بخشی از مقاله

چکیده:

پادسیلسازی، با عنوان تعریف شده در این مقاله، "هر ترکیبی از تغییرات ساختاری و / یا تنظیماتی است که در طراحی و / یا ساختوساز و تغییر ساختمان، سازه و یا خصوصیات فردی در درجه اول برای کاهش آسیبهای سیل" صورت میگیرد. نتایج این تحقیق نشان داد با انجام کارهای معمولی، مانند سازههای بلند و آبراههها و سیالبها، میتوان تا میزان زیاادی از تأثیر مخرب سیل کاست. عالوه بر این، تکنیکهای ابتکاری و پیچیده مانند خانههای شناور و ایستگاههای کنترل سیل با کنترل کامپیوتری نیز شناسایی شدند. نمونههایی از تکنیکهای مختلف پادسیلسازی، مساتند شاده و در ایان تحقیاق ارائه شدهاند.

کشور ایران با قرار گرفتن بخش وسیعی از آن در اقلیم خشک و نیمهخشک و هماراه باودن باا بار هاای محادود اصاو نمیبایست زیاد در معرض خطر سیل قرار گیرد ولی عواملی نظیر تخریب شدید منابع طبیعی به علت بهرهبرداری بیرویاه از مراتع و جنگلها، تغییر کاربری اراضی و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی نامناسب یا ساخت بیرویه مناطق مساکونی و تغییرات اقلیمی باعث گردیده که خسارات ناشی از سیالبها سالبهسال افزایش یابد. استفاده از رو هاای پادسیلساازی که در این راهنما معرفی میشوند، عالوه بر هزینههای کمتری که نسبت به رو های مهاار سایالب، دارناد میتوانناد در کاهش خسارات سیل نیز تأثیر به سزایی داشته باشند.این تحقیق در اصل برای نشان دادن انواع تکنیکهای پادسیلسازی در حاال حاضار در سراسار منااطق مساکونی ماورد استفاده قرار میگیرد. عالوه بر این، ایدههای مفهومی را برای فرمولبندی طرحهای اثبات انسداد فرد فراهم میکند. باید فهمید که برنامهریزی دقیق، طراحی و ساختوساز برای هر یک از سیستمهای پادسیلسازی موفق مورد نیاز است.

کلمات کلیدی: پادسیلسازی، مدیریت سیالب، روشهای پادسیلسازی، اقدامات پیشگیرانه.

.1 مقدمه

مؤثرترین روش کاهش سیل، جابجایی و ارتفاع است، ولی زمانی که این روشها قابل مشهود یا هزینهبر نیستند، مقاومسازی در برابر سیل ممکن است یک پیشنهاد مناسب باشد. برخی از اقدامات اضطراری میتواند بدون کمک ساختوساز متخصص انجام شود و بسیاری از آنها میتوانند برای سیلابهای سطح پایین یا مزاحم مورد استفاده قرار گیرند، درحالیکه بهطور قابل توجهی باعث کاهش تلفات این نوع رویدادها میشود .[1]سیلاب دارای چندین جنبه مختلف است مثل اقلیم، اصول اجتماعی، اقتصادی، سازمانی، فنی که بهصورت متفاوت توسط شرایط شهری و روستایی مورد خطاب واقع شده است. اقلیم سیلاب موجب بررسی شرایط اقلیمی میگردد و حتی باعث ایجاد رخداد سیلابها میگردد. در شرایط روستایی، ارائههای شدید و کوتاه در رابطه با سدهای ماندگار روی میدهد اما در شرایط روستایی، اثرات ماندگار پیرامون قلمروهای محیطی گسترده قرار دارد که در هماهنگی با برفهای ذوب شده در پایه رودخانهها ایجاد شده است و موجب شناسایی اثرات بیشتر احتمالی میگردد .[2]

اصول اجتماعی در رابطه با سیلابها موجب بررسی شیوههایی میگردد که در زمینههای مختلف روی داده است. در شرایط شهری، میتوان به مذاکره در رابطه با شدت و بسامد اختلالات زندگی عمومی و ترافیک پرداخت، درحالیکه در شرایط منطقهای اصطلاحات متداول در رابطه با فجایع وجود دارد اگر چه بسیاری از راهکارها در رابطه با فجایع روی داده است - مثل اصول مرسوم و از دست دادن دارایی - .[3]بههرحال، سیلابهاضرورتاً نیاز به ارتباط در راستای توالیهای فاجعهآمیز را ندارند. اقتصاد سیلابها مرتبط به معضلات مالی در رابطه با رشد سرمایه و حفظ طرحهای محافظت از سیلابها است. زهکشی طوفان منطقهای و حفاظت از سیلاب عمدتاً تحت مسائل مالی در رابطه با درآمدهای منطقهای قرار دارد مثل مالیات منطقهای، دستمزدهای خدماتی یا مطالبات آزاد کاربرد و جمعآوری پایههای کاربردی زمینها، درحالیکه حمایتهای منطقهایعمدتاً از طریق مالیات عمومی اجرا میگردد.

سازهها سیلابها مرتبط به نقش دولتها در پردازش تصمیمگیری است. در شرایط منطقهای همه تصمیمات احساسی توسط مؤسسات دولتی منطقهای و شرکتهای آب صورت گرفته است درحالیکه در رابطه با معضلات منطقهای و وزیران به وارسی مسئولیتهای کامل و افزایش حضور و سازماندهی غیردولتی نیز پرداختند .[4] مسائل فنی در رابطه با سیلابها مرتبط به مفاهیم و آثار است کهعمدتاً در حفاظت از سیلاب به کار گرفته میشود. در شرایط شهری، مفهوم زهکشی دوگانهعمدتاً بهصورت متداول به کار گرفته شده است و موجب معرفی تمایز بین خدمات زهکشی و حفاظت از سیلاب شهری شده است درحالیکه در شرایط گسترده منطقهای، اقدامات کنترل سیلاب بهعنوان بخشی از طرحهای کنترل شده سیلاب گسترده منطقهای و دولتی لحاظ شده است.

این تحقیق تحت برنامه مدیریت خدمات دشت سیلابی مهندسین - FPMS - تهیه شد که از تخصص فنی خود در مدیریت امور دشت سیل برای کمک به افراد برای مقابله با سیل و امور مربوط به دشت سیلابی است. هدف آن حمایت از برنامهریزی مدیریت جامع سیلاب با خدمات فنی و راهنمایی برنامهریزی در تمام سطوح دولتی مناسب و به تبع آن تشویق و راهنمایی آنها برای استفاده عقلانی از دشت سیلابهای کشور به نفع اقتصاد ملی و رفاه است .[5]اکثر مطالب و مستندات در این تحقیق در یک بررسی از ساختارهای پادسیلسازی شناسایی شدهاند. این بررسی بهمنظور اثبات اثربخشی تکنیکهای پادسیلسازی در ایران برای ساکنین مختلف مناطق دارای خطر سیل انجام شده است. این بررسیعمدتاً بر مبنای اطلاعات منطقهای بود و در بسیاری موارد با اطلاعاتی که از سوی دولتهای محلی و ایالتی و همچنین سایر ادارات فدرال مربوط به برنامهریزی منابع آب به دست آمده بود، افزوده شد .[6]

نتایج این بررسی تلاشهای پیشگیرانه برای جلوگیری از سیل توسط افراد در تلاش برای کاهش خسارات ناشی از سیل را نشان داد. بسیاری از تلاشهای معمولی، مانند سازههای بلند و آبراههها و سیلابها، یافت شد. علاوه بر این، تکنیکهای ابتکاری و پیچیده مانند خانههای شناور و ایستگاههای کنترل سیل با کنترل کامپیوتری مشخص شد. نمونههایی از تکنیکهای مختلف پادسیلسازی، مستند شده و در این تحقیق ارائه شدهاند.اکثریت سازههای شناسایی شده مسکونی بودند، درحالیکه تعداد دفاتر تجاری دارای رتبه دوم بودند. اعتقاد بر این است که ساختارهای مورد بررسی شده، یک بخش نمایشی از ساختارهای ضد سیل را در مناطق مسکونی فراهم میکنند. از سازههای آزمایش شده با شرایط واقعی سیل، حدود 50 درصد بهطور مؤثری اثبات شده است.این مقاله در اصل برای نشان دادن انواع تکنیکهای پادسیلسازی در حال حاضر در سراسر مناطق مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این، ایدههای مفهومی را برای فرمولبندی طرحهای اثبات انسداد فرد فراهم میکند. باید فهمید که برنامهریزی دقیق، طراحی و ساختوساز برای هر یک از سیستمهای پادسیلسازی موفق مورد نیاز است.

.2 ابعاد مدیریت سیالب

سیلابها نمیتواند بهصورت بازدارنده مدیریت باشد اما طرحریزی اقدامات اضطراری از طریق مدیریت سیلاب ایجاد میگردد که اغلب میتواند موجب کاهش توالیهای مخرب آنها گردد. سلسلهبندی مدیریت سیلاب بهصورت نرمال بعد از یک واقعه سیلاب عمده روی میدهد. مردم اغلب دارای برخی اولویتهای دیگر میباشد تا اینکه وقایع عمده روی میدهد. در طول تاریخ، روندها در رابطه با سازماندهی مرتبط به آب اغلب بهعنوان یک واکنش در رابطه با موقعیتهای اضطراری شدید است. آب موجب ایجاد یک شکاف در رابطه با وقایع عمده میگردد طرحهای کنترل آلودگی بعد از ریزش عمده آلودگی ایجاد میگردد. مدیریت سیلاب بهعنوان یک طیف وسیع در رابطه با فعالیتهای منابع آب بهمنظور کاهش اثرات مضر بالقوه سیلاب در رابطه با مردم، محیط و اقتصاد منطقهای است.

محدودیت عمده روششناسی مدیریت سیلاب جاری برخواسته از اثرات عمده اقتصادی و توجه به اثرات محیطی و اجتماعی سیلابها است. عملیات مدیریت سیلاب شهری شامل عامل امنیتی غیر کیفی است؛ زیرا دادههای اندازهگیری شده متجانس آماری از گذشتهعمدتاً دارای فقدانهایی است و نمیتواند موجب پیشبینی بسامد رخدادهای هدایت شده مختلف مثل جریان اوج، حجمها، سیلابها و غیره گردد .[7]بههرحال، مکانهایی وجود دارد که آلودگی حقیقی و دادههای هدایت شده بهصورت پیوسته قابل دستیابی است. حقیقتاً، جریانهای بیرونی خاصی میتواند ناشی از بسیاری از ترکیبات شرایط متجانس باشد که اغلب نادیده گرفته میشود، دو بارش باران عینیضرورتاً موجب ایجاد هدایت عینی نمیگردد که اغلب به خاطر شرایط مختلف احتمالی بر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید