بخشی از مقاله

چکیده:

بدون شک قانون مجازات اسلامی و اجرای حدود اسلامی بطور عموم یک ضرورت اجتماعی است ، بشر در سایه مجموعه ای از قوانین که بتواند اعمال و رفتار منحرفین و جنایت کاران را کنترل کند می توان زندگی سالمی در کنار همنوعان خود داشته باشد.مبحث زنا نیز که یکی از مباحث مهم کیفری است و هدف از وضع قوانین در صدد حفظ صیانت خانوادگی و جلوگیری از افساد اخلاقی می باشد.

 همچنین دین اسلام یکی از اعمالی که مورد نکوهش قرار داده عمل شنیع زنا می باشد ؛ چنانکه در روایات اسلامی ملاحظه می نماییم که پیامبر اکرم - ص - از مرتکب زنا به عنوان مخلوع الایمان یاد می کند لذت می فرماید: - - زانی و دزد و میگسار و قاتل در حین ارتکاب این اعمال پلید ، مومن نیستند و جامه معنوی ایمان در هنگام این جرایم از آنان همچون خلع پیراهن از بدن، خلع می شود ولی در توبه باز است. هرگاه مجرم از عمل خود برگشت ، ایمانش نیز به او برمیگردد. - - حقیر سعی کردم تا حد توان در این مقاله به برسی سیاست کیفری اسلام در مقابل بزه زنا بپردازم.

مقدمه:

موضوعی که در این مقاله بررسی میشود سیاست کیفری اسلام در مقابل بزه زنا می باشد. تجاوز و تخطی از موازین قانونی و شرعی در اکثر برهه های تاریخی با ضمانت اجرای مجازات همراه بوده است . نگاه به مجموعه های قوانین اشنونا ، هیتی ها ، حمورابی ، تورات ، انجیل و قرآن کریم به صراحت این نظر را تایید می کند. در فقه جزایی اسلام مجازات ها در حقیقت به چهار دسته اصلی: حدود - قصاص ، دیات و تعزیرات تقسیم می شوند. همانطور که می دانیم بدون شک یکی از آمال و آرزوهای انسانی اجرای عدالت در تمام زمینه های فرهنگی ، اقتصادی و ... بوده و در راه تحصیل آن سعی و تلاش فراوانی صورت گرفته است .

موضوع بزه زنا از دیرباز موضوع کلام و نظریات و اقوال بزرگان هرجامعه با هر دین و مذهبی بوده است و از آنجایی که بزه مذکور در اسلام و کتب مختلف فقهی تشیع و تسنن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و قانونگذار احکام آن را که به علت حدود ا... بودن و تشریح شدن آن در کلام شارع مقدس و اقوال و سنن روایت شده از امامان - ع - در قانون پی ریزی کرده است تا جامعه را هرچه بیشتر از این عمل شنیع ور کند. با مطالعه تاریخ می بینیم که جوامع مختلف در تمام دوران و اعصار نسبت بع اعمال منافی عفت و بع ویژه جرم زنا حساسیت های خاصی داشته اند و درقبال آن واکنش های شدیدی اعمال می نموده اند.

بدین ترتیب ملاحظه میشود که اعمال مذکور در هیچ زمانی قابل پذیرش نبوده اند.حدود به دلیل ویژگی های خاص خودش از قواعد خاصی هم تبعیت می کند که از جمله انها می توان به اشتراط اسلام در بعضی حدود ، قاعده دماء ، قاعده درء و سایر قواعد مثل پذیرش توبه و رجوع ازاقرار اشاره کرد. درمیان حدود ، زنا تفاوت های مختلفی با سایر انها دارد که میتوان به ایات قران و روایاتی که در شناعت این عمل و واژه های بیان شده برای شناعت آن اشاره کرد و یا اینکه از تعدد و اقسام حدود زنا نام برد که در مقایسه با سایر حدود بی مثال است.  بنابر تفاوت دیدگاه ها و استنباط ها ، زنا چند حد دارد که مهمترین انها قتل ، رجم و جلد هستند که هر سه مجازاتهای بدنی بسیار شدیدی می باشند که جنبه های مختلف بازدارندگی در انها لحاظ شده است.

اما حفظ اخلاق و عفت عمومی از ملزومات یک جامعه سالم بشمار رفته و در راس همه امور قرار می گیرد و اگر کسی تحت این عنوان میخواهد از غرایز جنسی خود بهرمند شود به نحوی از انحاء اخلاق و عفت عمومی جامعه را جریحه دار و عرض و ابرو و عفت شخصی را آلوده کند به تدریج نظام جامعه دچار بی نظمی شده و همچنین بنیاد خانوادگی دچار تزلزل و گسستگی میشود که با تمام تلاش هایی که بشر امروزه از خود نشان داده هنوز نتوانسته مهار این حیوان سرکش را دراختیار بگیرد و این چیزی در بر ندارد جز سست شدن پایه های حیات سالم جنسی و پیدایش بیماری های خطرناک جنسی و سردرگمی نسل جوان و تزلزل بنیاد های خانواده ها و رشد نجومی طلاق و پیدایش فرزندانی جامعه ستیز با مشکلات روحی و روانی فراوان لذا در این مقاله سعی دارم به بررسی سیاست های کیفری اسلام درمقابل عمل شنیع زنا و شخص زناکار بپردازم .

-1 سیاست کیفری اسلام در بزه زنا

-1-1 ارعاب انگیزی

یکی از سیاست های کیفری ارعاب انگیزی است ، بدین معنا که قانونگذار بوسیله مجازات در مقابل وقوع جرم ، مردم را ترسانده و از انجام دادن ان برحذر میدارد. این گفتار در سه بند بیان شده که به ترتیب در بند اول ؛ تنبیه و تنبه بزهکار - در بند دوم ؛ ارعاب و بازدارندگی ان و در بند سوم؛ صیانت از اخلاق و عفت عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.

-2-1 تنبیه بزهکار

مجازات بزهکار بدین معنی است که شیرینی و لذت گناهی که زانی و زانیه از ارتکاب جرم بدیت اورده است از بین رفته و همچنین مجرم به کیفر کاری که مخالف با اصول انسانیت و شریعت انجام داده برسد.سختگیری در اثبات اغلب جرایم جنسی و تاکید بر پرده پوشی آن نشان می دهد که در کیفردهی به اصلاح بزهکار توجه کافی شده است. توصیه تاکید امیز پیشوایان دین به کسانی که مرتکب زنا ، لواط ، مساحقه شده بودند مبنی بر اینکه توبه پنهانی به مراتب برتر از اقرار به گناه و تحمل کیفر است. این امر نشان می دهد که این جرایم تاکید اصلی به پشیمان شدن بزهکار است.با پیش بینی کیفر تازیانه ، اصل تناسب جرم و مجازات که خود مرتبه ای ازعدالت کیفری به شمار می اید مورد توجه قرار گرفته است . همانگونه که اجزای بدن بزهکار از لذتی نا مشروع بهره برده است اکنون باید با تحمل درد و رنج جسمانی تاوان کارش را پس دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید