بخشی از مقاله

چکیده

خاورمیانه ازحیث موقعیت واهمیت موجب گردیده تاهمواره روسیه نگاه ویژه ای به این منطقه داشته باشد.روسیه پس از فروپاشی شوروی،دچار مشکلات اقتصادی و سیاسی شده و درصددآمد تا به بازسازی اقتصادی وسیاسی خودبپردازد و سیاست خارجی خود را همپای سیاست آمریکا کند واصول سیاست خاورمیانه ایی خود را درعرصه داخلی و بین المللی در حد وسیعی گسترش دهد و خود را از نفوذ غرب بکاهد؛ازاین روازاواخردهه 90میلادی به تغییرنگرش درسیاست خارجی خود پرداخت این تغییرات موجب گردیدتاسوریه موضع خودرادرقبال مسائل مناطق دیگرازجمله خاورمیانه معطوف کند.

روسیه توانست سیاست مستقلی را در خصوص خاورمیانه درپیش گیردوتلاش های خودرا برای گسترش روابط با منطقه خاورمیانه جدی تر کند. روس ها انگیزه و هدف خود را دراین جستجو کردند که می تواند از طریق دخالت دراین منطقه ی حساس در جهت احیای گذشته ی پرعظمت خود برای رسیدن به یک کشوری قدرتمند در حرکت باشند و بتواند با کشوری قدرتمند چون ایالات متحده ی آمریکا یک نوع همسویی داشته باشندواز این راهکاربتوانندبه ساماندهی اوضاع خودبپردازند.

مقدمه

خاورمیانه به دلیل موقعیت ویژه اش وداشتن تمدن اسلامی وقرارگرفتن میان سه قاره اروپا،آسیاوآفریقاودربرداشتن رودها،دریاچه وتنگه هاوداشتن ذخایرعظیم نفت وگازحائزاهمیت است وهمواره موجب رقابت بین قدرت های بزرگ بین المللی گردیده است.دراین خصوص روسیه نیزبه عنوان یکی ازقدرت های بزرگ بین المللی به جهت نزدیکی جغرافیایی منطقه خاورمیانه به مرزهای جنوبی روسیه پابه عرصه رقابت نهادومنجرگردیدتابراهمیت این منطقه درمحاسبات استراتژیک روسیه بیفزاید. همچنین حضور نظامی قدرت ها دراین منطقه حساس موجب رخ داد مسائلی نظیر حوادث 11سپتامبر،جنگ افغانستان،حمله نظامی آمریکا به عراق که می تواند تأثیرات بسیاری را در منطقه خاورمیانه و هم در سیاست خارجی کشور روسیه داشته باشد.

این منطقه که توانسته است مهمترین محرکه در سیاست خارجی ،خاورمیانه ای روسیه از حیث امنیتی ،سیاسی ،اقتصادی،انرژی و حضور مسلمانان شناخته شود.سیاست خاورمیانه ای روسیه دردوره یلتسین سیاست های راهبردی کلان مبتنی بر اصل توسعه اقتصادی و نگرش خوشبینانه نسبت به غرب است. دراین دوره روسیه جزء با همسایگان غربی خود با دیگر مناطق خاورمیانه ارتباط و همکاری نداشته است و روابط خاورمیانه ای روسیه دراین دوره دچار رکودگردیدکه این مسائل باروی کارآمدن پوتین درروسیه وتغییردرسیاست های خودتوانست بایک رویکردمستقل درمسائل جهانی، سیاست خاورمیانه ای خودرادرقالب سیاست نگاه منطقه ای و بین المللی تعقیب کند .

در مجموع و با توجه به مسائل ذکر شده پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که خاورمیانه ازچه زوایای برای روسیه دارای اهمیت است؟وروسیه چه سیاست های رادرخصوص خاورمیانه درپیش گرفته است؟یافته های پژوهش حاکی ازاین است که حوزه ی خاورمیانه و روسیه از روابط دیرینه ایی برخوردار هستند که این روابط می تواند در سدهها و قرن های متمادی دچار تغییر شود به نحوی که روابط بین روسیه و خاورمیانه بعد از فروپاشی شوروی اهمیت زیادی پیدا کرده است . از این رو با بررسی کلی اهمیت سیاست خاورمیانه ای روسیه به بررسی اهداف و انگیزه روسیه در روابط با خاورمیانه دراین پژوهش می پردازیم.

اهمیت خاورمیانه برای روسیه

روسیه پس از فروپاشی شوروی،دچار مشکلات اقتصادی و سیاسی شده بود و درصددآمد تا به بازسازی اقتصاد روسیه بپردازد. و سیاست خارجی خود را همپای سیاست آمریکا کند.ازاین روازاواخردهه 90میلادی به تغییرنگرش درسیاست خارجی خود پرداخت .این تغییرات موجب گردیدتاسوریه موضع خودرادرقبال مسائل مناطق دیگرازجمله خاورمیانه معطوف کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید