بخشی از مقاله

چکیده

ضرورت بکارگیری ابتکاراتی جهت ثبت، کسب، توسعه و انتقال دانش به عنوان ضرورتی برای بقاء و برتری جویی علوم از دیرباز مورد توجه بوده است. آشفتگی ناشی از فرآیند تغییر سازمان فرصت کمنظیری را برای ارتقاء آگاهی سازمانی از طریق آموزش فراهم میسازد. توسعه و بکارگیری عناصر استراتژیست در مفهومبخشی متقابل تغییرات و تمایلات ارتباطی از سینرژی الگوهای آموزشی سرمایه انسانی برآمده است تا بنیانهای ترمودینامیکی را به پویایی گروهی مبدل گرداند.

اساس بخشی از کیفیت آموزش برپایه ی برداشت های ذهنی استوار است و تئوریهای موثر سیال تواناسازی سرمایه انسانی در شبکههای سازمانی هنجار در کنار الگوهای تعاملی خاموش آرایش خود تنظیم، رقم خواهند خورد. در این مقاله که به روش علمی مروری به انجام رسیده است الگوهای تعاملی ترمودینامیک آغازی برای ایجاد تغییر و نوآوری در کیفیت آموزش سرمایه انسانی معرفی خواهند شد برای اجرای هر گونه فرایند بهبود در سازمان میبایست مهارتهای خاص آن فرآیند ترتیب داده شود که لازمه تفوق در تصمیمگیری کاربردی و ایجاد وفاق سازمانی به منظور بهبود شرایط ظهور نقش آنتروپیهای سازمانی قلمداد میگردند و راهگشای تعاملات استنتاجی مشترک در حیطههای تعادلی و برگشتپذیر میباشند.

مقدمه قرن حاضر، قرنی است که حیات و پیشرفت سازمانها به توانمندی منابع انسانی یا به عبارت دیگر، به سرمایه انسانیٌ وابسته شده است. در چنین شرایطی، میبایست سازمانها با تجهیز منابع انسانی خود به دانش، نگرش و مهارت جدید؛ با شرایط جدید و تکامل شتابنده علم و فناوری، سازگاری یابند. به این ترتیب، سازمانها با سرمایهگذاری در جهت توسعه سرمایه دانشیٍ خود، نه تنها می توانند در مدیریت تغییر توانمند شوند بلکه به سازمانهایی تحول آفرین و نوآور، مبدل گردند. اگر سازمان در لایههای زیرساختی و تراکنشی خود از فناوری استخراج و انتقال و تبدیل دادهها استفاده کند باید بپذیرند که فلسفه حیاتشان تغییر کرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نمیتواند باشد و باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند.

در دهههای اخیر، رویکرد کلینگر و یا رویکرد سیستمی در نحوه نگرش پژوهشگران در زمینههای گوناگون علمی تأثیرگذار بوده است. در این رویکرد کلینگر، مدلها، اصول، و قوانینی یافت میشوند که، بدون توجه به نوع خاص عناصر متشکل و روابط و نیروهای بین عنصری، بر سیستمهای عمومی حاکم اند. یکی از این قوانین جهان شمول از دیدگاه سیستمی، قانون دوم ترمودینامیک است و آنتروپی، از مهم ترین خاصیت سیستمهای فیزیکی و مفهومی برآمده از قانون دوم ترمودینامیک، ویژگیای است که نه تنها در سیستمهای فیزیکی، بلکه در سیستمهای زنده، اجتماعی، و حتی تفکر سیستمی برخاسته است.

هدف این نوشتار پس از تشریح مفاهیم توانمندسازی منابع انسانی، ترمودینامیک، سرمایه انسانی و آنتروپی؛ برای سازمانی که مدیریت آن در صدد بهبود تواناییهای کارکنان خویش است، تبیین چارچوبها و روشهای دستیابی به این هدف خواهد بود. برای کسب موفقیت پایدار، سازمانهای ما نیازمند تغییر و بهبود در حوزههای مختلفی هستند که در میان این حوزهها، منابع انسانی نقش مهمتر و کلیدیتری را ایفا مینمایند، چرا که عاملین هر نوع تغییر و بهبود در هر حوزهای، افراد با نگرشی نوین و استفاده از رهیافتی سیستمی میباشند.

سابقه موضوع و هدف یکی از مفاهیم اصلی در ترمودینامیک سیستم میباشد که به قسمتی از جهان گفته میشود که بصورت دقیقی تعرف و مشخص میشود. به هر آنچه که خارج از این سیستم وجود دارد محیط گفته میشود. سیستم بوسیله مرزی از محیط پیرامون جدا می شود. این مرز میتواند مرزی واقعی یا تجسمی باشد. سیستم میتواند از طریق این مرز انرژی، کار و مواد با محیط پیرامون مبادله نماید. در سیستمهای مدیریت کیفیت و در طرح افزایش بهرهوری سازمان ازطریق بهبود دائمی اعتقاد بر این است که مدیریت سازمان عرضه کننده باید حداقل دوکار اصلی زیر را در اولویت فعالیتهای خود قرار دهد تا با گذشت زمان شاهد بهبود افزایش بهره-وری ازطریق توسعه منابع انسانی باشد.

در عصر حاضر، سازمانها به دنبال توسعه سرمایه معنویَ خود هستند این سرمایه می تواند در دانش فنی، قابلیت و مهارتهای خاص کارکنان، تبلور یابد - آرمسترانگ،. - 1381 به همان ترتیبی که وظایف و تکنولوژی جدید ظاهر می شوند ، افراد سازمان ها نیز باید ظرفیت کسب و فراگیری سریع شایستگیها، دانش و مهارت های مرتبط را بیابند - والتون،. - 1384 این امر، نقش آموزش منابع انسانی را در رشد و بقاء سازمان، بیش از پیش برجسته نموده است. بررسی شرایط موجود سازمانها، موید این مطلب است که توجه به امر آموزش و نوسازی آن، هم مهم-ترین کار فرهنگی و هم مهمترین سرمایهگذاری اقتصادی است. در تخصیص منابع، هیچ حوزه-ای از آن مهمتر نیست و در برنامهریزی و انجام اصلاحات در این زمینه هیچ تعللی جایز نیست.

آموزش منابع انسانی: آموزش،ُنوعی تجربه یادگیری است که به منظور ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در افراد جهت بهبود عملکرد شغلی آنان میباشد. در واقع آموزش، کمک به ایجاد یادگیری برنامه ریزی شده در زمینه هایی است که کارکنان را برای شغل فعلی یا آینده شان آماده میکند - . - De Cenzo and Robbinson,1996آموزش کارکنان، شامل کلیه مساعی و کوشش هایی است که در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی، مهارتهای فنی، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان سازمان به عمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی خود می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید