بزرگ ترین مشکل این است که باا همه ی این پیشرفتهاا به سوی تشویق و سردرگمی پیش می روند. بنیان خانواده سست تر شده و انسان از ارزشهای انسانی و معنوی دور میشوند که خود به خود باعث زوال علم و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید